رونمایی تویوتا از یک شاهکار فوق لوکس در نمایشگاه ژاپن
به گزارش مجله ماشین، شرکت تویوتا با انتشار تصاویری، از مدل فوقالعاده خاص و منحصربهفردی از سری “سنچوری” (Century) پرده برداشت که قرار است اواخر ماه اکتبر در نمایشگاه دوسالانه تحرک ژاپن (Japan Mobility Show) در توکیو رونمایی شود. این خودروساز ژاپنی روز دوشنبه با نمایش یک کوپه لوکس که نشان تجاری این خط تولید فوق اعیانی را بر پیشانی دارد، توجه جهانی را به خود جلب کرد. با این حال، به نظر میرسد که حتی ثروتمندترین علاقهمندان نیز شانس کمی برای تملک این سنچوری جدید داشته باشند. تویوتا این مدل را با عنوان “یکی از یکی” (One of One) معرفی کرده، اما هنوز مشخص نیست که آیا این محصول صرفاً یک کانسپت نمایشی است، یا یک نسخه سفارشی و تولید محدود برای یک مشتری بسیار خاص، یا صرفاً نمادی از منحصر به فرد بودن این سری.

بررسی جزئیات موجود در تصاویر منتشرشده نشان میدهد که سنچوری “یکی از یکی” با ویژگیهای غیرمتعارفی تجهیز شده است. به نظر میرسد صندلی راننده در مرکز کابین قرار گرفته، هرچند که دید کاملی از فضای داخلی وجود ندارد. با این حال، میتوان حدس زد که صندلیهای سرنشینان در ردیف دوم جای گرفتهاند. وجود دربهای کشویی دوتکه، سوار و پیاده شدن از ردیف عقب را بسیار آسانتر میکند و حذف ستون B نیز میدان دید وسیعتری را برای سرنشینان فراهم میسازد که یک مزیت لوکس برای خودرویی در این کلاس محسوب میشود.

گرچه سنچوری به طور سنتی در قالب سدانها و لیموزینهای تشریفاتی شناخته میشود، اما مدل “یکی از یکی” در صورت تولید، نخستین کوپه با این نام معتبر خواهد بود. البته، تویوتا اخیراً مرزهای طراحی سنچوری را گسترش داده است. در سال ۲۰۲۳، مدل جدید سنچوری به شکل یک شاسیبلند ۲۰۰ هزار دلاری معرفی شد که بر پایه پلتفرم مشترک با تویوتا گرند هایلندر و لکسوس TX ساخته شده است. مدل کوپه “یکی از یکی” نیز ظاهراً بر اساس همین پلتفرم شاسیبلند بنا شده است؛ پلتفرمی که امکان ارائه دربهای عقب کشویی را نیز فراهم میکند، هرچند که جذابیت دربهای کوپه جدید را ندارد. آکیو تویوتا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، پیشتر اعلام کرده بود که هدف از ساخت نسخه شاسیبلند، جذب مشتریان جوانتر و علاقهمند به کراساوورها بوده است.

زمان مشخص خواهد کرد که آیا سنچوری “یکی از یکی” صرفاً یک طرح مفهومی باقی میماند، یا اینکه نویدبخش تولد یک مدل فوق لوکس جدید در آینده خواهد بود. در همین راستا، شرکت هوندا نیز مدتی پیش با رویکردی مشابه، مدل پریلود (Prelude) هیبریدی-الکتریکی را ابتدا به عنوان یک کانسپت در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۳ رونمایی کرد و سپس نسخه تولیدی آن را یک سال بعد معرفی نمود. مشاهده نوآوری تویوتا در سری سنچوری قطعاً برای جامعه خودرودوستان هیجانانگیز است، هرچند که دستیابی به چنین محصولاتی برای عموم مردم همچنان یک رؤیای دستنیافتنی باقی خواهد ماند.