خصوصیسازی واقعی، تنها راه نجات صنعت خودرو از بحران
به گزارش مجله ماشین، صنعت خودروی ایران سالهاست که با چالشهای متعدد دستوپنجه نرم میکند. در این میان، سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران، راهکار نهایی برای خروج از این وضعیت را در واگذاری کامل و واقعی مدیریت شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی میداند. او در گفتگویی با مهر تأکید کرد که تنها با واگذاری کامل اختیارات به سهامداران است که میتوان به بهبود کیفیت، افزایش تولید و ایجاد رقابت سالم امیدوار بود.
حسینی با اشاره به اتفاقات اخیر در ایرانخودرو، این حرکت را کاملاً درست و بجا توصیف میکند. وی معتقد است کاهش دخالت دولت و سپردن حق تصمیمگیری به سهامداران، نتایج مثبتی به همراه داشت. به گفته او، این تغییر رویکرد باعث شد که سهامداران هیئتمدیره و مدیرعامل را خودشان انتخاب کنند. نتیجه این اقدام، افزایش سرمایه، رشد ۲ هزار میلیارد تومانی ارزش سهام در بازار، و در نهایت، افزایش تولید بود. این نتایج نشان میدهند که با واگذاری مدیریت به سهامداران، میتوان از وضعیت بحرانی صنعت خودرو خارج شد.
این عضو اتاق بازرگانی در ادامه به بحث واگذاری سهام سایپا توسط دولت اشاره میکند و این اقدام را در صورت واگذاری به سهامداران اصلی، بسیار عاقلانه میداند. او معتقد است با خصوصیسازی واقعی، رقابت سالمی بین سایپا و ایرانخودرو شکل میگیرد که نفع اصلی آن به جیب مصرفکننده نهایی یعنی مردم خواهد رفت. این رقابت در کنار آزادسازی واردات خودرو، به بهبود کیفیت و کمیت تولید داخلی کمک شایانی خواهد کرد.
حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود به نگرانیهای موجود در مورد اهلیت خریداران سهام اشاره کرد. او بیان کرد که اگر واگذاری به صورت بلوکی و به تعداد محدودی از افراد انجام شود، بررسی اهلیت تجاری آنها آسان نیست و ممکن است تنها دغدغههای امنیتی مطرح شود. با این حال، وی راهکار سالمتر را در واگذاری سهام به صورت خرد و از طریق بورس میداند. در این روش، هرچند قیمت واگذاری بلوکی به دست نمیآید، اما فضای سالمتری برای رقابت فراهم شده و منافع عمومی بهتر تأمین میشود.
در نهایت، حسینی تأکید میکند که خصوصیسازی واقعی، یعنی واگذاری مدیریت به متخصصان و بخش خصوصی حقیقی، نه به “شبهخصوصیها” یا نهادهای “شبهدولتی”. چرا که تکرار این اشتباه تنها بار اضافهای بر دوش صنعت خودرو خواهد گذاشت و از اهداف اصلی خصوصیسازی دور میمانیم.