رتبهبندی فنی سختترین پیستهای فرمول یک: از مونزا تا موناکو
1404-07-06 زمان مطالعه: 8 دقیقه 11
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، مسابقات فرمول یک، که در ابتدا به عنوان تکامل طبیعی مسابقات اسبدوانی شناخته میشد، از زمان اولین گرندپری رسمی در ۱۳ می ۱۹۵۰ در پیست سیلورستون بریتانیا، دستخوش تحولات عظیمی شده است. در آن روز تاریخی، جوزپه فارینا با آلفارومئو ۱۵۸ پیروز شد و حدود ۱۲۰ هزار تماشاگر از جمله شاه جورج ششم و ملکه الیزابت (تنها حضور یک پادشاه وقت در مسابقات اتومبیلرانی) شاهد این رویداد بودند.
با گذشت زمان، سرعت خودروها افزایش یافته و سطح ایمنی ارتقا یافته است، اما پیچیدگی و دشواری پیستها همچنان در حال افزایش است. تعیین اینکه چه چیزی یک پیست فرمول یک را «سختترین» میسازد، نیازمند بررسی عوامل متعددی است. در رتبهبندی زیر، معیارهایی نظیر طول کلی مسیر، تعداد دورها، حداکثر سرعت قابل دستیابی، تناوب ترمزگیری، دشواری سبقتگیری و ماهیت فنی پیچها لحاظ شدهاند تا چالشبرانگیزترین مسیرهای امروز F1 مشخص شوند.
جدول رتبهبندی ۱۰ پیست دشوار فرمول یک
رتبه | نام پیست | کشور | سال آغاز F1 | طول مسیر (کیلومتر) | تعداد دور | مسافت کل (کیلومتر) | رکورد دور سریع |
۱۰ | سیلورستون (Silverstone) | بریتانیا | ۱۹۵۰ | ۵.۸۹۱ | ۵۲ | ۳۰۶+ | ۱:۲۴.۳۰۳ (همیلتون، ۲۰۲۰) |
۹ | سوزوکا (Suzuka) | ژاپن | ۱۹۸۷ | ۵.۸۰۷ | ۵۳ | ۳۰۷.۴۷۱ | ۱:۳۰.۹۶۵ (آنتونلی، ۲۰۲۵) |
۸ | هانگارورینگ (Hungaroring) | مجارستان | ۱۹۸۶ | ۴.۳۸۱ | ۷۰ | ۳۰۶.۶۷ | ۱:۱۶.۶۲۷ (همیلتون) |
۷ | کورنیش جده (Jeddah Corniche) | عربستان | ۲۰۲۱ | ۶.۱۷۵ | ۵۰ | ۳۰۸.۷ | ۱:۲۷.۲۹۴ (ورشتپن) |
۶ | باکو سیتی (Baku City) | آذربایجان | ۲۰۱۶ | ۶.۰۰۳ | ۵۱ | ۳۰۶.۰۴۹ | ۱:۴۰.۲۰۳ (لکلرک) |
۵ | خوزه کارلوس پیس (Autódromo José Carlos Pace) | برزیل | ۱۹۷۳ | ۴.۳۰۹ | ۷۱ | ۳۰۵.۹۰۹ | ۱:۰۷.۲۸ (همیلتون) |
۴ | مارینا بِی (Marina Bay) | سنگاپور | ۲۰۰۸ | ۴.۹۲۸ | ۶۲ | ۳۰۵.۷۲۳ | ۱:۳۴.۴۸۶ (ریکاردو، ۲۰۲۴) |
۳ | اسپا-فرانکوشان (Spa-Francorchamps) | بلژیک | ۱۹۵۰ | ۷.۰۰۴ | ۴۴ | ۳۰۸.۰۵۲ | ۱:۴۴.۷۰۱ (پرز، ۲۰۲۴) |
۲ | مونزا (Monza) | ایتالیا | ۱۹۵۰ | ۵.۷۹۳ | ۵۳ | ۳۰۶.۷۲ | ۱:۱۸.۷۹ (ورشتپن) |
۱ | موناکو (Monaco) | موناکو | ۱۹۵۰ | ۳.۳۳۷ | ۷۸ | ۲۶۰.۲۸۶ | ۱:۰۹.۹۵۴ (نوریس، ۲۰۲۵) |
تحلیل فنی پیستهای برتر
۱۰. سیلورستون

