همکاری استراتژیک کانون جهانگردی و اتاق بازرگانی ایران
به گزارش مجله ماشین، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت زیرساختهای حملونقل خودرویی، توسعه صنعت گردشگری و گسترش تعاملات تجاری بینالمللی، تفاهمنامه همکاری مشترکی را با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امضا کردند. این همکاری در راستای بهرهبرداری مؤثر از توانمندیهای بخش دولتی و خصوصی کشور تعریف شده است.
این سند همکاری که روز یکشنبه، ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۴، به امضای محمدحسین صوفی (مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) و پیام باقری (نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی ایران) رسید، بر تمرکز بر برندسازی ملی و ارتقای جایگاه ایران در رویدادهای بینالمللی تأکید دارد. همچنین، پایبندی کامل به قوانین داخلی و کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط با حوزههای گمرک، گردشگری و حملونقل از اصول مهم این تفاهمنامه به شمار میرود.
محورهای کلیدی همکاری میان این دو نهاد مهم به شرح زیر است:
حوزه همکاری | اقدامات و اهداف تعریف شده |
تردد مرزی و گمرک | رونق و تسهیل استفاده از کارنه دوپاساژ (گذربرگ گمرکی) و افزایش تردد مرزی خودروهای سواری. |
بازرگانی و رویدادها | برگزاری نمایشگاههای تخصصی، برگزاری و حمایت از پاویون ملی ایران در نمایشگاههای خارجی و برگزاری رویدادهای خودرویی در سطح ملی و بینالمللی. |
توسعه گردشگری | توسعه و ترویج تاکسیتوریسم، برگزاری جشنوارهها و رویدادهای گردشگری داخلی و ایجاد شبکه تجاری و گردشگری مشترک. |
روابط بینالملل | استفاده از ظرفیتها و شبکه نمایندگیهای خارجی و راهاندازی دفاتر مشترک در کشورهای هدف برای توسعه روابط تجاری. |
مشارکت فعالان | اطلاعرسانی و دعوت از فعالان اقتصادی و گردشگری برای مشارکت مؤثر در رویدادهای مشترک. |
به منظور تضمین اجرای دقیق و مؤثر مفاد تفاهمنامه، مقرر شد که کمیتههای مشترکی در حوزههای تخصصی (شامل فنی، مالی، آموزشی و ارزیابی عملکرد) تشکیل شوند. همچنین، گزارشهای سالانه باید بر اساس شاخصهای کمی و کیفی تدوین و ارائه شود تا روند همکاری و میزان دستیابی به اهداف مشخص گردد.