تازه‌ها
چهارشنبه , ۳۰ مهر ۱۴۰۴
راز پنجره‌های نامنظم هواپیماهای بوئینگ

راز پنجره‌های نامنظم هواپیماهای بوئینگ

1404-07-28 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، اگر زیاد با هواپیما سفر کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که صندلی کنار پنجره‌ای که رزرو کرده‌اید، همیشه دید خوبی به بیرون ندارد و گاهی اوقات باید گردن خود را دراز کنید یا به جلو خم شوید تا بتوانید منظره بیرون را ببینید. دلیل اصلی این ناهماهنگی، تصمیمی است که شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش سودآوری اتخاذ می‌کنند.

جابه‌جایی صندلی‌ها، دلیل اصلی ناهماهنگی

پنجره‌ها بخش ثابتی از ساختار بدنه هواپیما (Fuselage) هستند و نمی‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. به‌طور معمول، فاصله پنجره‌ها در هواپیماهای بوئینگ حدود ۲۰ اینچ است. این فاصله با محاسبات دقیق مهندسی برای حفظ یکپارچگی ساختاری بدنه و بهینه‌سازی جریان هوا تعیین شده است.

اما شرکت‌های هواپیمایی، برای گنجاندن تعداد بیشتری مسافر در هر پرواز و در نتیجه افزایش درآمد، اقدام به کاهش فاصله بین ردیف‌های صندلی و اضافه کردن ردیف‌های جدید می‌کنند. این تغییر در چیدمان داخلی، باعث می‌شود که ردیف‌های صندلی از حالت تراز با پنجره‌های ثابت خارج شوند.

نکته فنی مهم: افزایش اندازه یا تعداد پنجره‌ها می‌تواند مقاومت بدنه هواپیما را کاهش داده و باعث افزایش پسا (Drag) آیرودینامیکی شود. از آنجا که سوخت یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های ایرلاین‌ها است، حفظ راندمان بهینه عملیاتی برای آن‌ها حیاتی است.

 

فضای کمتر، مسافران بیشتر: روند فزاینده کاهش ابعاد

این مشکل فقط به پنجره‌ها محدود نمی‌شود؛ در سال‌های اخیر، مسافران شاهد کاهش محسوس فضای کابین بوده‌اند:

  • کاهش فضای پا (Pitch): سازمان‌های حامی حقوق مسافران اعلام کرده‌اند که فاصله استاندارد بین ردیف‌ها (فضای پا) که قبلاً حدود ۳۵ اینچ بود، در برخی ایرلاین‌ها تا ۲۸ اینچ کاهش یافته است.
  • باریک شدن صندلی‌ها: عرض صندلی‌ها نیز از ۱۹ تا ۲۱ اینچ به حدود ۱۶ اینچ کوچک شده است، که عملاً نشستن راحت را برای بسیاری از افراد دشوار می‌سازد.
  • حذف امکانات: برخی ایرلاین‌ها برای دریافت هزینه بیشتر، صندلی‌های با قابلیت تکیه دادن (Reclining) را از بخش اکونومی حذف کرده‌اند.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×