زادگاه گرندپری F1، با وجود طول متوسط خود (۵.۸۹۱ کیلومتر)، به دلیل پیچهای سریع و چالشبرانگیز در رتبه دهم قرار گرفته است. این پیست که در سال ۱۹۴۳ به عنوان پایگاه هوایی ساخته شد، امروزه با ۱۸ پیچ و ۵۲ دور مسابقه، مسافتی بیش از ۳۰۶ کیلومتر را برای رانندگان رقم میزند. بخش مگاتس (Maggotts)، آغازگر یک مجموعه پیچ سهگانه بسیار مهیج است که رانندگان تا سرعت ۱۹۰ مایل در ساعت در آن اوج میگیرند. در این پیست، خودروها ۷۰ درصد زمان مسابقه را با حداکثر توان میرانند و لوئیس همیلتون با زمان ۱:۲۴.۳۰۳ رکورددار سریعترین دور است.
۹. سوزوکا

قدیمیترین پیست ژاپن (ساخت ۱۹۶۲)، به دلیل طراحی متقاطع (Figure-Eight) خود شهرت دارد که در نوع خود منحصر به فرد است و به دلیل جهتگیری همجهت و خلاف جهت عقربههای ساعت، دشواری خاصی ایجاد میکند. این پیست با ۵.۸۰۷ کیلومتر طول، شامل ۱۸ پیچ از جمله پیچهای S-Curve و پیچ تند 130R است که این آخری نیازمند عبور با حداکثر سرعت است. کیمی آنتونلی با زمان ۱:۳۰.۹۶۵ رکورددار دور سریع در سال ۲۰۲۵ است. در سوزوکا، رانندگان تا سرعت ۲۰۳.۸ مایل در ساعت میرسند و ۶۶ درصد از زمان مسابقه، پدال گاز را تا انتها میفشارند.
۸. هانگارورینگ

پیست مجارستان که از سال ۱۹۸۶ میزبان F1 بوده، به دلیل کمبود مسیرهای مستقیم، توسط رانندگان به پیست کارتینگ تشبیه میشود. طول این پیست تنها ۴.۳۸۱ کیلومتر است، اما رانندگان باید ۷۰ دور مسابقه دهند. با وجود تنها ۱۴ پیچ، ماهیت بسیار فنی و تنگ این پیچها تمرکز بالایی میطلبد. سبقتگیری در هانگارورینگ بسیار سخت است و فقط دو ناحیه DRS نزدیک پیچهای ۱ و ۱۴، فرصتی برای پیشی گرفتن فراهم میکند. حداکثر سرعت حدود ۱۹۵ مایل در ساعت است و به دلیل پیچهای متوالی، خودروها تنها ۵۰ درصد زمان مسابقه را در وضعیت گاز کامل هستند.
۷. کورنیش جده

جدیدترین پیست خیابانی F1 در عربستان سعودی (افتتاح ۲۰۲۱)، یکی از سریعترین و دومین طولانیترین مسیرها است. هر دور این پیست ۶.۱۷۵ کیلومتر است و رانندگان باید ۵۰ دور را طی کنند. ۲۷ پیچ با میانگین سرعت ۱۶۰ مایل در ساعت، رانندگان را در حالت آمادهباش نگه میدارد. باریکی مسیر در نزدیکی پیچهای اصلی، خطر برخورد با دیوارها را افزایش میدهد و وجود سه ناحیه DRS متوالی، بهترین فرصتها را برای سبقتگیری ایجاد میکند. در این پیست، خودروها تقریباً ۸۰ درصد مسابقه را با گاز کامل طی میکنند.
۶. باکو سیتی

