یکشنبه , ۶ مهر ۱۴۰۴
کارتل پلاستیکی و پیچ تخلیه یکبار مصرف

کارتل پلاستیکی و پیچ تخلیه یکبار مصرف

1404-07-06 زمان مطالعه: 7 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، در خودروهای قدیمی‌تر که از کارتل‌های (Oil Pan) فلزی یا آلومینیومی سنتی استفاده می‌شد، پیچ تخلیه روغن معمولاً قطعه‌ای قابل استفاده مجدد بود. این پیچ‌ها با تعویض یک واشر فشرده‌سازی ساده (Crush Washer) یا حلقه‌ی اُ-رینگ لاستیکی، می‌توانستند برای هزاران مایل به خوبی کار کنند. اما این آسایش نسبی، با ورود مدل‌های جدید مجهز به کارتل‌های پلاستیکی، دستخوش تغییر شده است.

سلطه پلاستیک بر محفظه موتور و دلایل آن

اگرچه سازندگان خودرو از مزایایی مانند کاهش هزینه‌های تولید، کاهش وزن کلی خودرو و در نتیجه کاهش انتشار آلاینده‌ها در پی استفاده از قطعات پلاستیکی در محفظه موتور (از جمله موتورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی) صحبت می‌کنند، اما بحث در مورد خوب یا بد بودن استفاده از پلاستیک در این بخش‌ها، هنوز هم میان خودروسازان، مکانیک‌ها و مالکان خودرو، موضوعی اختلاف‌برانگیز است. با این حال، به نظر می‌رسد استفاده از پلاستیک در خودروهای امروزی یک روند تثبیت شده است.

ناگزیر، این تغییر به سمت کارتل‌های پلاستیکی، منجر به حرکت از پیچ‌های فلزی به سوی پیچ‌های تخلیه پلاستیکی یکبار مصرف شده است. دلیل اصلی این جایگزینی را می‌توان در سازگاری مواد (Material Compatibility) و همچنین تمایل خودروسازان به کاهش مسئولیت‌های حقوقی جست‌وجو کرد. خودروهایی که کارتل پلاستیکی دارند، باید در هر بار تعویض روغن، پیچ تخلیه جدیدی استفاده کنند تا از بروز هرگونه نشتی احتمالی جلوگیری شود.

کارتل پلاستیکی و پیچ تخلیه یکبار مصرف
کارتل پلاستیکی و پیچ تخلیه یکبار مصرف

چرا پیچ تخلیه پلاستیکی قابل استفاده مجدد نیست؟

اگر خودروی مدرنی دارید که ساخت آن مربوط به اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی به بعد است (شامل مدل‌هایی از آئودی، پورشه، ب‌ام‌و، مرسدس-بنز، فولکس‌واگن، فورد، شورلت، نیسان و هوندا)، احتمالاً به استفاده از پیچ تخلیه روغن یکبار مصرف نیاز خواهید داشت.

دلیل اصلی ممنوعیت استفاده مجدد از این پیچ‌ها، مربوط به حلقه اُ-رینگ سیلیکونی یا واشرهای همراه است. این قطعات کوچک، که وظیفه آب‌بندی و جلوگیری از نشت روغن را بر عهده دارند، در برابر سیکل‌های حرارتی شدید موتور مستعد سخت شدن، ترک خوردن یا شکستن هستند. شکست این حلقه‌های آب‌بندی، احتمال نشت روغن پرهزینه و آزاردهنده را به شدت افزایش می‌دهد.

برای اطمینان از نوع کارتل و نیاز به تعویض پیچ تخلیه، دفترچه راهنمای مالک تنها مرجع معتبر شماست. علاوه بر این، دفترچه راهنما در مورد نحوه باز کردن و نصب صحیح پیچ تخلیه نیز شما را راهنمایی می‌کند.

به عنوان مثال:

  • برخی از وانت‌های فورد با کارتل‌های پلاستیکی، تنها نیاز به باز و بسته شدن پیچ تخلیه با دست دارند، زیرا استفاده از ابزار می‌تواند به زبانه‌های پلاستیکی قفل‌کننده آسیب رسانده و باعث سفت شدن بیش از حد آن شود.
  • در مقابل، برخی مدل‌های فولکس‌واگن و آئودی برای باز کردن پیچ یکبار مصرف، به ابزار تخصصی نیاز دارند (هرچند برخی مالکان با احتیاط از پیچ‌گوشتی دوسو نیز استفاده می‌کنند).

صرف‌نظر از روش باز کردن، ریسک ناشی از استفاده مجدد از پیچ تخلیه یکبار مصرف به هیچ وجه ارزش ندارد. پرداخت هزینه ناچیز (حدود ۵ دلار) برای یک پیچ تخلیه پلاستیکی جدید، بهتر از درگیری با مشکل نشتی روغن و هزینه‌های احتمالی ناشی از آن است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×