حمله رسانههای دولتی چین به خودروسازان
به گزارش مجله ماشین، رسانههای رسمی دولتی در چین، خودروسازان این کشور را به بزرگنمایی شدید آمار سفارشهای پیشفروش متهم کردهاند. این عمل غیراخلاقی که در بازار رقابتی و پرتنش خودروی چین رواج یافته، میتواند سرمایهگذاران و مصرفکنندگان را بهشدت گمراه سازد و آینده صنعت را به خطر اندازد.
روزنامه «شینهوآ دیلی تلگراف» که زیر نظر خبرگزاری رسمی شینهوآ منتشر میشود، در گزارشی شدیداللحن اعلام کرد برخی خودروسازان برای ایجاد تصویری از عملکرد قوی و تقاضای بالا، از روشهای فریبکارانه استفاده میکنند.
این روزنامه اگرچه نام هیچ خودروسازی را فاش نکرده، اما جزئیاتی از این تخلفات را مطرح ساخته است. برخی شرکتها از کارمندان خود میخواهند که با واریز بیعانه (مبالغ قابل استرداد)، اقدام به ثبت سفارش کنند تا آمار پیشفروش را بهصورت صوری افزایش دهند. ادعا شده است که برخی خودروسازان با یک «زنجیره صنعتی خاکستری» درگیر شدهاند که خدمات افزایش و جعل سفارش را به شرکتها ارائه میدهد.
این رسانه تأکید کرد که آمار سفارشهای اعلامی توسط خودروسازان، فاقد نظارت و تأیید نهادهای شخص ثالث است و معمولاً با تحویل واقعی خودروها تفاوت فاحشی دارد. این موضوع زنگ خطر را در سراسر صنعت به صدا درآورده و توجه نهادهای نظارتی را جلب کرده است.
پیش از این نیز، روزنامه رسمی «اکونومیک دیلی» چین، با انتقاد از آمارسازی در صنعت خودرو، ریشه این عمل را در صنعت گوشیهای هوشمند دانست. در آن صنعت نیز رقابتی برای ادعای دهها هزار یا حتی میلیونها پیشسفارش غیرقابل تأیید وجود داشت.
ویلیام لی (William Li)، مدیرعامل شرکت نیو (Nio)، یکی از خودروسازان برقی بزرگ چین، پیشتر اذعان کرده بود که این عمل به یک تاکتیک بازاریابی برای لافزنی خودروسازان در مورد تعداد سفارشهایشان تبدیل شده است. او تأکید کرد که این کار به هماهنگی بین تولید و فروش آسیب میزند، اما مدعی شد که شرکتش این آمار را باد نمیکند.
این انتقادات در پی سایر شواهدی مطرح میشود که نشان میدهد در واکنش به جنگ شدید قیمتها در بزرگترین بازار خودروی جهان، تقلب در آمار فروش گسترده شده است. پیشتر گزارشهایی در مورد استفاده خودروسازان از ترفندهای بیمهای برای افزایش فروش صوری، و همچنین صادرات صوری خودروهای صفر به عنوان خودروی کارکرده (با حمایت برخی دولتهای محلی برای بهبود آمار اقتصادی) منتشر شده بود.
وزارت صنعت چین نیز در ماه سپتامبر اعلام کرد که یک کمپین سه ماهه را برای مقابله با بازاریابی دروغین و سایر بینظمیهای آنلاین در بخش خودرو آغاز خواهد کرد.


