تازه‌ها
چهارشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۴
هیوندای لافستا هرمس خودرو

بررسی هیوندای لافستا هرمس خودرو: سدان ۱۹۷ اسب‌بخاری

1404-07-22 زمان مطالعه: 5 دقیقه 7

به گزارش خبرنگار مجله ماشین،  هیوندای لافستا (Lafesta)، سدان خوش‌تراش و اسپرت کره‌ای که به‌طور انحصاری برای بازار چین تولید شده، اکنون از طریق شرکت “هرمس خودرو” در آستانه‌ی ورود به جاده‌های ایران قرار گرفته است. لافستا در واقع تلاشی از سوی جوینت ونچر بیجینگ-هیوندای برای پر کردن شکاف ابعادی میان مدل‌های النترا و سوناتا بود. اکنون، نسخه‌ی جوان‌پسند و قدرتمند N Line آن، با ظاهری متمایز و مشخصات فنی رقابتی، می‌خواهد حضور خود را در بازار سدان‌های وارداتی به ثبت برساند.

هیوندای لافستا هرمس خودرو
هیوندای لافستا هرمس خودرو

پیشینه و جایگاه

هیوندای لافستا از سال ۲۰۱۸ کار خود را در چین آغاز کرد و توانست در سال ۲۰۱۹ با جذب نزدیک به ۹۹ هزار مشتری، موفقیت خوبی کسب کند. با این حال، استقبال از این خودرو در سال‌های بعد رو به کاهش گذاشت. همین امر باعث شد تا هیوندای برای احیای لافستا، دست به معرفی نسخه‌های جذاب‌تر و به‌روز شده‌ای بزند که مدل N Line یکی از آن‌هاست.

شرکت هرمس خودرو، که پیش از این نیز سابقه عرضه محصولات هیوندای و کیا را در کارنامه دارد، اعلام کرده است که به زودی این سدان اسپرت را به خریداران ایرانی معرفی خواهد کرد.

بررسی هیوندای لافستا هرمس خودرو: سدان 197 اسب‌بخاری
هیوندای لافستا هرمس خودرو

طراحی

لافستا N Line با تکیه بر عناصر بصری متفاوت، از مدل استاندارد خود فاصله گرفته و ظاهری جسورانه و تهاجمی پیدا کرده است. این تغییرات، آن را به رقیبی جدی برای سدان‌های نیمه‌اسپرت بازار تبدیل می‌کند:

المان‌های متمایز N Line توضیحات و ویژگی‌ها
تغییرات بدنه سپرهای کاملاً جدید، رکاب‌های جانبی اسپرت
جزئیات مشکی جلوپنجره، آینه‌های جانبی و برخی تزئینات بدنه با رنگ مشکی مات
عناصر عملکردی هواکش‌های تزئینی روی کاپوت و باله‌ی بزرگ عقب برای تاکید بر هویت N Line
سایز و ابعاد به دلیل نصب سپرهای جدید، طول کلی خودرو ۳۰ میلی‌متر افزایش یافته و به ۴.۶۹ متر رسیده است.
هویت برند نشان اختصاصی N Line روی گلگیرهای جلو و کالیپرهای ترمز با رنگ قرمز
هیوندای لافستا هرمس خودرو
هیوندای لافستا هرمس خودرو

قوای محرکه

نسخه لافستا N Line وارداتی به ایران، به پیشرانه‌ای مدرن و قدرتمند مجهز شده است. این موتور با مشخصات فنی قابل قبول خود، نویدبخش یک رانندگی پویا و جذاب است:

مشخصه فنی مقدار
نوع موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ
تکنولوژی کلیدی CVVD (زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها)
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار
سیستم انتقال قدرت گیربکس اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو (FWD)

قدرت ۱۹۷ اسب بخاری از یک موتور ۱.۵ لیتری، لافستا را در میان سدان‌های اسپرت وارداتی قرار می‌دهد و قابلیت‌های دینامیکی آن را تقویت می‌کند. البته برای قضاوت نهایی باید منتظر عملکرد هماهنگ گیربکس اتوماتیک در شرایط رانندگی واقعی و مقایسه آن با رقبایی مانند مزدا ۳ جدید یا دیگر سدان‌های چینی قدرتمند باشیم.

بررسی هیوندای لافستا هرمس خودرو: سدان 197 اسب‌بخاری
هیوندای لافستا هرمس خودرو

کابین

فضای داخلی لافستا N Line دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است تا حس و حال اسپرت بیرون به داخل کابین نیز منتقل شود.

  • نمایشگرهای دوقلو: کابین مجهز به دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای صفحه آمپر (پشت فرمان) و سیستم اطلاعات و سرگرمی است که طراحی مدرن و متمرکزی را ارائه می‌دهد.
  • کنسول و دنده: اهرم تعویض دنده سنتی جای خود را به دکمه‌های فیزیکی داده است و کنسول میانی از طراحی جدیدی بهره می‌برد که فضای بیشتری ایجاد می‌کند.
  • حالت رانندگی اسپرت (Sport): این حالت رانندگی به صورت اختصاصی برای نسخه N Line تنظیم شده است تا پاسخگویی دریچه گاز و عملکرد گیربکس را برای یک رانندگی پرهیجان‌تر تغییر دهد.
بررسی هیوندای لافستا هرمس خودرو: سدان 197 اسب‌بخاری
هیوندای لافستا هرمس خودرو

سدانی جوان پسند در انتظار رقابت

هیوندای لافستا N Line با هدف جذب جوانان و علاقه‌مندان به سدان‌های اسپرت وارد بازار ایران می‌شود. این خودرو با طراحی تهاجمی، قوای محرکه قدرتمند و کابین مجهز به تکنولوژی روز، یک گزینه‌ی جذاب در کلاس خود خواهد بود.

نقاط قوت:

  • ظاهر اسپرت و متفاوت: پکیج N Line ظاهری متمایز و جذاب به خودرو بخشیده است.
  • پیشرانه قدرتمند: 197 اسب بخار قدرت در کلاس سدان‌های ۱.۵ لیتری، رقابتی است.
  • تکنولوژی کابین: دو نمایشگر یکپارچه ۱۰.۲۵ اینچی، مدرن و کاربردی.
هیوندای لافستا هرمس خودرو
هیوندای لافستا هرمس خودرو

چالش‌ها و انتقادات احتمالی:

  • سابقه فروش در چین: افت فروش لافستا در بازار چین، ممکن است نگرانی‌هایی در مورد طول عمر طراحی و بازار دست دوم آن ایجاد کند.
  • موتور ۱.۵ لیتری توربو: حساسیت موتورهای توربوشارژر با تکنولوژی CVVD به کیفیت سوخت در ایران، نیازمند بررسی دقیق است.
  • ناشناخته بودن: لافستا یک مدل انحصاری چین است و برخلاف النترا یا سوناتا، سابقه جهانی و درخشانی ندارد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×