اختلاف قیمت کارخانه و بازارخودرو: میراث آزادسازی قیمت در پایان شش ماهه نخست سال
فهرست مطالب:
نویسنده: مرتضی قانع/ نیمه نخست سال ۱۴۰۴ با یک تحول بنیادین در صنعت خودروی ایران همراه بود، خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت گذاری پس از سالها. این تصمیم که اختیار تعیین قیمت را مستقیماً به خودروسازان واگذار کرد، بازاری را هدف قرار داد که پیش از آن به دلیل رکود شدید، برای یک دوره سه ماهه (خرداد تا مرداد) شاهد ثبات نسبی و کاهش اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار بود.

با این حال، این آرامش شکننده دیری نپایید. خودروسازان که افزایش قیمتهای ابتدای سال را کافی نمیدانستند، با استفاده از اختیار جدید خود، موج جدیدی از افزایش قیمتهای رسمی را کلید زدند. این اقدام، آرامش نسبی بازار را بر هم زد و فصل جدیدی از تلاطم را رقم زد. اکنون با پایان تابستان، این گزارش به تحلیل پیامدهای این تغییر بزرگ و بررسی شکاف قیمتی ایجاد شده میان نرخ کارخانه و بازار آزاد میپردازد.
اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و بازار

به گزارش مجله ماشین، مطابق آنچه در جدول بالا مشاهده میکنیم، کراساوور ملی ایرانخودرو یعنی ریرا بیشترین میزان اختلاف قیمت را در بازار و کارخانه تجربه میکند. دلیل این موضوع، عدم عرضه این خودرو برای زمانی طولانی است. انتظار داریم تا زمانی که این مطلب را در مجله ماشین میخوانید، قیمت نهایی ریرا به بیش از ۵/۱ میلیارد تومان افزایش یافته باشد.
فروش محصولات ایرانخودرو به دلیل حکم سازمان تعزیرات پیرامون گران فروشی این شرکت، مدتی است که به تعویق افتاده است. به تعویق افتادن فروش محصولات ایرانخودرو باعث شده است تا قیمت محصولات این شرکت به مرور در بازار آزاد افزایش یابد. به عنوان مثال سورن پلاس XU7P که همواره اختلاف قیمت اندکی را بین بازار و کارخانه تجربه میکرد، به آرامی در حال گرانتر شدن است. تا زمانی که فروش محصولات ایرانخودرو بار دیگر آغاز نشود، فرآیند افزایش قیمتها ادامه خواهد یافت.

اختلاف قیمت محصولات سایپا و بازار آزاد

سایپا برخلاف ایرانخودرو، با محدودیت در فروش محصولاتش روبرو نیست و اکنون اختیار قیمت گذاری آزاد را نیز در اختیار دارد. با این حال، فرآیند کند تولید خودرو در این شرکت باعث شده است تا اختلاف قیمت برخی محصولات آن در بازار و کارخانه چشمگیر باشند. سایپا عملکرد خوبی در تولید و عرضه شاهین ندارد و همین مساله باعث شده است تا تیپهای مختلف شاهین، اختلاف قیمت قابل توجهی را در بازار و کارخانه تجربه کنند. این مساله در مورد هاچبک جدید اطلس نیز رخ داده است.
اگر خودروهای وارداتی را در لیست بالا نادیده بگیریم، شاهین پلاس اتوماتیک بیشترین اختلاف قیمت را در بازار و کارخانه دارد. کمترین اختلاف قیمت را نیز زامیاد کارون تجربه میکند، نسخه دوکابین پادرا پلاس که گویا در جلب نظر مشتریان چندان موفق عمل نکرده است.

اختلاف قیمت محصولات مدیران خودرو و بازار آزاد

مدیرانخودرو در میانه شهریور ۱۴۰۴، قیمت محصولات خود را به شکلی چشمگیر افزایش داد. بنابراین ممکن است در زمانی که شما این مطلب را میخوانید، اختلاف قیمت محصولات مدیرانخودرو در بازار و کارخانه تغییراتی داشته باشد. قیمت امویام X33 کراس اتوماتیک هنوز از سوی این شرکت اعلام نشده است و به همین دلیل شاهد اختلاف قیمت منفی در جدول هستیم. با چشم پوشی از نرخ این خودرو، میتوان گفت که امویام X22 پرو دندهای کمترین اختلاف قیمت را در بازار و کارخانه تجربه میکند.
در سوی دیگر کراساوور بزرگ و لوکس اکستریم VX، بیشترین اختلاف قیمت را دارد. با وجود افزایش قیمت چشمگیر ۶۰۰ میلیون تومانی این محصول توسط مدیرانخودرو، همچنان نرخ رسمی این خودرو بیش از ۸۳۰ میلیون تومان اختلاف را با نرخ بازار آزاد نشان میدهد. فروش محصولات مدیرانخودرو در نیمه اول ۱۴۰۴ چندان پرتعداد انجام نشد و همین مساله باعث اختلاف قیمت این محصولات در بازار و کارخانه شده است.

اختلاف قیمت محصولات کرمان موتور و بازار آزاد

کرمانموتور نیز همانند مدیرانخودرو، در شهریور ۱۴۰۴ قیمت محصولات خود را افزایش داد. نرخهای بازار آزاد هنوز به تعادل نرسیدهاند، بنابراین ممکن است در پاییز امسال نرخهای متفاوتی را در بازار آزاد شاهد باشیم. با این وجود، ادامهدار بودن فروشهای اقساطی کرمانموتور در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، باعث شده است تا اختلاف قیمت محصولات کرمانموتور کمتر از محصولات مدیرانخودرو باشد.
به جز خودروی KMC A5 که اقبال چندانی در بازار ندارد و محصولات برقی کرمانموتور، سایر خودروها اختلاف قیمت مثبت را تجربه میکنند. کمترین اختلاف قیمت مثبت متعلق به جک j4 است که تنها ۲۷ میلیون تومان گرانتر از کارخانه در بازار آزاد به فروش میرسد. در سوی دیگر پیکاپ KMC T9 با اختلاف قیمت ۴۶۵ میلیون تومانی، رکورددار جدول بالا محسوب میشود.

اختلاف قیمت محصولات گروه بهمن و بازار آزاد

گروه بهمن در مقایسه با دو خودروساز خصوصی دیگر، سبد متنوعتری از محصولات را ارائه میدهد. محصولات این شرکت شامل خودروهای مونتاژی، وارداتی، الکتریکی و تجاری هستند. خودرو جدید و وارداتی آواتار ۱۱ با اختلاف قیمت تقریبی ۳ میلیارد تومان، بیشترین اختلاف را در بازار و کارخانه تجربه میکند. با این حال در بخش مونتاژیها، عنوان بیشترین اختلاف قیمت به فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره میرسد. اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه به محدوده یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نزدیک میشود که رقمی قابل توجه است. خودروهای کاپرا U و ون اینرودز اختلاف قیمت منفی را تجربه میکنند. کمترین رقم اختلاف قیمت مثبت نیز به ریسپکت ۲ با حدود ۷۲ میلیون تومان اختصاص دارد.