سه شنبه , ۲۲ مهر ۱۴۰۴
هنگام روشن شدن چراغ DPF چه اقدامی لازم است؟

هنگام روشن شدن چراغ DPF چه اقدامی لازم است؟

1404-07-21 زمان مطالعه: 5 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، فیلتر ذرات دیزل (DPF) یکی از اجزای حیاتی در خودروهای دیزلی مدرن است. وظیفه اصلی این فیلتر، به دام انداختن ذرات دوده و آلاینده‌های خطرناک خروجی از اگزوز است تا از ورود آن‌ها به جو جلوگیری کند. اگرچه DPF مزایای زیست‌محیطی مهمی دارد، اما با گذشت زمان، این فیلترها دچار گرفتگی می‌شوند و در این حالت، چراغ DPF در صفحه آمپر خودرو روشن خواهد شد.

ادامه رانندگی با چراغ روشن DPF می‌تواند منجر به آسیب دائمی به سیستم اگزوز، هزینه‌های سنگین تعمیر و حتی رد شدن در تست‌های معاینه فنی شود؛ بنابراین، با روشن شدن این چراغ باید سریعاً اقدام کرد.

اولین و ارزان‌ترین اقدام

هنگامی که چراغ DPF برای اولین بار روشن می‌شود، بهترین و اولین کاری که باید انجام دهید، تلاش برای انجام فرآیند “بازسازی (Regeneration)” است. این فرآیند باعث می‌شود دمای اگزوز به شدت بالا رفته و دوده اضافی به دام افتاده در فیلتر، سوخته و پاک شود. برای تحریک این فرآیند، باید برای مدت طولانی و به‌طور پیوسته با سرعت ثابت (معمولاً در بزرگراه) و با دور موتور بالا رانندگی کنید.  اگر این روش موفقیت‌آمیز باشد، چراغ DPF به‌طور خودکار خاموش خواهد شد. اگر پس از تلاش کافی برای رانندگی، چراغ همچنان روشن ماند، زمان مراجعه به تعمیرگاه تخصصی فرا رسیده است.

هنگام روشن شدن چراغ DPF چه اقدامی لازم است؟
هنگام روشن شدن چراغ DPF چه اقدامی لازم است؟

راهکارهای تخصصی و هزینه‌های تعمیر DPF

اگر بازسازی خودکار (با رانندگی) موفق به رفع مشکل نشد، مکانیک‌ها از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

در این روش، تعمیرکار با استفاده از دستگاه دیاگ (ECU Diagnostic Tool)، موتور را وادار به انجام فرآیند بازسازی می‌کند. این روش مؤثرتر است، به خصوص اگر راننده نتواند با سرعت و دور موتور ثابت به اندازه کافی رانندگی کند.

اگر گرفتگی فیلتر شدید باشد، نیاز به تمیزکاری عمیق با مواد شیمیایی یا روش‌های فیزیکی است.

وش‌های تمیزکاری شامل تمیزکاری با هوای فشرده یا مواد افزودنی (۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار)، اولتراسونیک (فراصوت) (۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار) یا روش‌های حرارتی/سایشی (۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار) است. توجه داشته باشید که روش‌های تمیزکاری همیشه صد در صد موفقیت‌آمیز نیستند.

در شدیدترین موارد که فیلتر قابل تمیزکاری نیست، تنها راه، تعویض کامل DPF است که پرهزینه‌ترین گزینه به شمار می‌رود.

چگونه از گرفتگی DPF پیشگیری کنیم؟

با توجه به هزینه‌های احتمالی بالا، پیشگیری از گرفتگی DPF بهترین راهکار است:

  • رانندگی در بزرگراه: به‌طور منظم در جاده‌ها و بزرگراه‌ها با سرعت ثابت رانندگی کنید تا سیستم فرصت بازسازی طبیعی (Passive Regeneration) را پیدا کند.
  • استفاده از سوخت و روغن مناسب: همواره از سوخت دیزل با کیفیت و روغن موتور مناسب که توسط سازنده توصیه شده (روغن‌های کم‌خاکستر یا Low-SAPS) استفاده کنید.
  • عدم خاموش کردن موتور: اگر متوجه شدید که فرآیند بازسازی خودکار توسط ECU (کامپیوتر خودرو) شروع شده است (معمولاً با افزایش دور موتور یا بوی خاص همراه است)، از خاموش کردن موتور قبل از اتمام چرخه خودداری کنید.
  • سرویس‌های دوره‌ای: سرویس‌های منظم و دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید. مکانیک می‌تواند نشانه‌های اولیه گرفتگی را شناسایی کرده و قبل از روشن شدن چراغ، یک بازسازی ساده انجام دهد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×