اعمال قانون جدید چین برای صادرات خودروهای برقی
به گزارش مجله ماشین، کشور چین به منظور کنترل و نظارت بر صادرات فزاینده خودروهای برقی (EV) و همچنین حفظ اعتبار و وجهه برندهای داخلی در بازارهای جهانی، اعلام کرد که از سال آینده، دریافت مجوز صادرات برای این دسته از خودروها اجباری خواهد شد. این اقدام با هدف مقابله با رقابت ناسالم ناشی از فعالیت صادرکنندگان غیرمجاز صورت میگیرد.
بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، از این پس، فروشندگان خودروهای برقی ملزم به رعایت مقرراتی خواهند بود که تنها به خودروسازان و شرکتهای مجاز آنها اجازه درخواست مجوز صادرات میدهد. این چارچوب قانونی پیش از این برای خودروهای بنزینی و هیبریدی نیز اجرا میشد.
وو سونگکوان، مدیر دفتر تحقیقات سیاستگذاری در مرکز تحقیقات فناوری خودرو چین، تأکید کرد که نگرانی اصلی مربوط به صادرکنندگان غیرمجازی است که خودروهای برقی را به بازارهایی ارسال میکنند که فاقد خدمات پس از فروش مناسب هستند. این رویه باعث تجربه کاربری ضعیف شده و به طور جدی به اعتبار برندهای چینی در خارج از کشور لطمه میزند.
علاوه بر این، فعالیت این صادرکنندگان غیرقانونی منجر به جنگهای قیمتی و کاهش شدید حاشیه سود در بازارهای هدف شده است. وو سونگکوان در مقالهای نوشت: “همانطور که برندهای معتبر بینالمللی با کیفیت بالا اعتماد جهانی را کسب کردهاند، خودروسازان چینی نیز باید فرآیندهای صادراتی خود را استاندارد کرده و به صادراتی با کیفیت بالا دست یابند.”
در سالهای اخیر، برخی مقامات محلی چین هزاران بازرگان را تشویق کرده بودند تا خودروهای نو را با عنوان «خودروی دست دوم» به بازارهای خارجی ارسال کنند. این شیوه به جذب مازاد عرضه در بازار داخلی کمک میکرد، اما باعث نگرانیهایی از جمله آسیب به برندهای چینی شد.
ژو هوآرونگ، رئیس شرکت دولتی خودروسازی چانگان، پیشتر در یک کنفرانس خودرویی خواستار اقدامات سختگیرانهتر علیه این نوع صادرات شده بود و هشدار داد که این عمل میتواند «آسیب عظیمی به برندهای چینی» در بازارهای بینالمللی وارد کند.
صادرات خودروهای برقی چین در سال گذشته میلادی به ۱.۶۵ میلیون دستگاه رسید که تقریباً دو برابر میزان صادرات در سال ۲۰۲۲ بود. قانون جدید تلاشی برای سازماندهی این رشد سریع و اطمینان از کیفیت این صادرات است.