معرفی مرسدس بنز ویژن آیکونیک: بازگشت باشکوه
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در میان دهها مدل تولیدی و مفهومی که مرسدس بنز طی دههی اخیر معرفی کرده است، معدود خودروهایی به اندازه کوپه و کانورتیبل میباخ ویژن ۶ (Maybach Vision 6) که در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رونمایی شدند، مورد توجه قرار گرفته و همچنان موضوع بحث محافل خودرویی هستند. آن دو دربهای بزرگ و پرشکوه، در واقع اوج تخیل مهندسی و تمرینات محض طراحی بودند که به مدلهای کلاسیک دهه ۱۹۳۰ میلادی ارجاع میدادند. اکنون، مرسدس بنز با معرفی کانسپت کوپه جدید خود به نام Vision Iconic، بار دیگر به آن دوران باشکوه آرت دکو (Art Deco) بازگشته است. این شرکت درباره این خودرو میگوید: «ویژن آیکونیک تجسمبخش آزادی برای اندیشیدن فراتر از عرف است؛ بیانی خلاقانه که چشماندازهای نوینی را معرفی کرده و گذشته و آینده را به هم پیوند میزند.»اگرچه این خودروساز این محصول را صرفاً یک خودروی نمایشی میخواند، اما Vision Iconic حامل مجموعهای از قابلیتهای پیشرفته است که مرسدس بنز در حال توسعه و بررسی آنهاست، از جمله فرمان سیمی (Steer-by-Wire) و رنگ خورشیدی. مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری مرسدس، این کانسپت را «گواهی بر تعهد مرسدس برای تبدیل تحرک فردا به واقعیت امروز» دانست. صادقانه بگوییم، جدا از فضای داخلی کاملاً عجیب و غریب، طراحی بیرونی این خودرو چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد. آیا مرسدس بنز به دنبال تولید مدلی الهامگرفته از Vision Iconic است؟ با تمام وجود امیدواریم. حداقل انتظار میرود که این کانسپت بر طراحی نسل بعدی مدلهایی چون S-Class برقی تأثیر بگذارد.

تناسبات خیرهکننده و ارجاعات کلاسیک در طراحی بدنه
تناسبات Vision Iconic به معنای واقعی کلمه شگفتانگیز است. تقریباً هیچ آویز جلو (Front Overhang) وجود ندارد و خودرو دارای کاپوتی بسیار بلند با نسبت عظیم فاصله داشبورد تا محور (Dash-to-Axle Ratio) و رینگهای غولآسا است. در کنار سقف کوتاه، کابین شیک و انتهای عقب مخروطیشکل، این کانسپت یادآور خودروهای دهه ۳۰ میلادی مانند ۵۴۰K است و همچنین الهاماتی از بنزهای جدیدتر مثل AMG GT و مدلهای دیگر را در خود دارد. دربهای Vision Iconic به سبک Coach Doors (لولا عقب) باز میشوند، شبیه به ۵۴۰K، که لبه جلویی آنها شکل ورودی هوای گلگیر جلو را خلق کرده است. نمای عقب نیز به وضوح از ۳۰۰SL گالوینگ اصلی الگوبرداری کرده است؛ از نحوه جریان یافتن سقف به داخل درب صندوق عقب گرفته تا شکل گرد و جایگذاری چراغهای باریک.

جلوپنجره نوین و فناوری رنگ خورشیدی
الگوی جدید جلوپنجره مرسدس بنز که پیشتر در کانسپت Vision V و سپس در کراساوور تولیدی GLC برقی با طرح شبکهای مشبک شیشهای دودی و نورانی دیده شد، در Vision Iconic ابعادی بزرگتر و عمودی به خود گرفته و بر تمام نمای جلوی خودرو تسلط یافته است. این جلوپنجره دارای چهار نوار افقی و یک ستون مرکزی نورانی است که صدها مربع نورانی روی پنل آن درخشندگی خاصی به آن بخشیدهاند. حتی نشان ستاره سهپر روی کاپوت نیز نورپردازی شده است. به غیر از چراغهای جلوی ساده که نشان ستاره سهپر را در محفظهای باریک جای دادهاند و ورودیهای هوای پایینتر که به زیبایی تراش خوردهاند، تزئینات دیگری در نمای جلو دیده نمیشود.
