شنبه , ۳ آبان ۱۴۰۴
بحران مالی پورشه عمیق‌تر شد

بحران مالی پورشه عمیق‌تر شد

1404-08-03 زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی آلمانی پورشه (Porsche)، روز جمعه از زیان عملیاتی بیشتر از حد انتظار در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ خبر داد. این زیان سنگین، نشان‌دهنده عمق بحران در این خودروساز مشهور است که همزمان با کند شدن برنامه توسعه خودروهای الکتریکی (EV) و کاهش شدید فروش در بازار کلیدی چین، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این خبر نشان می‌دهد که چگونه پورشه، که تا پیش از عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۲۲ نماد مهندسی آلمانی محسوب می‌شد، در ماه‌های اخیر بر اثر عواملی چون تعرفه‌های وارداتی آمریکا و رقابت شدید قیمتی در چین، مسیر خود را به طور جدی از دست داده است.

پورشه در سه‌ماهه سوم (جولای تا سپتامبر)، زیان عملیاتی معادل ۹۶۶ میلیون یورو (۱.۱ میلیارد دلار) را ثبت کرد. این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته، ۹۷۴ میلیون یورو سود عملیاتی کسب کرده بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که زیان این دوره حدود ۶۱۱ میلیون یورو خواهد بود، اما رقم واقعی بسیار فراتر از انتظار بود.

بخش عمده‌ای از این زیان، ناشی از هزینه‌های پوششی برای بازنگری گسترده در استراتژی خودروهای الکتریکی است که ماه گذشته اعلام شد. این شرکت در حفظ پایداری فروش در سه بازار اصلی خود – اروپا، آمریکای شمالی و چین – به دلیل فشار قیمتی، تعرفه‌ها و ضعف تقاضا، با مشکل روبه‌رو بوده است.

جوشن بریکنر، مدیر مالی پورشه، ضمن تأیید پیش‌بینی سودآوری سال ۲۰۲۵ (حداکثر ۲ درصد بازده فروش، در مقایسه با ۱۴ درصد سال گذشته)، هشدار داد که سال آینده سخت‌ترین سال برای شرکت خواهد بود.

بریکنر اظهار داشت: «ما انتظار داریم سال ۲۰۲۵ به نقطه حضیض (کمترین میزان سودآوری) تبدیل شود و پس از آن، از سال ۲۰۲۶ شاهد بهبود محسوس برای پورشه خواهیم بود.»

او همچنین هشدار داد که در مذاکرات جاری برای بازسازی ساختار با نمایندگان کارگران، نیازمند راه‌حل‌های “مقیاس بزرگ” هستند.

مدیر مالی پورشه اعلام کرد که تعرفه‌های وارداتی آمریکا حدود ۷۰۰ میلیون یورو به درآمد سال جاری آسیب خواهد زد. او افزود که پورشه این افزایش هزینه ناشی از تعرفه‌ها را در ماه‌های آینده از طریق افزایش قیمت‌ها به مشتریان آمریکایی منتقل خواهد کرد.

همچنین، پورشه پیشنهاد خواهد کرد که میزان سود سهام سال ۲۰۲۵، به میزان قابل توجهی کمتر از میزان پرداختی در سال ۲۰۲۴ (۲.۳۱ یورو به ازای هر سهم ممتاز) باشد.

در هفته‌های اخیر، مدیریت دوگانه اولیور بلوم (مدیرعامل پورشه و فولکس‌واگن) که مدت‌ها مورد انتقاد سهامداران بود، تغییر کرد. بلوم از سمت خود در پورشه کناره‌گیری می‌کند و مایکل لایترز، مدیرعامل سابق مک‌لارن اتوموتیو، از ابتدای سال ۲۰۲۶ جایگزین او خواهد شد. لایترز یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بخش خودروسازی اروپا را به ارث خواهد برد.

در خصوص بازار چین، بریکنر پیش‌بینی کرد که روند کاهش فروش که در سال جاری آغاز شده، در سال ۲۰۲۶ نیز ادامه خواهد یافت و تأکید کرد که «نباید فرض کنیم شرایط کلی بازار در آینده نزدیک بهبود یابد.»

پورشه پیش‌تر برای سال جاری، ۲۰۰۰ نفر از کارکنان موقت را اخراج کرده است و قرار است ۱۹۰۰ شغل دیگر نیز در سال‌های آینده حذف شود. با این حال، بریکنر اعلام کرد که بسته دوم تدابیر صرفه‌جویی که تا پایان سال نهایی می‌شود، به‌جای اخراج‌های بیشتر، بر سطح دستمزدها و مزایای اضافی کارکنان تمرکز خواهد داشت. به طور کلی، پورشه برای کل سال جاری، پیش‌بینی می‌کند که ۳.۱ میلیارد یورو ضربه مالی از بابت بازنگری استراتژی EV، لغو تولید باتری داخلی و هزینه‌های بازسازی ساختار متحمل شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×