بررسی ایرس اچ ام ۵ (ERES HM5): کراساوور لوکس ماموت خودرو
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، اگرچه ایرس اچ ام ۵ از نظر فنی بسیار قدرتمند و مجهز است، اما به عنوان یک محصول جدید در بازار ایران با چالشهای مهمی روبرو خواهد بود که میتواند ارزش خرید آن را تحتالشعاع قرار دهد. مهمترین نقطه ضعف، نگرانیها در مورد پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش برای یک قوای محرکه پیچیده و نوین EREV است؛ سیستمی که ترکیب موتور ژنراتور بنزینی و پیشرانههای الکتریکی بوده و تعمیر و نگهداری تخصصی آن در کشور هنوز به طور کامل تثبیت نشده است. علاوه بر این، قیمت بسیار بالای آن، که در محدودهی لوکسترین وارداتیها قرار میگیرد، در کنار ریسک برند جدید در مقایسه با رقبای باسابقه، ممکن است باعث شود خریداران در هنگام فروش مجدد با افت قیمت بیشتری مواجه شوند و نقدشوندگی آن در بازار ثانویه ضعیفتر باشد. این خودرو که در اصل نسخه ارتقاء یافته Aito M5 محصول مشترک هواوی و Seres چین است.

طراحی ظاهری
طراحی ایرس اچ ام ۵ را میتوان ترکیبی موفق از اصالت و مدرنیته دانست که با الهام از خطوط کوپهها، حس پویایی را القا میکند. ابعاد میلیمتر (طولعرضارتفاع) و فاصله محوری میلیمتری، نشان از یک کراساوور میانجثه با فضای داخلی مناسب دارد.
- جزئیات سئومحور: حذف منافذ جلوپنجره در نسخه برقی (HM5) و جایگزینی جزئیات کروم با رنگ مشکی، ظاهری مینیمالیستی و بهروز به خودرو بخشیده است که آن را در دسته طراحیهای پیشروی چینی قرار میدهد.
- عناصر کلیدی: دستگیرههای درب مخفی شونده، سانروف پانارومیک بزرگ و رینگهای آلومینیومی ۱۹ اینچی، تکمیلکننده ظاهر لوکس این خودرو هستند. حضور حسگر لیدار در بالای شیشه جلو، نیز مهر تأییدی بر قابلیتهای خودران پیشرفته آن است.
طراحی داخلی
کابین HM5 با رویکردی فناورانه و حداکثر لوکسگرایی طراحی شده است. تمرکز اصلی بر نمایشگرها و راحتی سرنشینان است.
- مرکز فرماندهی دیجیتال: یک نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی لمسی و یک نمایشگر پشت آمپر ۱۰.۲۵ اینچی، تمامی اطلاعات و کنترلها را به شکلی بصری و مدرن در اختیار راننده و سرنشین قرار میدهند.
- راحتی ممتاز: تنظیم برقی صندلیهای ردیف جلو و عقب (صندلی راننده ۱۲ جهته)، به همراه امکانات کمنظیری چون تهویه و ماساژور صندلیهای ردیف جلو، سطح بالایی از آسایش را برای سفرهای طولانی فراهم میآورد.
- فناوریهای کابین: سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه به همراه سیستم تصفیه هوا، شارژر وایرلس ۵۰ وات موبایل و سیستم ورود و استارت بدون کلید، نشان از توجه به جزئیات کاربردی دارد.

مشخصات فنی
ایرس اچ ام ۵ از یک معماری قوای محرکه پیشرفته به نام EREV (Extended Range Electric Vehicle) بهره میبرد. در این سیستم، پیشرانه بنزینی لیتری اسب بخاری صرفاً نقش ژنراتور را ایفا کرده و به صورت مستقیم به چرخها متصل نیست. وظیفه حرکت خودرو بر عهده موتورهای الکتریکی قدرتمند است.
مشخصه فنی | جزئیات | تحلیل |
نوع قوای محرکه | EREV (برقی با برد گسترده) | ترکیب کارایی برقی و آسودگی مسافت بنزینی |
حداکثر قدرت ترکیبی | اسب بخار ( کیلووات) | قدرت فوقالعاده بالا برای یک کراساوور خانوادگی |
حداکثر گشتاور | نیوتنمتر | شتابگیری هیجانانگیز و آنی (ویژگی موتورهای برقی) |
سیستم حرکتی | AWD (چهار چرخ محرک) | پایداری و کشش عالی در شرایط مختلف رانندگی |
ظرفیت باتری | کیلووات ساعت (لیتیوم پلیمر) | ظرفیت مناسب برای رانندگی تمامبرقی در مسافتهای شهری |
بیشینه مسافت قابل پیمایش | کیلومتر (شرایط استاندارد) | برد حرکتی بسیار بالا، دغدغه شارژ را از بین میبرد. |
حداکثر سرعت | کیلومتر بر ساعت | در محدوده استاندارد کراساوورهای لوکس |
زمان شارژ سریع ( ) | دقیقه | بسیار رقابتی، نشاندهنده توانمندی شارژ بالا |
خروجی اسب بخار و نیوتنمتر گشتاور، HM5 را در رده کراساوورهای پرقدرت جهانی قرار میدهد. مزیت سیستم EREV این است که خریداران میتوانند از رانندگی نرم و بیصدای یک خودروی برقی لذت ببرند، بدون آنکه نگرانی بابت محدودیت برد حرکتی (range anxiety) داشته باشند؛ بردی که با کیلومتر، عملاً رکورددار است.

