بررسی موتورسیکلت سحر RD 135 در بازار ایران
فهرست مطالب:
به گزارش خبرنگار مجله ماشین، موتورسیکلتها همواره بهعنوان بخش مهمی از زیرساخت حمل و نقل شهری در ایران شناخته میشوند و مدلهای کلاسیک، جایگاه ویژهای در دل علاقهمندان دارند. در این میان، نام RD 135، یادآور دوران اوج هیجان و سادگی در دنیای موتورها است. حال، شرکت نیروموتور با عرضه مدل سحر RD 135، سعی در احیای این میراث داشته است. اما این نسخه جدید و مونتاژی، با چه مشخصاتی وارد بازار شده و چه میزان از انتظارات کاربران را برآورده میکند؟

معرفی و مشخصات فنی
سحر RD 135 که یادآور مدل پرطرفدار Yamaha RD 135 است، در نسخه جدید با تغییرات ساختاری مهمی عرضه شده است. برخلاف ماهیت تاریخی مدل اصلی که از پیشرانه دو زمانه بهره میبرد، مدل سحر RD 135 نیروموتور مجهز به یک پیشرانه تک سیلندر، چهار زمانه (با سیستم تحریک سوپاپ OHC) و هوا خنک با حجم دقیق ۱۳۵ سیسی است.
این انجین توانایی تولید حداکثر توان ۶.۳۴ کیلووات و حداکثر گشتاور ۸.۸۴ نیوتن متر را دارد. این ارقام نشاندهنده یک عملکرد متعادل و کاملاً مناسب برای ترددهای روزمره شهری است. سیستم انتقال نیرو از نوع دستی بوده و مجهز به یک گیربکس ۴ سرعته است. حداکثر سرعت ادعایی این موتورسیکلت در حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک استریت ۱۳۵ سیسی، قابل قبول محسوب میشود.
ویژگی فنی | مشخصه |
حجم انجین | ۱۳۵ سیسی |
نوع قوای محرکه | چهار زمانه، هوا خنک، OHC |
حداکثر توان / گشتاور | ۶.۳۴ کیلووات / ۸.۸۴ نیوتن متر |
سیستم سوخترسانی | انژکتور DELPHI |
سیستم ترمز (جلو/عقب) | دیسکی / کاسهای |
ظرفیت باک بنزین | ۵ لیتر |

جزئیات طراحی
از نظر ظاهری، سحر RD 135 تلاش کرده است تا طراحی نوستالژیک مدل اصلی را حفظ کند. با این حال، استفاده از سیستم سوخترسانی انژکتوری DELPHI نشاندهنده تطبیق این موتورسیکلت با استانداردهای روز آلایندگی و مصرف سوخت است. این امر، علاوه بر بهبود بهرهوری، نگهداری موتور را نیز برای کاربران آسانتر میسازد.
سیستم ترمز جلو از نوع دیسکی است که اطمینان بیشتری در توقفهای ناگهانی فراهم میکند، اما حفظ ترمز کاسهای در چرخ عقب، تا حدی نشاندهنده رویکرد اقتصادی در طراحی است. سایز تایرها (جلو: ۷۰-۹۰/۱۷ و عقب: ۸۰-۹۰/۱۷) نیز ابعادی استاندارد و شهری بوده که فرمانپذیری مناسبی را در ترافیکهای سنگین تضمین میکند.

ارزش خرید
قیمت مصوب این موتورسیکلت ۱۸۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است که با در نظر گرفتن تخفیف فروش ویژه، به ۱۷۵,۰۸۵,۰۰۰ تومان کاهش مییابد. در مقایسه با سایر موتورسیکلتهای استریت موجود در بازار با حجم ۱۳۵ تا ۱۵۰ سیسی، سحر RD 135 در رده قیمتی متوسط قرار میگیرد.
مزایای کلیدی:
- اصالت طراحی و نوستالژی
- قابلیت تعمیر و دسترسی به قطعات
- مصرف بهینه سوخت
نقد و چالشها:
- حداکثر سرعت: با ۹۰ کیلومتر بر ساعت، این موتورسیکلت صرفاً برای استفاده درونشهری مناسب است و برای ترددهای طولانی در بزرگراهها یا جادههای بین شهری، کمی ضعیف و محدود به نظر میرسد.
- سیستم ترمز عقب: استفاده از ترمز کاسهای در چرخ عقب، در عصری که ترمز دیسکی و ABS در حال فراگیر شدن است، یک ضعف فنی محسوب میشود.
- قدرت موتور (۶.۳۴ کیلووات): در قیاس با برخی رقبا در رده ۱۳۵ سیسی، این توان خروجی متوسط است و نباید انتظار شتابگیری خارقالعادهای از آن داشت.
خرید یک تجربه یا یک ابزار؟
سحر RD 135 برای خریدارانی ایدهآل است که نه تنها به دنبال یک وسیله حمل و نقل اقتصادی هستند، بلکه برای جنبههای هیجان، اصالت و طراحی کلاسیک موتورسیکلت نیز ارزش قائلاند. قابلیت تعمیر ساده، دسترسی به قطعات و قیمت رقابتی، این موتور را برای جوانان علاقهمند به سرعتهای شهری و همچنین کسانی که موتور را برای مسیرهای کوتاه میخواهند، به گزینهای منطقی تبدیل میکند.
اما اگر هدف شما پیمایش سریع در بزرگراهها یا داشتن پیشرفتهترین امکانات ایمنی و فنی (مانند ABS) است، شاید سایر مدلهای جدیدتر در بازار استریتهای ایرانی، انتخاب مناسبتری باشند. خرید سحر RD 135، بیش از یک معامله، در واقع خرید یک تجربه سواری نوستالژیک و سادهشده برای شهر مدرن است.