معرفی تویوتا RAV4 مدل ۲۰۲۶: هیبریدی قدرتمند و تحول در فناوری
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تویوتا RAV4 نزدیک به سه دهه است که پیشتاز بخش شاسیبلندهای کوچک (کراساوورها) بوده و اکنون به پرفروشترین شاسیبلند کوچک در آمریکا تبدیل شده است. از زمان ورود این خودرو به بازار ایالات متحده در سال ۱۹۹۶، بیش از ۶.۴ میلیون دستگاه از آن به خیابانها راه یافته است. اکنون، نسل جدید RAV4 با طراحی داخلی و خارجی کاملاً نوین، جدیدترین سامانههای قوای محرکه هیبریدی (Hybrid) و هیبریدی شارژی (Plug-in Hybrid – PHEV)، بهروزرسانیهای فناوری، و بهبودهای چشمگیر در راحتی و هندلینگ، برای ماجراجوییهای تازه آماده میشود.

قوای محرکه
برای سال مدل ۲۰۲۶، تویوتا به یک ترکیب ۱۰۰٪ برقیشده روی خواهد آورد و تنها مدلهای RAV4 هیبریدی یا هیبریدی شارژی عرضه خواهند شد. محبوبیت مدلهای برقیشده RAV4 همچنان رو به افزایش است؛ بهطوریکه در سال ۲۰۲۴، بیش از نیمی از کل فروش RAV4 را مدلهای هیبریدی و PHEV تشکیل دادند.
تویوتا RAV4 هیبریدی (Hybrid)
مدلهای هیبریدی با ترکیب رانندگی کارآمد، لذتبخش و توانمند عرضه میشوند و در برخی تیپها، با انتخاب دیفرانسیل جلو (FWD) یا تمام چرخ محرک الکترونیکی در صورت تقاضا (AWD) در دسترس خواهند بود.
- مدل AWD: دارای حداکثر توان ترکیبی ۲۳۶ اسب بخار (افزایش ۱۷ اسب بخار نسبت به نسل قبل).
- مدل FWD: دارای حداکثر توان ترکیبی ۲۲۶ اسب بخار (افزایش ۲۳ اسب بخار نسبت به مدل بنزینی قبلی).
- مصرف سوخت: بهینهسازی شده و در مدلهای FWD به حداکثر ۴۴ مایل بر گالن (بر اساس استاندارد ترکیبی سازنده) میرسد.

تویوتا RAV4 هیبریدی شارژی (PHEV)
این مدلها ترکیبی از رانندگی قدرتمند تمام برقی و عملکرد هیبریدی کارآمد را ارائه میدهند و تمام مدلهای PHEV بهصورت استاندارد دارای سامانه تمام چرخ محرک (AWD) هستند.
- توان و عملکرد: افزایش یافته و توان خروجی ترکیبی به ۳۲۴ اسب بخار میرسد (افزایش ۲۲ اسب بخار).
- بُرد تمام برقی: برد تخمینی رانندگی صرفاً با برق با ۲۳ درصد افزایش، اکنون در برخی تیپها به حداکثر ۸۴ کیلومتر (۵۲ مایل) میرسد.
- مصرف سوخت: بهبود یافته و در برخی تیپها به حداکثر ۴۱ مایل بر گالن (بر اساس استاندارد ترکیبی سازنده) دست مییابد.
- شارژ سریع DC: تیپهای XSE و Woodland PHEV برای اولین بار به شارژر ۱۱ کیلوواتی AC و قابلیت شارژ سریع DC (پورت CCS1) مجهز شدهاند که شارژ از ۱۰٪ به ۸۰٪ را در شرایط ایدهآل، در حدود ۳۰ دقیقه ممکن میسازد.

