معرفی بی وای دی کی کار: تمامبرقی در نمایشگاه توکیو
به گزارش مجله ماشین، بیوایدی، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی چین، با انتشار یک تصویر تیزر رسمی در وبسایت ژاپنی خود، از برنامهاش برای معرفی اولین کِیکار (K-Car) تمامبرقی پرده برداشت. این خودروی کامپکت قرار است در نمایشگاه خودروی توکیو که در پایان ماه جاری میلادی برگزار میشود، به صورت رسمی رونمایی شود.
این خودروی جدید از نظر طراحی، شکل جعبهای رایج در میان “کِیکارهای ژاپنی” (خودروهای کوچک با مقررات سختگیرانه ابعادی در ژاپن) را حفظ کرده است. انتظار میرود این مدل در ابتدا بهطور انحصاری در بازار ژاپن عرضه شود و هنوز اطلاعاتی در مورد صادرات آن به سایر بازارها، از جمله چین، منتشر نشده است.

با توجه به ماهیت برقی، BYD از یک شاسی بهینه برای باتری استفاده کرده است؛ جلوی خودرو کوتاهتر طراحی شده و با داشتن فاصله محوری بلند و اورهنگهای (Overhangs) کوتاه، حداکثر فضای ممکن برای سرنشینان فراهم شده است.
تصاویر جاسوسی منتشر شده نشان میدهند که BYD برای سهولت در ورود و خروج سرنشینان، از دربهای کشویی عقب استفاده کرده است. همچنین، طراحی سقف شناور (Floating Roof) و پنجرههای بزرگ، دید بسیار خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. چراغهای جلو و عقب نیز دارای طراحی حلقهای شکل هستند.
در داخل کابین، سادگی و فناوری با هم ترکیب شدهاند:
- صفحه نمایشها: یک خوشه ابزار (پشت آمپر) کاملاً دیجیتالی و یک نمایشگر مرکزی شناور (Floating Screen) برای کنترل امکانات.
- فضای جلو: صندلیهای جلویی طراحی متصل به هم دارند و در ستون A یک پنجره مثلثی کوچک برای بهبود دید جانبی تعبیه شده است.
- فرمان: سه پره با قابلیت گرمکن.

با توجه به ساختار سبکوزن این خودرو، انتظار میرود BYD در این کِیکار از باتری تیغهای (Blade Battery) با ظرفیت حدود ۲۰ کیلووات ساعت استفاده کند. این باتری بُرد حرکتی تقریبی ۱۸۰ کیلومتر تحت استاندارد WLTC را ارائه میدهد که برای تردد روزانه در محیطهای شهری کاملاً مناسب و کافی است.
شرکت BYD Auto Japan تأیید کرده است که این نمونه اولیه کِیکار، اولین طراحی انحصاری BYD است که با قوانین خودروهای کامپکت ژاپن مطابقت دارد. این اقدام بخشی از فلسفه شرکتی BYD برای “کاهش ۱ درجه سانتیگراد دمای زمین” است و جدیدترین توانمندیهای این شرکت در فناوری باتری و تولید را به نمایش میگذارد.