این پیست خیابانی در آذربایجان (از ۲۰۱۶)، با عبور از میان شهر قدیمی، دیوارهای قرون وسطایی و معماری مدرن، ترکیبی از هیجان و خطر را به رانندگان تحمیل میکند. باکو دارای یکی از طولانیترین مسیرهای مستقیم F1 است که در کنار پیچهای ۹۰ درجه و یکی از تنگترین پیچهای کل تقویم F1، نیاز به ترمزگیریهای شدید و بسیار دقیق دارد. رانندگان تا سرعت ۲۰۹.۴ مایل در ساعت شتاب میگیرند و چارلز لکلرک با زمان ۱:۴۰.۲۰۳ رکورددار دور سریع مطلق است.
۵. اتودرومو خوزه کارلوس پیس

این پیست برزیلی که به نام قدیمیاش اینترلاگوس (Interlagos) شناخته میشود، به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و شرایط گرم و مرطوب منطقه، چالشهای منحصربهفردی را به رانندگان تحمیل میکند. این مسیر ۴.۳۰۹ کیلومتری، به خاطر تپهماهورها، پیچهای با شیب زیاد و جهت حرکت خلاف جهت عقربههای ساعت، دشواری مضاعفی دارد. لوئیس همیلتون با زمان ۱:۰۷.۲۸ رکورددار سریعترین دور است.
۴. مارینا بِی

پیست سنگاپور، مشهور به برگزاری اولین مسابقه شبانه F1 (۲۰۰۸)، یک مسیر خیابانی است که مملو از دستانداز است و رانندگی با سرعت بالا را دشوار میسازد. گرمای شدید و رطوبت ۷۰ درصدی شرایط رانندگی را بسیار خطرناک میکند، به طوری که فشار فیزیکی مسابقه باعث کاهش وزن رانندگان میشود. با ۱۹ پیچ در طول ۴.۹۲۸ کیلومتر، رانندگان تقریباً هر ۲۶۰ متر با یک پیچ مواجه میشوند و فرصتی برای استراحت ندارند. خودروها تنها ۴۹ درصد مسابقه را با گاز کامل طی میکنند.
۳. اسپا-فرانکوشان

یکی از قدیمیترین و محبوبترین پیستها در بلژیک، که همچنان طولانیترین مسیر تقویم F1 (۷.۰۰۴ کیلومتر) است. این پیست به دلیل ترکیب منحصر به فرد مسیرهای مستقیم طولانی و پیچهای سریع، نیازمند مهارت و زمانبندی دقیق است. تغییرات ناگهانی آبوهوا و بارش مکرر باران بر دشواری این مسیر میافزاید. مشهورترین بخش آن، پیچ سربالایی اِئو روژ (Eau Rouge) است که بلافاصله پس از سراشیبی تند ریدیلون (Raidillon) قرار دارد و نیازمند شجاعت و تمرکز بالا است.
۲. مونزا

“معبد سرعت” در ایتالیای شمالی، با قدمت ۱۹۲۲، سریعترین پیست جهان است، جایی که رانندگان میتوانند به حداکثر سرعتی بیش از ۲۲۰ مایل در ساعت دست یابند. این مسیر ۵.۷۹۳ کیلومتری، ۵۳ دور دارد و موتور خودروها بیش از ۸۰ درصد مسابقه را در وضعیت فول تروتل (Full Throttle) کار میکنند. سرعت سرسامآور در مونزا، هرگونه اشتباه کوچک را به یک فاجعه بزرگ تبدیل میکند. ماکس ورشتپن با زمان ۱:۱۸.۷۹ رکورددار دور سریع است.
۱. موناکو

بدون شک چالشبرانگیزترین پیست F1. این مسیر خیابانی (از ۱۹۲۹) که در امتداد کازینوها و مارینای موناکو میگذرد، هیچ حاشیه امنی ندارد و دیوارها در تمام طول مسیر، کوچکترین خطا را مجازات میکنند. با ۱۹ پیچ و مسیرهای مستقیم بسیار کوتاه، سبقتگیری در موناکو تقریباً غیرممکن است و به همین دلیل، جایگاه کسب شده در تعیین خط، اهمیت حیاتی در نتیجه مسابقه دارد. رانندگان باید در ۷۸ دور مسابقه با طول ۳.۳۳۷ کیلومتر، تمرکز خود را کاملاً حفظ کنند. رانندگی در مسیرهای باریک موناکو با ابعاد روزافزون خودروهای F1، روز به روز خطرناکتر میشود.