آلودگی میکروپلاستیک در کابین خودروها ۴ برابر خانههاست
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، این روزها، استفاده مفرط از پلاستیک در طراحی داخلی خودروها، فراتر از یک بحث زیباییشناختی یا آسایش سرنشینان، به یک نگرانی جدی بهداشتی تبدیل شده است. پژوهشهای جدید نشان میدهد قطعات پلاستیکی به کار رفته در کابین، در طول زمان ذرات بسیار ریزی موسوم به میکروپلاستیک تولید میکنند که سلامت سرنشینان را در معرض خطر قرار میدهد.
زیبایی فدای سلامتی؟ فراوانی پلاستیک در خودروهای مدرن
از مدتها پیش، منتقدان صنعت خودرو بر استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی سخت و نامرغوب، بهخصوص پلاستیک پیانو بلک (Piano Black)، در نقاط لمس و دید سرنشینان ایراد گرفتهاند. این انتقادها حتی به محصولات رده بالا نیز محدود نمیشود. به عنوان مثال، در خودروهایی مانند آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵، پلاستیک پیانو بلک بخشهای گستردهای از کنسول مرکزی، حاشیههای نمایشگر و حتی دکمههای کنترل درب راننده را پوشانده است. حتی خودروهای قدرتمندی مانند شورولت بلیزر SS مدل ۲۰۲۵ که سرعت یک سوپراسپرت را دارد، به دلیل استفاده زیاد از پلاستیک سخت در نقاط پرتراکم، مورد انتقاد قرار گرفته است. حتی در خودروهای فوق لوکسی مانند مرسدس-مایباخ GLS 600 مدل ۲۰۲۵ نیز میتوان رد پای پلاستیک را مشاهده کرد.
اما مسئله اصلی به همینجا ختم نمیشود: تمام این قطعات پلاستیکی در طول زمان شروع به ریزش میکنند و ذرات بسیار ریز میکروپلاستیک را در فضای بسته کابین آزاد میسازند. استنشاق این ذرات میتواند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشد. بنابر گزارش مرکز بینالمللی قانون محیط زیست (CIEL)، قرارگیری در معرض میکروپلاستیکها میتواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات تنفسی از جمله التهاب ریه، برونشیت مزمن، آمفیزم ریوی و ذاتالریه مزمن شود.
اگرچه مطالعات علمی درباره پیامدهای نهایی میکروپلاستیکها بر انسان نسبتاً جدید است، اما شواهد قطعی در مورد میزان بالای آلودگی در محیط محدود کابین خودرو اکنون در دسترس قرار گرفته است.

غلظت میکروپلاستیکها در خودرو ۴ برابر محیط خانه
اخیراً، محققان فرانسوی یک مطالعه میدانی انجام دادهاند که طی آن هوای داخل منازل و کابین خودروها برای سنجش میزان میکروپلاستیکها نمونهبرداری شد. در این آزمایش واقعی (و نه مدلسازی کامپیوتری)، دانشمندان در طول سفرهای کوتاه و طولانی، هم در بزرگراهها و هم در شهر، نمونهگیری کردند. شرایط رانندگی نیز با بسته بودن پنجرهها و جریان متوسط هوای بیرونی از دریچههای جلویی صورت پذیرفت.
نتایج این تحقیق که در ژورنال معتبر Plos One به چاپ رسیده، حاکی از یک واقعیت نگرانکننده است:
- بهطور میانگین، حدود ۲۲۳۸ ذره میکروپلاستیک در هر متر مکعب هوا در فضای داخلی خودروها یافت شد.
- این در حالی است که در خانهها و آپارتمانها، این میزان به ۵۲۸ ذره در هر متر مکعب هوا محدود میشد.
به بیان ساده، میزان ذرات میکروپلاستیک معلق در هوای کابین خودرو، بیش از چهار برابر حجم مشابه هوای نمونهبرداری شده از محیطهای مسکونی است.

مدت زمان قرارگیری در معرض خطر و دیگر منابع آلودگی
بر اساس نظرسنجی AAA، رانندگان بهطور متوسط روزانه کمی بیش از یک ساعت در خودروهای خود زمان میگذرانند. البته این فقط یک میانگین است؛ تحلیلهای AutoInsurance.com در سال ۲۰۲۴ نشان داد که ۳ درصد از رانندگان روزانه دو ساعت یا بیشتر و ۵ درصد دیگر نیز بین یک تا دو ساعت در مسیر رفتوآمد هستند. این زمان طولانی در محیطی با آلودگی بالا، ریسک مواجهه را به شدت افزایش میدهد.
علاوه بر پلاستیکهای داخلی کابین، منابع دیگری نیز در آلودگی خودرو نقش دارند:
- پلاستیکهای بدنه و موتور: برخلاف نامگذاری «حرکت فلزات» در صنعت، امروزه حدود ۵۰ درصد از حجم (و ۱۰ درصد از وزن) خودروها از پلاستیک تشکیل شده است. حتی محفظه موتور، کارتل روغن و قطعات سیستم تعلیق در برخی مدلها (مانند Ram 1500) نیز از پلاستیک ساخته میشوند.
- سایش تایرها (لاستیک): تایرهای خودرو مسئول تولید تقریباً ۳۰ درصد از کل میکروپلاستیکهای موجود در محیط زیست هستند. دلیل این امر این است که بیش از ۶۰ درصد از مواد تشکیلدهنده تایرهای امروزی، لاستیک مصنوعی است که از هیدروکربنهای نفتی (همان ماده اولیه پلاستیک) تولید میشود. با هر چرخش لاستیک، بخشی از این مواد در محیط رها میشود.
این مشکل با افزایش وزن وسایل نقلیه (مانند شاسیبلندها، وانتها و بهویژه خودروهای برقی) تشدید میشود. خودروهای برقی میتوانند تا ۲۰ درصد سنگینتر از مدلهای بنزینی معادل خود باشند و در نتیجه ۲۰ درصد سریعتر نیز لاستیک مصرف میکنند. حتی شتابگیری سریعتر خودروهای برقی، این سایش و انتشار میکروپلاستیک را بدتر میکند.