قانونشکنی روبوتاکسی: معمای حقوقی پلیس
به گزارش مجله ماشین، با گسترش خودروهای خودران (روبوتاکسی) در شهرهای بزرگ، پلیس آمریکا با یک وضعیت حقوقی جدید و عجیب روبرو شده است: وقتی یک تاکسی خودران قوانین رانندگی را نقض میکند و در صندلی راننده هیچ انسانی حضور ندارد، برگ جریمه باید برای چه کسی صادر شود؟
این چالش اخیراً در شهر سن برونو کالیفرنیا به وضوح مطرح شده است. پلیس این شهر در جریان یک عملیات راهنمایی و رانندگی، مشاهده کرد که یک خودروی تمامخودران (Waymo) درست جلوی چشم آنها، اقدام به دور زدن غیرقانونی (Illegal U-Turn) در چهارراه کرده است.
پلیس سن برونو در پستی رسمی به این مشکل اشاره کرد: افسران ما در جریان یک عملیات، شاهد یک اتفاق غیرعادی بودند: یک خودروی خودران، دقیقاً جلوی چراغ راهنمایی، دور غیرمجاز زد.
این حادثه و موارد مشابه، پرسشهای اساسی در مورد مسئولیت قانونی (Liability) خودروهای خودران را به خط مقدم بحثهای حقوقی و پلیسی آورده است:
اگر خودروی خودران تخلف کند، آیا مسئولیت متوجه مالک آن (در صورتی که شخصی باشد)، یا شرکت تولیدکننده یا اپراتور سیستم (مانند ویمو) است؟
آیا تخلف ناشی از نقص در برنامهنویسی یا سنسورهای سیستم خودران بوده است؟ در این صورت، جریمه ترافیکی یک تخلف عادی نیست، بلکه یک نقص فنی محسوب میشود.
پلیس نمیداند چگونه میتواند یک «هشدار رانندگی» یا «برگ جریمه» را به یک ربات یا سیستمی که فاقد هویت انسانی و مدارک فیزیکی رانندگی است، ابلاغ کند.
این رویداد نشان میدهد که زیرساختهای قانونی و پلیسی موجود، هنوز برای سازگاری کامل با سطح پیشرفته فناوری خودران، بهویژه در زمینه نقض قوانین رانندگی، آمادگی کافی ندارند. انتظار میرود با افزایش تعداد روبوتاکسیها در جادهها، قانونگذاران مجبور به تعریف چارچوبهای جدید برای تعیین مسئولیتهای فنی و قانونی در این حوزه شوند.