اولین رانندگی رومن گروژان با فرمول یک پس از تصادف آتشین ۲۰۲۰
به گزارش مجله ماشین، رومن گروژان (Romain Grosjean)، راننده سابق فرانسوی فرمول یک، بالاخره توانست پس از تصادف آتشین و هولناک گرندپری بحرین ۲۰۲۰، دوباره تجربه رانندگی با یک خودروی F1 را تکرار کند. تیم هاس (Haas)، تیم سابق گروژان، این راننده را دعوت کرد تا در یک تست خصوصی در پیست موگلو (Mugello) ایتالیا، با خودروی مدل ۲۰۲۳ این تیم رانندگی کند.
دوران ده ساله حضور گروژان در فرمول یک، عملاً با تصادف وحشتناک دور اول گرندپری بحرین ۲۰۲۰ به پایان رسید. در آن حادثه، خودروی هاس او پس از برخورد با گاردریلهای کنار پیست، دو نیم و شعلهور شد و گروژان به شکل معجزهآسایی توانست خود را از میان آتش و لاشه خودرو نجات دهد.
این تست خصوصی، فرصتی بود تا راننده فرانسوی بالاخره یک “خداحافظی رسمی” و ایمن با این کلاس از مسابقات داشته باشد. این رویداد همچنین برای گروژان حکم یک دورهمی دوستانه را داشت، چرا که بسیاری از همکاران سابق او در تیم هاس همچنان مشغول به کار هستند؛ از جمله آیائو کوماتسو، مدیر فعلی تیم هاس، که در تیم لوتوس و سپس در هاس، مهندس مسابقه گروژان بود.

گروژان در بیانیهای پس از این تست، گفت: «از جین هاس [مالک تیم] و آیائو کوماتسو بسیار سپاسگزارم که من را به این تست در موگلو دعوت کردند. اگر بگویم برای نشستن دوباره پشت فرمان یک خودروی فرمول یک هیجانزدهام، در واقع احساسم را دستکم گرفتهام. باور نمیکنم نزدیک به پنج سال از آن تصادف میگذرد، اما بازگشت و این رانندگی با تیم قدیمیام واقعاً خاص است.»
او همچنین توانست در این تست، از کلاه ایمنی استفاده کند که قرار بود در آخرین مسابقه برنامهریزی شدهاش در گرندپری ابوظبی ۲۰۲۰ بر سر بگذارد.
گروژان پس از آن تصادف، دوباره به میادین مسابقه بازگشت و در سری مسابقات ایندیکار (IndyCar) و ایمسا (IMSA) آمریکا مشغول فعالیت شد. با این حال، ادامه مسیر حرفهای او با چالشهایی همراه بوده است.
اگرچه او در فصل اول حضورش در ایندیکار (۲۰۲۱) با تیم دیل کوین ریسینگ سه بار به سکو رسید و عملکردی امیدوارکننده داشت، اما انتقال او به تیم بزرگتر آندرتی موفقیتآمیز نبود و او در طول دو سال نتوانست هیچ بردی کسب کند. او سپس به تیم خونکوس منتقل شد و به عنوان راننده کارخانهای، در برنامه مسابقات استقامتی (LMDh) تیم لامبورگینی نیز فعالیت میکرد. اما برنامه مسابقات ورزشی لامبورگینی نیز که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده بود، در ماه آگوست با اعلام تعلیق و توقف فعالیتها، با ابهام مواجه شد.