تازه‌ها
چهارشنبه , ۳۰ مهر ۱۴۰۴
سرمایه‌گذاری بر خودروهای هیبریدی در اولویت است

سرمایه‌گذاری بر خودروهای هیبریدی در اولویت است

1404-07-30

به گزارش مجله ماشین، چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی موتورهای درون‌سوز (IC Engines) و یازدهمین نمایشگاه تخصصی موتور تهران، با حضور گسترده مدیران ارشد صنایع خودرو و انرژی، اساتید دانشگاهی و فعالان صنعت موتور، در سالن همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار شد. این رویداد کلیدی، میزبان بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین دستاوردها و چالش‌های فنی در حوزه موتور و سیستم‌های قوای محرکه کشور بود.

در این گردهمایی تخصصی، که با حضور عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و حمید کشاورز، نماینده سهامداران عمده این گروه صنعتی، همراه بود، راهبردهای آینده صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

حمید کشاورز، نماینده سهامداران اکثریت ایران‌خودرو، در تشریح سیاست‌های آتی این خودروساز برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، با تأکید بر اینکه در ساختار فعلی اقتصاد انرژی کشور، خودروهای تمام‌برقی (BEV) توجیه اقتصادی ندارند، اظهار داشت: “رویکرد اصلی ایران‌خودرو، توسعه محصولات هیبریدی است.”

او صنعت خودرو را به عنوان یک “پیشران اصلی” برای رشد اقتصادی و صنعتی ایران دانست و در عین حال، “فقدان انگیزه‌های کافی و کمبود منابع مالی” را دو چالش مهم در مسیر توسعه این حوزه برشمرد. کشاورز تصریح کرد که بخش خصوصی توانایی ایجاد انگیزه لازم برای شکوفایی این صنعت را داراست.

این مقام مسئول، ضمن اشاره به لزوم بازنگری در ساختار اقتصادی صنعت خودرو و حرکت به سوی فناوری‌های نوین، جزئیات طرح‌های آتی ایران‌خودرو را بیان کرد. توسعه سامانه‌های انتقال قدرت پیشرفته DHT و تولید خودروهای هیبریدی (HEV) و پلاگین هیبریدی (PHEV) در رأس برنامه‌های این شرکت قرار دارد. او هدف‌گذاری این مسیر را کاهش چشمگیر مصرف سوخت، از میانگین ۹ لیتر فعلی به حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، دانست که این صرفه‌جویی می‌تواند کشور را به سوی مدیریت بهتر و حتی صادرات بنزین سوق دهد.

کشاورز مجدداً خاطرنشان کرد: “برخلاف کشورهایی با ترکیب انرژی متفاوت، تمرکز محض بر خودروهای تمام‌برقی در شرایط کنونی ایران از نظر اقتصادی منطقی نیست. فناوری‌های هیبریدی، راه‌حلی عملی‌تر و کارآمدتر برای وضعیت ما هستند.”

در بخش‌های دیگر همایش، علی صلواتی‌زاده، دبیر علمی، گزارشی از روند رو به رشد کیفی و کمی کنفرانس ارائه کرد و به افزایش مشارکت شرکت‌های خودروسازی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه طراحی و ساخت موتور اشاره نمود. وی این همایش را “فرصتی مغتنم برای ارتقاء فناوری قوای محرکه و تقویت خودکفایی ملی” توصیف کرد.

همچنین، غلامرضا زمانی، نماینده وزارت علوم، با تأکید بر هم‌گرایی دانش و صنعت، از برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام یارانه‌های حامل‌های انرژی و توسعه آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای خبر داد.

مجید علی‌پور، رییس پژوهشگاه نیرو، نیز در سخنانی به اهمیت “گذار انرژی” و تغییرات جهانی در حمل‌ونقل اشاره کرد. او “برقی‌سازی موتورها و همکاری سازنده میان مراکز تحقیقاتی” را از ضروریات عبور از چالش ناترازی انرژی و افزایش بهره‌وری در سطح ملی دانست.

شایان ذکر است که در حاشیه این کنفرانس، یازدهمین نمایشگاه موتور تهران نیز افتتاح شد. این نمایشگاه که تا یکم آبان‌ماه در محل پژوهشگاه نیرو برپا خواهد بود، جدیدترین محصولات و دستاوردهای شرکت‌های خودروسازی، مراکز تحقیقاتی و سازندگان داخلی موتورهای درون‌سوز را در معرض دید متخصصان و علاقه‌مندان قرار داده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×