چین به دنبال ممنوعیت دستگیرههای درب جمعشونده خودروها
به گزارش مجله ماشین، در تازهترین تحولات ایمنی در صنعت خودرو، دولت چین پیشنویس استانداردهای جدیدی را منتشر کرده که میتواند به سلطه دستگیرههای درب مخفی و جمعشونده (Retractable Door Handles) در خودروهای برقی پایان دهد. هدف اصلی این مقررات، افزایش ایمنی سرنشینان در شرایط اضطراری مانند تصادف یا آتشسوزی است و شرکتهایی مانند تسلا (Tesla) که پیشگام استفاده از این فناوری بودهاند، باید طراحی محصولات خود را تغییر دهند.
دستگیرههای درب جمعشونده که توسط تسلا در مدلهایی مانند مدل S معرفی شدند و به سرعت به نمادی از طراحی مدرن و الکتریکی تبدیل شدند، اکنون به دلیل نقصهای ایمنی مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
مشکل اصلی: از آنجا که مکانیزم باز کردن درب در این سیستمها اغلب کاملاً الکترونیکی است، هرگونه قطعی برق (مثلاً در اثر از کار افتادن باتری ۱۲ ولت یا خرابی سیستم در تصادف) میتواند سرنشینان را درون خودرو به دام اندازد (entrapped) یا از ورود نیروهای امدادی از بیرون جلوگیری کند. هرچند تسلا برای داخل کابین، اهرمهای مکانیکی اضطراری تعبیه کرده، اما دسترسی به آنها در شرایط بحرانی دشوار است.
پس از گزارشهای متعدد مبنی بر ناتوانی در خروج سرنشینان از خودروهای برقی در شرایط اضطراری، نهادهای نظارتی چین پیشنویس «الزامات فنی ایمنی دستگیره درب خودرو» را منتشر کردند.
مهمترین بندهای پیشنویس:
دسترسی مکانیکی اجباری: تمامی درهای خودرو (به جز درب صندوق عقب) باید مجهز به دستگیره داخلی و خارجی باشند که مکانیزم آزادسازی آنها به صورت مکانیکی (و نه صرفاً الکتریکی) عمل کند.
عملکرد بدون برق: خودروسازان باید تضمین کنند که در هنگام تصادف و قطع کامل برق، دربها همچنان بتوانند بدون نیاز به ابزار و از هر دو سمت (داخل و خارج) باز شوند.
بهینهسازی طراحی:
دستگیرههای داخلی: باید به راحتی قابل شناسایی و دید باشند و در فاصله کمتر از ۳۰۰ میلیمتر از لبههای درب قرار بگیرند.
دستگیرههای خارجی: باید فضای کافی برای دستگیری مطمئن را فراهم کنند (حداقل ۶۰ در ۲۰ در ۲۵ میلیمتر)، صرف نظر از وضعیت قرارگیری دستگیره (جمعشده یا بیرون آمده).
چین اولین کشوری است که اقدام قاطع و رسمی در این زمینه انجام میدهد. این حرکت، همزمان با آغاز تحقیقات مشابه توسط سازمان ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی آمریکا (NHTSA) انجام شده است.
- اقدام تسلا: تسلا اخیراً اعلام کرده که در حال طراحی مجدد دستگیرههای درب خود برای تعبیه یک اهرم مکانیکی در بیرون است؛ اقدامی که به نظر میرسد واکنشی به فشارهای نظارتی چین و آمریکا باشد.
- زمان اجرا: پیشبینی میشود این قوانین از ژوئیه ۲۰۲۷ (تیر ۱۴۰۶) برای تمامی خودروهای فروخته شده در چین اجباری شوند و احتمالاً از اواخر سال ۲۰۲۶، تاییدیههای نوع جدید خودروها بر اساس این مقررات صادر خواهد شد.
این تغییرات نه تنها تسلا، بلکه تمامی خودروسازانی را که از دستگیرههای مخفی استفاده میکنند، مجبور به بازنگری در طراحی خود خواهد کرد و میتواند منجر به حذف تدریجی این المان طراحی در سطح جهانی شود.