امکانات ایمنی
ایرس اچ ام ۵ با دستیارهای پیشرفته رانندگی، در سطح خودران سطح ۲ (ADAS L2) قرار میگیرد. این مجموعه ایمنی فعال، نه تنها برای حفظ جان سرنشینان حیاتی است، بلکه تجربه رانندگی را در ترافیک شهری بهبود میبخشد.
دستیارهای اصلی: سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی جلو و عقب، پردهای).
تکنولوژیهای خودران (L2):
کروز کنترل تطبیقی (ACC): تنظیم هوشمند سرعت بر اساس خودروی جلویی.
سیستم دستیار حرکت بین خطوط و تعویض لاین (LKA/LCA): کمک به حفظ مسیر و تعویض ایمن خط.
پیشگیری از تصادف در جلو (FCW/AEB): هشدار و ترمزگیری خودکار در شرایط اضطراری.
دستیار پارک خودکار (APA): راحتی بینظیر برای پارک کردن.
رادار دستیار حرکت در ترافیک (TJA): کاهش خستگی راننده در ترافیکهای سنگین.
تعلیق پیشرفته: سیستم تعلیق جناغی دوبل چهار اتصالی کمبر متغیر، نویدبخش پایداری بالا، سواری نرم و هندلینگ اسپرت است که در کراساوورهای این سگمنت، یک امتیاز کلیدی محسوب میشود.
تجربه رانندگی و ارزش خرید
به لطف قوای محرکه برقی و گشتاور لحظهای نیوتنمتری، شتابگیری HM5 باید بسیار سریع و جذاب باشد. سیستم تعلیق جناغی دوبل، علاوه بر بهبود پایداری در سرعتهای بالا، کیفیت سواری مطلوبی را برای سفرهای شهری و جادهای فراهم میکند. عملکرد بیصدای موتورهای الکتریکی، رانندگی در این خودرو را به یک تجربه آرامشبخش تبدیل خواهد کرد.
در بازار ایران، ERES HM5 با کراساوورهای لوکس هیبریدی یا برقی نظیر برخی محصولات وارداتی از برندهای مشهور و همچنین رقبای قدرتمند چینی مانند کراساوورهای ردهبالا، به رقابت میپردازد. فاکتور برتری HM5، ترکیب قدرت بالا، برد حرکتی بینظیر و مجموعه کامل امکانات هوشمند است.
ارزش خرید و نتیجهگیری:
با توجه به قیمت تومانی (مهر )، ERES HM5 در سگمنت خودروهای لوکس و گرانقیمت بازار قرار میگیرد. ارزش خرید این خودرو بیش از هر چیز به دو عامل کلیدی بستگی دارد:
تکنولوژی EREV و برد کیلومتری: این فاکتور، HM5 را برای کاربرانی که به دنبال مزایای خودروی برقی هستند اما زیرساخت شارژ یا مسافتهای طولانی را دغدغه دارند، به گزینهای بیرقیب تبدیل میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی کامل: تجهیزاتی مانند ماساژور صندلی، سیستم خودران سطح ۲ و تعلیق جناغی دوبل، آن را در سطح کراساوورهای ممتاز جهانی قرار میدهد.
ERES HM5 برای خریدارانی که بالاترین سطح از تکنولوژی، قدرت، ایمنی و لوکسگرایی را در یک کراساوور شهری میخواهند و توانایی پرداخت هزینهای در این سطح را دارند، یک انتخاب منطقی و قابل اعتماد است. با این حال، موفقیت درازمدت آن به عواملی چون کیفیت خدمات پس از فروش ماموت خودرو و دسترسی آسان به قطعات یدکی این تکنولوژی جدید (EREV) بستگی خواهد داشت. این خودرو، قطعاً یکی از پیشرفتهترین گزینههای حال حاضر بازار ایران محسوب میشود.