مرسدس بنز همچنین اعلام کرده است که در حال تحقیق بر روی ماژولهای خورشیدی است که میتوانند «مانند یک خمیر بسیار نازک، بهطور یکپارچه بر سطح بدنه خودروهای برقی اعمال شوند» تا میزان برد قابل توجهی به خودرو اضافه کنند. به گفته این شرکت، این سطح فتوولتائیک فعال، قابلیت انطباق با زیرلایههای مختلف را دارد. اگر این پوشش بر تمام سطح Vision Iconic اعمال شود، بسته به موقعیت جغرافیایی، میتواند انرژی الکتریکی اضافی را از خورشید تأمین کند. برای مثال، یک سطح به وسعت ۱۱ متر مربع (معادل سطح یک شاسیبلند اندازه متوسط) میتواند تحت شرایط ایدهآل (بر اساس تابش نور در اشتوتگارت آلمان) انرژی لازم برای پیمایش تقریبی ۱۲۰۰۰ کیلومتر در سال را تولید کند. این پوشش فاقد عناصر کمیاب خاکی یا سیلیکون بوده و به راحتی قابل بازیافت است. سلولهای خورشیدی دارای بازدهی ۲۰ درصدی هستند و به طور مداوم انرژی تولید میکنند، حتی زمانی که خودرو خاموش است.

فناوریهای نوین و کابین مجلل آرت دکو
Vision Iconic از فناوری فرمان سیمی (Steer-by-Wire) استفاده میکند که یکی دیگر از توسعههای جدید مرسدس بنز است و پیشتر در مدل EQS فیسلیفت به آن اشاره شده بود. در خودرویی با طول Vision Iconic، فرمان سیمی (به همراه فرمانپذیری محور عقب) میتواند کمک شایانی به بهبود هندلینگ، مانورپذیری و سهولت پارک کند. همچنین، پیادهسازی سیستمهای رانندگی خودکار را نیز سادهتر میسازد و به طراحان داخلی اجازه میدهد خلاقیت بیشتری به خرج دهند.
و اما کابین! فضای داخلی این کانسپت یکی از جذابترین طرحهای داخلی است که تاکنون دیده شده است. نقطه کانونی آن، یک ساختار شیشهای شناور است که مرسدس بنز آن را “زپلین” (Zeppelin) مینامد و به عنوان کل داشبورد و پنل ابزار عمل میکند. قسمتهای انتهایی زپلین دارای طرحهای حکاکی شده شبیه به لیوان ویسکی با حلقههای توربین نورانی هستند. در مقابل راننده یک مجموعه گیج پیچیده شبیه به یک کرونوگراف قرار دارد و نوار مرکزی زپلین شامل سه ساعت و لوگوی مرسدس است که نقش دستیار هوش مصنوعی را ایفا میکند. یک استوانه طلاییرنگ در سمت سرنشین زپلین وجود دارد که به نظر میرسد حاوی یک نقشه سهبعدی توپوگرافی است، هرچند مرسدس درباره آن صحبتی نکرده است.
تزئینات پیچیده صدف مرواریدی فضای داخلی را از پشت زپلین تا پنلهای درب فرا گرفتهاند و دستگیرههای درب از برنج صیقلی با طرحی فاخر ساخته شدهاند. دو صندلی جلو به صورت نیمکتی طراحی شده و با مخمل آبی تیره و دستههای شبیه به مبل روکش شدهاند. این خودرو دارای صندلی عقب نیز هست، اگرچه تصویری از آن ارائه نشده و مرسدس تنها گفته که «با الگوی ستارهای درخشان، به زیبایی قاب گرفته شده است.» احتمالاً جالبترین جزئیات، فرمان چهارپره با طراحی دههی ۳۰ است که با تزئینات صدف مرواریدی و یک گوی شیشهای که لوگو را در خود جای داده، تکمیل میشود. کف خودرو نیز از مارکتری کاهی (Straw Marquetry) با الگوی کلاسیک بادبزنی آرت دکو ساخته شده؛ تکنیکی که ریشه در قرن هفدهم دارد اما در دهه ۱۹۲۰ احیا شد.

