دوشنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
فناوری خودروهای برقی، موتور محرک صنعت رباتیک و هوانوردی

فناوری خودروهای برقی، موتور محرک صنعت رباتیک و هوانوردی

1404-06-31 زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، در دنیای امروز، مرزهای بین صنایع در حال کمرنگ شدن است. هم‌گرایی تکنولوژی‌ها و زنجیره‌های تأمین، اکوسیستمی جدید را در حوزه‌های هوش مصنوعی، خودروهای هوشمند، ربات‌های انسان‌نما و حمل‌ونقل هوایی در ارتفاع پایین (Low-Altitude) شکل داده است.

ژانگ یونگ‌وی، رئیس اندیشکده صنعت خودروی چین (China EV100)، در کنفرانس توسعه صنایع هوشمند در ووهان، این پدیده را نه صرفاً همپوشانی، بلکه «ادغام عمیق تکنولوژی، زنجیره‌های تأمین و کاربردها» دانست. به گفته وی، این بخش‌ها اکنون جزئی از یک زنجیره صنعتی ترمینالی هستند که توسط هوش مصنوعی تقویت شده‌اند و همپوشانی زنجیره تأمین آن‌ها به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

یکی از دلایل اصلی این هم‌گرایی، وجود فناوری‌های مشترک است. بخش‌هایی مانند سیستم‌های محرک الکتریکی و سیستم‌های ارتباطی که در خودروهای هوشمند استفاده می‌شوند، به راحتی در رباتیک و هواگردهای ارتفاع پایین نیز کاربرد دارند.

ژائو مینگگو، محقق دانشگاه چینهوا، با اشاره به تیم خود که در زمینه ربات‌های دوپا فعالیت می‌کند، تأکید کرد که تکنولوژی‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در ربات‌ها، شباهت زیادی به منطق اصلی سیستم‌های رانندگی هوشمند در خودروها دارند. این هم‌افزایی در توسعه تکنولوژی، به کاهش چشمگیر هزینه‌ها در صنایعی مانند رباتیک و حمل‌ونقل هوایی کمک می‌کند.

صنایع نوظهور نظیر رباتیک و حمل‌ونقل هوایی ارتفاع پایین، همواره با چالش هزینه‌های بالای تولید مواجه بوده‌اند. با این حال، با استفاده از زنجیره تأمین گسترده و پخته صنعت خودرو، این هزینه‌ها به شدت کاهش یافته است. برای مثال، باتری‌های خودروهای برقی که برای استفاده در اتومبیل‌ها طراحی شده‌اند، اکنون در هواپیماهای برقی و ربات‌ها نیز به کار گرفته می‌شوند. شرکت‌های بزرگ سازنده باتری مانند CATL و BYD نیز تولیدات خود را برای پاسخ به نیازهای این بخش‌های جدید، گسترش داده‌اند.

شرکت‌هایی مانند هورایزن روباتیکس، که در زمینه تراشه‌های هوش مصنوعی برای خودروها پیشرو هستند، از خودروهای هوشمند به عنوان بستری برای آزمایش فناوری‌های رباتیک استفاده می‌کنند. تراشه‌های سری “Journey” این شرکت در بیش از ۱۰ میلیون خودرو نصب شده‌اند و همان معماری در پلتفرم رباتیک “Sweet Potato” نیز به کار رفته است که در جاروبرقی‌های رباتیک و بازوهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حوزه هوانوردی، مدل‌های حمل‌ونقل جدید مانند تاکسی‌های هوایی برقی در حال ظهورند. این وسایل نقلیه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های خودرویی، از قیمت‌های میلیونی به حدود ۲۰۰ هزار یوان (حدود ۲۷,۴۰۰ دلار) کاهش می‌یابند. شرکت‌هایی مانند آئروفوجیا (Aerofugia) در حال توسعه یک هواپیمای برقی ۴ تا ۶ نفره هستند که می‌تواند با استفاده از همان شبکه شارژ خودروهای برقی، انرژی خود را تأمین کند.

ژانگ یونگ‌وی پیش‌بینی می‌کند که این هم‌گرایی به رشد صادرات چین کمک شایانی خواهد کرد. او معتقد است که توسعه هوش مصنوعی یکپارچه، مرز بعدی برای بخش انرژی‌های نو است و با بلوغ زنجیره‌های تأمین، این موضوع به مزیت رقابتی اصلی چین در عرصه جهانی تبدیل خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×