شنبه , ۵ مهر ۱۴۰۴
هیوندای آیونیک ۳

هیوندای به جنگ نمایشگرهای بزرگ می‌رود

1404-07-05 زمان مطالعه: 5 دقیقه 2

شرکت هیوندای (Hyundai) با رونمایی از یک خودروی مفهومی (کانسپت) جدید، رسماً به بحث‌های داغ پیرامون استفاده از صفحه‌نمایش‌های لمسی بزرگ در کابین خودروها وارد شده و زبان طراحی متفاوتی را معرفی کرده است. این کانسپت نشان می‌دهد که هیوندای قصد دارد در طراحی داخلی نسل‌های آینده، به استفاده از کلیدهای فیزیکی روی بیاورد.

این رویکرد جدید بر اساس پرسش اصلی سایمون لوزبی، رئیس مرکز طراحی هیوندای در کره، شکل گرفته است: «چرا به صفحه‌نمایش‌های بزرگ نیاز داریم؟» او معتقد است که رانندگان همچنان برای انجام سریع کارهایی مانند تنظیم تهویه مطبوع، فعال کردن گرم‌کن صندلی و کنترل رسانه، به کلیدهای فیزیکی قابل لمس وابسته هستند.

طراحی داخلی این کانسپت به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد:

  • کاهش ابعاد نمایشگر: صفحه‌نمایش‌های لمسی بزرگ حذف شده و نمایشگرهای کوچک‌تری جایگزین آن‌ها شده‌اند که دقیقاً در جایی قرار گرفته‌اند که بیشترین کاربرد را برای راننده دارند.
  • بازگشت کلیدهای فیزیکی: یک ردیف از دکمه‌های فیزیکی در سراسر داشبورد تعبیه شده است.
هیوندای به جنگ نمایشگرهای بزرگ می‌رود
هیوندای به جنگ نمایشگرهای بزرگ می‌رود

این چیدمان هوشمندانه، دسترسی به عملکردهای کلیدی را سریع‌تر کرده و زمان نگاه کردن راننده به دور از جاده را به حداقل می‌رساند؛ چرا که از نظر مدیران طراحی هیوندای، اولویت اصلی در طراحی داخلی، ایمنی است، نه صرفاً ابعاد نمایشگر.

این رویکرد، ادامه دهنده ایده‌هایی است که هیوندای هنگام معرفی آیونیک ۹ (Ioniq 9) مطرح کرده بود و بر ارزش و اهمیت دکمه‌های فیزیکی برای استفاده‌های مکرر تأکید داشت.

هیوندای تنها خودروسازی نیست که در این مسیر گام برداشته است. کادیلاک نیز پیش‌تر یک کانسپت را نمایش داد که در آن نمایشگر مرکزی سنتی حذف شده و از نمایشگرهای باریک‌تر در سراسر داشبورد استفاده شده است. سایر شرکت‌ها نیز در حال بررسی راه‌حل‌هایی مانند کنترل‌های صوتی پیشرفته یا تبدیل شیشه جلو به نمایشگر واقعیت افزوده (Augmented-Reality) هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از رانندگان از پیچیدگی سیستم‌های سرگرمی-اطلاعاتی لمسی ناراضی هستند. این بازخوردهای مردمی، طراحان را وادار کرده است که کلیدهای فیزیکی را به عنوان راه‌حلی ساده برای بهبود قابلیت استفاده و کاهش حواس‌پرتی در مدل‌های آینده، مجدداً معرفی کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×