طراحی و ظاهر
- طراحی پایه (Core): شامل تیپهای LE، XLE Premium و Limited.
- طراحی آفرودی (Rugged): تیپ Woodland (جنگلی) که بهطور استاندارد دارای AWD و لاستیکهای تمام زمین است.
- طراحی اسپرت (Sport): شامل تیپهای SE، XSE و برای نخستین بار تیپ GR SPORT (توسعهیافته با همکاری تیم GAZOO Racing).
طراحی خارجی جدید بر ابعاد شاسیبلند (SUV) بودن RAV4 تأکید دارد، با تایرهای بزرگ، ارتفاع سواری بالاتر، و بخش عقب کاربردی. نمای جلویی از زبان طراحی “سرچکشی” تویوتا (Toyota hammerhead) بهره میبرد که در ترکیب با کاپوت کانتوردار و گلگیرهای زاویهدار، ظاهری قدرتمند و مدرن ایجاد میکند.

تیپ ویژه GR SPORT
تیپ GR SPORT که منحصراً با قوای محرکه PHEV عرضه میشود، بر اساس فلسفه مسابقهای TOYOTA GAZOO Racing، برای هندلینگ بصری و طراحی هیجانانگیز بهینه شده است. این مدل با توان ۳۲۴ اسب بخار، دارای قطعات عملکردی مانند اسپویلر لبهای جلو و بال عقب برای نیروی داونفورس متعادل، مجاری هوا در جلوپنجره برای کاهش درگ، و سیستم تعلیق ارتقاءیافته است.

فضای داخلی
RAV4 جدید اولین مدل تویوتا است که به نسخه بهروز شدهای از سامانه چندرسانهای صوتی تویوتا (Toyota Audio Multimedia) مجهز شده است.
- فناوری اتصال: این سامانه از اتصال ۵G داخلی برای اولین بار در تویوتا استفاده میکند.
- دستیار صوتی: دستیار صوتی سریعتر و پاسخگوتر شده و قابلیتهای شخصیسازی بیشتری دارد.
- نمایشگر راننده: یک صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی کاملاً جدید بهصورت استاندارد ارائه میشود که امکان شخصیسازی تنظیمات و نمایش اطلاعات چندرسانهای را دارد.
- کنترل مرکزی: کنسول مرکزی جدید، دستهدنده، جالیوانی و فضای ذخیرهسازی را در فضایی هوشمندانه سازماندهی کرده است. در تیپهای منتخب، از سیستم جدید شیفتر الکترونیکی (shift-by-wire) با کلید اهرمی مینیمالیستی استفاده شده است.
- سامانه ایمنی: تمامی مدلها بهصورت استاندارد به جدیدترین نسخه از سامانه ایمنی فعال تویوتا، یعنی Toyota Safety Sense (TSS 4.0) مجهز هستند که قابلیتهای تشخیص سیستمهایی مانند سامانه پیشگیری از برخورد و دستیار حفظ مسیر را بهروزرسانی کرده است.
شاسی و هندلینگ
RAV4 مدل ۲۰۲۶ بر پلتفرم یکپارچه TNGA-K (معماری نسل نوین جهانی تویوتا) ساخته شده است.
- ساختار بدنه: از نقاط اتصال محکمتر در تعلیق جلو و عقب، و همچنین تقویتکنندههایی برای کاهش انعطافپذیری بدنه، لرزش و نفوذ صدا به داخل کابین استفاده شده است.
- سیستم تعلیق: تنظیم مجدد شده است؛ فنرهای لولهای جلو و عقب برای کاهش اصطکاک و افزایش راحتی سواری طراحی شدهاند. کمکفنرهای جدید با حساسیت بیشتر به نیروی جانبی، سواری نرم و کنترلشدهای در سرعتهای مختلف فراهم میکنند.
- کنترل پایداری: سامانه کنترل پایداری و ترمز بهبود یافته است. سیستم ترمز کنترلشده الکترونیکی (Electronically Controlled Brake System) برای اولین بار در تویوتا معرفی شده است که با فشاردهی تحت تقاضا، حس و پاسخ ترمز بهینه را ارائه میدهد. همچنین سامانه کنترل وضعیت ترمز خودرو (VBPC) و کنترل نیروی رانندگی فرمان تعاملی (CSDFC) به ترتیب به کاهش غلتش بدنه در پیچها و بهبود پاسخدهی فرمان در هنگام ورود به پیچ کمک میکنند.
قیمت
قیمت اولیه پیشنهادی سازنده برای مدل هیبریدی FWD در حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود.


