خودروهای M جدید BMW: پایان جلوپنجرههای غولپیکر؟
به گزارش مجله ماشین، با رونمایی از iX3، زبان طراحی (Neue Klasse) بامو رسماً به دنیای خودروها وارد شده است. اما نکته جالب اینجاست که این زبان طراحی، در خودروهای سری M آینده بامو، رویکردی متفاوت و ملایمتر خواهد داشت.
به گفته آدریان ون هویدونک، مدیر ارشد طراحی بامو، خودروهای M جدید همچنان ظاهر اسپرت و پویاتری نسبت به مدلهای استاندارد خواهند داشت، اما طراحی آنها با “نوعی خویشتنداری” همراه خواهد بود. این رویکرد، یادآور طراحیهای ساده و مینیمال مدلهای برقی قدیمیتر بامو مانند i3 و i8 است.
ون هویدونک میگوید: «اگر طراحی بسیار تمیزی داشته باشید، احتمالاً ماندگاری بیشتری خواهد داشت. این برای مشتریان ما خوب است، زیرا ارزش فروش مجدد خودرو را حفظ میکند و چرخه عمر محصول را نیز افزایش میدهد. این رویکرد به پایداری هم کمک میکند.»
این اظهارات نشان میدهد که بامو از طراحیهای افراطی و پرحاشیه فعلی خود، بهویژه در مورد جلوپنجرههای بزرگ، فاصله خواهد گرفت. با این حال، ون هویدونک تأکید میکند که قرار نیست همه خودروهای بامو شبیه هم شوند. او با تشبیه محصولات جدید به اعضای یک خانواده، میگوید هر کدام از آنها ویژگیها و شخصیت منحصربهفرد خود را خواهند داشت.
این تغییرات در طراحی، در حالی اتفاق میافتد که بامو همچنان فروش خوبی دارد. اما به گفته مدیر ارشد طراحی، موفقیت در حال حاضر، تضمینی برای آینده نیست و باید برای رقابت در بازاری که به سرعت در حال تغییر است، قدمهای بزرگتری برداشت.
یکی از مورد انتظارترین خودروهای این مجموعه، M3 برقی است که در کنار نسخه بنزینی با موتور شش سیلندر خطی عرضه خواهد شد. تصاویر اولیه از نمونههای آزمایشی این خودرو، سپرها و طراحیهای بسیار جسورانهای را نشان میدهند. اما به نظر میرسد نسخه نهایی، با پیروی از اصول “نویه کلاسه”، از ظاهری متعادلتر و جذابتر برخوردار خواهد بود.
این تغییر رویکرد در طراحی، نشان از تعهد بامو به تحول عمیق در محصولات آینده خود دارد. بامو قصد دارد با استفاده از طراحیهای ماندگار و نوآورانه، جایگاه خود را در بازار خودروهای برقی بیش از پیش تقویت کند.