بررسی تویوتا bZ3X نگین تندیس الماس: کراساوور برقی وارداتی
فهرست مطالب:
به گزارش خبرنگار مجله ماشین، در پی عزم دولت برای توسعه حملونقل برقی، شاهد ورود کراساوورهای تمام برقی از برندهای مطرح جهانی به کشور هستیم. طبق آخرین اطلاعات در مهر ۱۴۰۴، شرکت نگین تندیس الماس قصد دارد تویوتا bZ3X، شاسیبلند تمام برقی و جدید تویوتا، را به بازار ایران عرضه کند. این خودرو که از فناوریها و تجهیزات روز دنیا بهره میبرد، اکنون در مرحله اخذ مجوزهای استاندارد قرار دارد و انتظار میرود بهزودی شاهد حضور آن در خیابانهای کشور باشیم.

در تیرماه ۱۴۰۴، شرکت واردکننده اعلام کرد که در گام نخست، ۵۰ دستگاه از این کراساوور برقی را به کشور وارد خواهد کرد. نکته مهم در مورد bZ3X، توسعه آن به عنوان یک محصول مشترک میان تویوتا و شرکت GAC (گک) چین است که پلتفرم آن توسط شرکت گک تأمین شده است.

طراحی ظاهری
تویوتا bZ3X در طراحی ظاهری کاملاً وفادار به زبان طراحی سری محصولات برقی تویوتا (سری bZ) عمل کرده و ظاهری منحصر به فرد و آیرودینامیک دارد.
- نمای جلو و آیرودینامیک: در این کراساوور خبری از جلوپنجره سنتی نیست، امری که در خودروهای برقی رایج است و به بهبود آیرودینامیک کمک میکند. فرم چراغهای جلو با نوارهای باریک و شکسته، یادآور سایر اعضای خانواده bZ تویوتا است و ظاهری آیندهنگر به خودرو بخشیده است.
- پروفیل جانبی: یکی از ویژگیهای بارز در نمای کناری، استفاده از دستگیرههای مخفیشونده درها است که نه تنها به زیبایی خودرو میافزاید، بلکه در کاهش ضریب درگ نیز مؤثر است. این شاسیبلند بر روی رینگهای ۱۸ یا ۱۹ اینچی قرار میگیرد.
- ابعاد و اندازه: ابعاد bZ3X به ترتیب شامل طول ۴.۶ متر، عرض ۱.۸۵ متر و ارتفاع ۱.۶۶ متر است. با فاصله محوری ۲.۷۶۵ متر، این خودرو از نظر اندازه به مدل محبوب تویوتا راوفور (RAV4) نزدیک بوده و نویدبخش فضای داخلی جادار برای سرنشینان است.

مشخصات فنی
تویوتا bZ3X با وجود مشارکت تویوتا، بر اساس پلتفرم نسل دوم گک آیون V طراحی شده است، هرچند در جزئیات فنی تفاوتهایی با نسخه چینی خود دارد.
- موتور و قدرت: این کراساوور تمام برقی صرفاً به صورت تک موتوره در محور جلو عرضه میشود و خبری از نسخه دو موتوره (AWD) نخواهد بود. دو نوع خروجی قدرت برای آن در نظر گرفته شده است:
- نسخه استاندارد: ۲۰۱ اسب بخار قدرت
- نسخه قویتر: ۲۲۱ اسب بخار قدرت
- گشتاور: نکته حائز اهمیت این است که حداکثر گشتاور در هر دو نسخه موتور، برابر با ۳۰۰ نیوتنمتر است که برای رانندگی شهری و شتابگیریهای اولیه، بسیار مناسب به نظر میرسد.
- سیستم تعلیق: ساختار تعلیق شامل مکفرسون در جلو و سیستم نیمه مستقل با ستون پیچشی (Torsion Beam) در عقب است. استفاده از تعلیق نیمه مستقل در عقب میتواند در برخی شرایط، سواریای کمی خشکتر نسبت به تعلیق چند اتصالی (Multi-link) ایجاد کند، اما در عین حال، فضای بیشتری را برای بسته باتری فراهم میکند.






