ایالات متحده به ایمنی عابران پیاده بیاعتنایی میکند
به گزارش مجله ماشین، در حالی که بسیاری از شهرهای ایالات متحده برنامههایی به ظاهر بلندپروازانه برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی عابران پیاده اعلام کردهاند، واقعیت چیز دیگری است. نگاهی به عملکرد دولت فدرال و حتی مقامات محلی نشان میدهد که آنها اهمیتی به جان عابران پیاده نمیدهند. در آمریکا، مادامی که در خودروی خود هستید، فردی مهم و ارزشمند محسوب میشوید، اما به محض اینکه از خودرو پیاده میشوید، گویا زندگی شما دیگر ارزشی ندارد.
این بیتفاوتی کاملاً در آمارها مشهود است؛ ایالات متحده تنها کشور توسعهیافتهای است که جادههای آن بهجای امنتر شدن، روزبهروز خطرناکتر میشوند. در همین راستا، قرار بود اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) با وضع قوانینی جدید، حداقل تظاهر به اهمیت دادن به این موضوع کند، اما طبق گزارش رویترز، اجرای این قوانین به تعویق افتاده است.
برنامه اولیه NHTSA شامل بهروزرسانی قوانین برای کسب رتبهبندی ایمنی پنج ستاره بود. این برنامه، خودروسازان را ملزم میکرد تا امکاناتی مانند سیستم هشدار نقطه کور، دستیار حفظ خودرو در خط و ترمز اضطراری خودکار (AEB) با قابلیت تشخیص عابر پیاده را روی خودروها نصب کنند. قرار بود این قوانین از همین ماه برای مدلهای سال ۲۰۲۶ اجرایی شوند، اما حالا NHTSA اعلام کرده که بهدرخواست خودروسازان، اجرای آنها را تا سال ۲۰۲۷ به تأخیر انداخته است.
دلیل این تعویق، طبق ادعای مقامات، این است که دولت ترامپ هرگز روشهای آزمون تصادف با عابر پیاده را منتشر نکرده است. با این حال، حتی اگر این بهانه درست باشد، خودروسازان قبلاً از دولت ترامپ درخواست کرده بودند تا الزام به نصب سیستمهای AEB در خودروهای جدید تا سال ۲۰۲۹ را لغو کند. آنها مدعی بودند که نصب این سیستمها که میتوانند خودرو را در سرعتهای بالا (تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) متوقف کنند، غیرواقعی است. دولت ترامپ نیز بلافاصله با اعطای دو سال زمان بیشتر به خودروسازان برای اجرای این استاندارد، به خواست آنها تن داد.
رفتار دولت ترامپ در قبال ایمنی عابران پیاده، نشاندهنده یک الگوی کاملاً مشخص است: اولویت مطلق با خودروهاست، نه انسانها. گزارشهای جدید نشان میدهد که دولت ترامپ در حال لغو کمکهای مالی است که سالها پیش برای پروژههای ایمنسازی خیابانها، ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری و مسیرهای پیادهروی در سراسر کشور اختصاص یافته بودند.
برای مثال، یک پروژه در سن دیگو به این دلیل لغو شد که “ظرفیت خطوط را کاهش میداد و برای وسایل نقلیه موتوری خصمانه” تلقی میشد. پروژه دیگری در فایرفیلد، آلاباما نیز به همین دلیل “خصمانه” نامیده شد. همچنین، یک پروژه در بوستون لغو شد، زیرا بهبود ایمنی ممکن بود “ظرفیت و سرعت وسایل نقلیه را مختل کند.”
این اقدامات به وضوح نشان میدهد که دولت آمریکا از هیچ تلاشی برای تضمین راحتی رانندگان، حتی به قیمت به خطر انداختن جان عابران پیاده، دریغ نمیکند. در این نگاه، کوچکترین ناراحتی برای راننده، مهمتر از حفظ جان انسانی است که خارج از خودرو قرار دارد. این دیدگاه تلخ، عواقب مرگباری برای ایمنی حملونقل در ایالات متحده به همراه خواهد داشت.