خودرانی پیشرفته و کامپیوترهای نورومورفیک
مرسدس بنز برای Vision Iconic سیستمهای رانندگی خودکار سطح ۲ پیشرفته در شهرها را پیشبینی کرده است، قابلیتی که در مدلهای جدید CLA نیز معرفی شده و شامل کنترل فرمان و شتاب/ترمز در ترافیک شهری میشود. همچنین، این کانسپت از قابلیت رانندگی سطح ۴ مشروط در بزرگراهها برخوردار خواهد بود، به این معنی که سرنشینان میتوانند کاملاً تمرکز خود را از رانندگی برداشته و استراحت کنند. با سیستم سطح ۴، خودرو قادر خواهد بود پس از رسیدن به مقصد، خودکار پارک کند.
شرکت مرسدس اعلام کرده است که با افزایش عملکردهایی مانند رانندگی خودکار در مدلهای آینده، به انرژی بسیار بیشتری نیاز است و بهرهوری اهمیت دوچندانی پیدا میکند. به همین دلیل، مرسدس در حال تحقیق بر روی شبکههای عصبی مصنوعی یا کامپیوترهای نورومورفیک است که عملکرد مغز انسان را شبیهسازی میکنند. این فناوری میتواند محاسبات هوش مصنوعی را به طور قابل توجهی انرژیبهینهتر و سریعتر کند. به عنوان مثال، سیستمهای ایمنی میتوانند علائم ترافیکی، خطوط و سایر کاربران جاده را بهتر تشخیص داده و در شرایط دید کم، سریعتر واکنش نشان دهند. این سیستمها میتوانند ۱۰ برابر کارآمدتر از سیستمهای فعلی باشند و پتانسیل کاهش ۹۰ درصدی نیاز انرژی برای پردازش داده در رانندگی خودکار را دارند.
هنر و میراث در قامت یک خودرو
Vision Iconic که برای اولین بار در هفته مد شانگهای رونمایی شد، تنها یک خودروی نمایشی نیست؛ مرسدس بنز برای همخوانی با آن، مجموعهای کپسولی شامل شش لباس زنانه و مردانه نیز طراحی کرده است که از رنگبندی و عناصر گرافیکی این کانسپت و تمهای عمومی آرت دکو استفاده میکنند. تیم طراحی مرسدس همچنین یک “کتاب طراحی آیکونیک” خلق کرده است که «دروازهای برای درک “عصر جدید آیکونیک” در مرسدس بنز است و نشان میدهد که چگونه مرسدس بنز در میان انبوه محصولات مشابه، متمایز میشود و تأکید دارد که این منحصر به فرد بودن نه تنها در جلوپنجره آیکونیک جدید، بلکه در تخصص و صنعتگری ناشی از میراث غنی مرسدس بنز نهفته است.» ظاهراً این کتاب نگاهی اجمالی به یک کانسپت آتی دیگر نیز دارد.
گوردن واگنر، مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز، درباره Vision Iconic اظهار داشت: «این خودروی نمایشی جوهره خالص مرسدس بنز را تجسم میبخشد. Vision Iconic ما فراتر از یک اتومبیل است؛ یک تندیس متحرک، ادای احترامی به ظرافت جاودانه و بیانیهای برای آینده است. همزیستی صنعتگری سنتی، فناوری پیشرفته و زبان طراحی بیاشتباه، آن را به نهایت تجلی ارزش، پرستیژ و وقار تبدیل میکند: زیباترین و معتبرترین نوع شیء.» این نگرش و جسارت در طراحی قطعاً چیزی است که صنعت خودرو به آن نیاز دارد.
مدتها بود ماشینی به این زیبایی و ابهت ندیده بودم