معرفی رولزرویس فانتوم سنتنری ۲۰۲۵: با تزئینات طلای ۲۴ عیار
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، رولزرویس فانتوم، که برای ۱۰۰ سال نماد نهایی موفقیت و انتخاب شخصیتهای بانفوذ جهان بوده است، یکصدمین سالگرد تولد خود را با مجموعهای بسیار ویژه و محدود جشن میگیرد. این مجموعه، با نام رسمی فانتوم سِنتِنری (Centenary Private Collection)، تنها به ۲۵ دستگاه محدود شده است و ادای احترامی است به گذشته باشکوه این نام افسانهای و ترسیمکننده اصول ۱۰۰ سال آینده آن.

طراحی
طراحان، مهندسان و صنعتگران بخش بیسپوک (Bespoke) رولزرویس، این پروژه را به شاهکار خود تبدیل کردهاند. در طراحی خارجی، فانتوم Centenary یادآور دوران طلایی هالیوود و شکوه ستارههای سینما است.
بدنه با رنگآمیزی دو رنگ سفارشی و منحصربهفرد، شامل Super Champagne Crystal روی Arctic White و بخش بالایی در Super Champagne Crystal روی Black عرضه میشود. ذرات درخشان شیشه خرد شده (تغییر یافته به رنگ شامپاینی) در لایه شفاف رنگ، یک درخشش فلزی استثنایی و عمق سحرآمیز ایجاد کردهاند.

برای گرامیداشت این نقطه عطف، مجسمه نمادین روح خلسه (Spirit of Ecstasy) بازآفرینی شده و با الهام از اولین نمونه نصبشده روی فانتوم، با طلای ۱۸ عیار ریختهگری و سپس با طلای ۲۴ عیار روکش شده است تا درخشش ماندگاری داشته باشد. این مجسمه یک نشان رسمی ویژه “Phantom Centenary” را از دفتر نشانگذاری لندن دریافت کرده است.
برای اولین بار، نشان افتخاری RR در جلو، عقب و کنارههای خودرو، با طلای ۲۴ عیار و مینای سفید (White Enamel) تزئین شده است.
رینگهای دیسکی فانتوم، هر کدام با ۲۵ خط حکاکی شدهاند تا ادای احترام به تعداد خودروهای این مجموعه باشد و در مجموع ۱۰۰ خط، صدمین سالگرد را یادآوری میکند.

کابین
درون کابین، داستان یک قرن فانتوم، با ظرافت و جزئیات خیرهکننده، از طریق ارجاعات هنری به آرشیو تاریخی رولزرویس، آشکار میشود.
صندلیهای عقب از پارچه نساجی سفارشی الهامگرفته از قالیچههای بافته شده در فانتوم ۱۹۲۶ استفاده کردهاند. در مقابل، صندلیهای جلو، با چرم مقاوم و طرحهای حکاکی لیزری عرضه میشوند. این تضاد، یادآور دوران اولیه است که صندلی راننده (شخصی) از چرم و کابین سرنشینان (تشریفاتی) از پارچههای فاخر ساخته میشد تا تعادلی میان اقتدار راننده و آرامش مطلق سرنشینان عقب برقرار باشد.

پارچه صندلیهای عقب، که بیش از یک سال با همکاری یک آتلیه مد (Haute Couture) توسعه یافته، از سه لایه متمایز تشکیل شده است:
- لایه زیرین: چاپ با وضوح بالا از اماکن مهم تاریخ فانتوم (مانند محل ساخت فانتوم در Conduit Street لندن).
- لایه میانی: نقوش فانتومهای بزرگ گذشته.
- لایه بالایی: گلدوزیهای ظریف به سبک طراحی با مداد، که به صورت انتزاعی هفت مالک مهم از هر نسل فانتوم را به تصویر میکشد و بیش از ۱۶۰ هزار کوک روی ۴۵ پنل پارچهای دارد.

مرصعکاری چوبی سهبُعدی
گالری آنتولوژی (Anthology Gallery) در مرکز داشبورد، قلب فانتوم Centenary است. این قطعه، شامل ۵۰ تیغه آلومینیومی سهبعدی است که مانند صفحات یک کتاب در هم تنیده شدهاند. روی هر تیغه، نقلقولهایی از تمجیدهای مطبوعات طی صد سال اخیر حکاکی شده است.

مرصعکاری چوبی در پنلهای در، پیچیدهترین طرح چوبی است که تاکنون برای رولزرویس ساخته شده است. این طرحها، مسیرهای مهم و تاثیرگذار تاریخی فانتوم را به تصویر میکشند:
- مسیر سفر ۴۵۰۰ مایلی اولین فانتوم عصر گودوود در استرالیا.
- نقاط جغرافیایی محل زندگی سر هنری رویس (بنیانگذار رولزرویس) در جنوب فرانسه و انگلستان.
این نقشها با استفاده از تکنیکهای لیزری، مارکتری (Marquetry) سهبعدی چند جهته و ورق طلای ۲۴ عیار با ضخامت ۰.۱ میکرومتر ساخته شدهاند. جادههایی که مسیرهای تاریخی را نشان میدهند، با همین ورق طلای ناب و دقت فراوان، روی چوب کار شدهاند. حتی تصویر یکی از نقاشیهای رنگ روغن سر هنری رویس از جنوب فرانسه، از بوم به پنل چوبی ترجمه شده است.

میراث طلایی در زیر کاپوت
شاهکار مهندسی، یعنی موتور ۶.۷۵ لیتری V12 فانتوم، با یک پوشش موتور سفارشی به رنگ Arctic White و جزئیاتی با روکش طلای ۲۴ عیار تزئین شده است تا نماد قدرت و موفقیت بیدردسر این خودروی افسانهای باشد.


