یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۴۰۴
مدیر سابق مک‌لارن سکان هدایت پورشه را به دست می‌گیرد

مدیر سابق مک‌لارن سکان هدایت پورشه را به دست می‌گیرد

1404-07-27 زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی لوکس آلمانی پورشه (Porsche)، برای بازگرداندن رونق و بهبود عملکرد خود، مایکل لایترز (Michael Leiters)، مدیرعامل سابق مک‌لارن، را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کرد. هدف از این انتصاب، پایان دادن به دوره مدیریت دوگانه اولیور بلومه (Oliver Blume) بر هر دو شرکت پورشه و گروه مادر، فولکس واگن (Volkswagen) است؛ نقشی که اعتراض برخی سرمایه‌گذاران را در پی داشت.

قرار است لایترز از تاریخ اول ژانویه کار خود را آغاز کند. هیئت نظارت پورشه این انتصاب را تأیید کرده است.

اولیور بلومه که ده سال پیش رهبری پورشه را برعهده گرفت، سه سال اخیر را همزمان مدیرعامل گروه فولکس واگن نیز بوده است. در این دوره، هر دو شرکت با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

بلومه ضمن ابراز خرسندی از این انتخاب، لایترز را فردی «حرفه‌ای و با تجربه در صنعت خودروهای اسپرت» دانست. این در حالی است که گروه فولکس واگن با اعلام تمدید قرارداد بلومه به مدت پنج سال دیگر (تا پایان سال ۲۰۳۰)، عملاً رأی اعتماد قوی خود را به او نشان داد.

این خودروساز آلمانی که تنها سه سال پیش، با ارزش ۸۳ میلیارد یورویی، ارزشمندترین شرکت خودروسازی اروپا و دومین شرکت بزرگ تاریخ آلمان بود، اکنون با مشکلات متعددی مواجه است. حاشیه سود پورشه کاهش یافته، ارزش سهام آن بیش از نصف شده و ماه گذشته از شاخص اصلی بورس آلمان (DAX) خارج شد. تقاضا در بازار حیاتی چین به‌شدت افت کرده است. فروش پورشه در چین از رکورد ۹۵,۶۷۱ دستگاه در سال ۲۰۲۱، اکنون به دلیل رقابت شدید با جایگزین‌های اسپرت چینی، نزدیک به یک‌سوم کاهش یافته و تنها ۱۵ درصد از کل فروش جهانی این شرکت را شامل می‌شود. پورشه اخیراً یک برنامه پرهزینه برای عقب‌نشینی از تمرکز بر خودروهای برقی (EV) و بازگشت به توسعه مدل‌های مجهز به موتورهای احتراق داخلی (بنزینی) را اعلام کرده است.

سرمایه‌گذاران، از جمله شرکت DWS، از پایان یافتن مدیریت دوگانه بلومه استقبال کردند و آن را “نشانه‌ای مهم برای شنیده شدن انتقادات بازار” دانستند.

مایکل لایترز، مدیرعامل جدید، سابقه درخشانی در صنعت خودروهای عملکردی دارد. او پیش از ترک مک‌لارن در آوریل گذشته، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به‌عنوان مدیر ارشد فناوری فراری فعالیت می‌کرد. همچنین، او پیش از آن به مدت ۱۳ سال در پورشه حضور داشت و در آنجا نقش مهمی در توسعه مدل بسیار موفق شاسی‌بلند کاین (Cayenne) ایفا کرد.

تحلیلگران معتقدند که سابقه لایترز در ساخت مدل‌هایی چون کاین، «کاملاً با DNA پورشه در ساخت خودروهای اسپرت و شاسی‌بلند همخوانی دارد» و می‌تواند مسیر احیای این برند لوکس را هموار سازد.

با این حال، چالش همچنان باقی است: رهبری جدید باید به انتقادات سرمایه‌گذاران پاسخ داده و وضعیت فروش در چین را بهبود بخشد و در عین حال، در مسیر گذار به سمت خودروهای برقی (e-mobility) عملکرد قوی‌تری از خود نشان دهد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×