دوشنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟

فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟

1404-06-31 زمان مطالعه: 7 دقیقه 3

به گزارش مجله ماشین، در سال‌های اخیر، قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی باعث شده تا خودروسازان، سیستم‌های اگزوز خودروهای دیزلی را با فیلترهای پیشرفته‌ای مانند فیلتر ذرات دیزلی (DPF) تجهیز کنند. این قطعه حیاتی، ذرات دوده مضر را قبل از ورود به جو، در خود به دام می‌اندازد.

DPF این آلاینده‌ها را از طریق فرآیندی به نام بازسازی (Regeneration) از بین می‌برد؛ جایی که دوده جمع‌شده در فیلتر، در دمای بالا سوزانده می‌شود. این فرآیند می‌تواند به دو صورت فعال یا غیرفعال انجام شود:

  • بازسازی غیرفعال: این روش به صورت خودکار در طول رانندگی‌های طولانی با سرعت بالا در بزرگراه رخ می‌دهد، زیرا دمای اگزوز به اندازه کافی بالا می‌رود تا دوده را بسوزاند.
  • بازسازی فعال: در صورت رانندگی‌های کوتاه و در ترافیک، اگر دوده به مقدار مشخصی در فیلتر جمع شود، واحد کنترل موتور (ECU) به صورت خودکار دمای اگزوز را افزایش می‌دهد تا فرآیند بازسازی انجام شود.

گرفتگی DPF می‌تواند باعث کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و در نهایت، خرابی کامل این قطعه شود. با توجه به هزینه بالای تعویض آن (بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار)، نگهداری صحیح از آن اهمیت زیادی دارد.

فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟
فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟

راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از گرفتگی DPF

از رانندگی‌های کوتاه و درون‌شهری پرهیز کنید: DPF در دمای بالا بهترین عملکرد را دارد. رانندگی با سرعت کم و در مسافت‌های کوتاه باعث می‌شود دمای اگزوز به اندازه کافی بالا نرود و دوده در فیلتر انباشته شود. توصیه می‌شود به صورت منظم و برای مدت طولانی با سرعت حداقل ۶۰ کیلومتر بر ساعت در جاده یا بزرگراه رانندگی کنید تا فرآیند بازسازی به درستی انجام شود.

از شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی خودداری کنید: رانندگی تهاجمی باعث تولید دوده‌ بیشتر می‌شود و فشار بیشتری به DPF وارد می‌کند. همچنین هنگام یدک‌کشی بارهای سنگین، موتور سخت‌تر کار می‌کند و دوده‌ی بیشتری تولید می‌کند. رانندگی روان و یکنواخت به سلامت این فیلتر کمک می‌کند.

فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟
فیلتر DPF چیست و چگونه از گرفتگی آن جلوگیری کنیم؟

از روغن موتور و سوخت مناسب استفاده کنید: استفاده از روغن موتور نامناسب می‌تواند باعث گرفتگی DPF شود. روغن‌های مخصوص خودروهای دیزلی با فیلتر DPF باید دارای رتبه SAPS (سولفات، فسفر و گوگرد) پایینی باشند. همچنین، استفاده از گازوئیل کم‌گوگرد، تولید دوده را کاهش می‌دهد و به سلامت فیلتر کمک می‌کند.

نشانگرهای هشدار را جدی بگیرید: اگر چراغ هشدار DPF در پشت آمپر روشن شد، به این معنی است که فیلتر شما نیاز به بازسازی دارد. در این شرایط، باید خودرو را به مدت طولانی‌تری در جاده برانید تا سیستم بازسازی فعال شود و فرآیند پاکسازی تکمیل شود. نادیده گرفتن این هشدار می‌تواند منجر به خرابی دائمی فیلتر شود.

  1. با رعایت این نکات، می‌توانید عمر مفید DPF خودروی خود را که معمولاً تا ۱۶۰ هزار کیلومتر یا بیشتر است، افزایش دهید و از هزینه‌های سنگین تعمیرات جلوگیری کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×