معرفی بی وای دی کی کار: تمامبرقی در نمایشگاه توکیو
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی چینی بیوایدی (BYD)، غول تولیدکننده خودروهای برقی، آماده است تا مدل جدید و کوچک خود موسوم به «کی-کار» (K-Car) را به بازار انحصاری ژاپن عرضه کند. تصاویر جاسوسی بدون استتار این مدل، پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۵ (Japanese Mobility Show) در تاریخ ۳۰ اکتبر، منتشر شد.
BYD K-Car به عنوان خودروی برقی پایه و ارزان قیمت این شرکت شناخته خواهد شد و هدف آن رقابت مستقیم در بخش مینیکارهای (Kei-Car) محبوب ژاپن است.

ورود BYD به قلمرو «کیجیدوشا» ژاپن
کیجیدوشا (Keijidosha) یا به اختصار “کی-کار”، دستهای منحصر به فرد از خودروهای بسیار کوچک و اقتصادی در ژاپن هستند که سهم ۳۸ درصدی از بازار این کشور را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادهاند. این خودروها باید از قوانین سختگیرانهای تبعیت کنند:
- ابعاد: حداکثر طول ۳.۴ متر و حداکثر عرض ۱.۴۸ متر.
- حجم موتور: حداکثر ۶۷۰ سیسی (برای مدلهای بنزینی).
BYD K-Car یک مدل تمام برقی (BEV) است که برای رقابت با قهرمانانی همچون هوندا N-Box وارد این بخش شده و قرار است با قیمت پایه حدود ۲ میلیون ین (معادل تقریباً ۱۳,۰۸۵ دلار آمریکا) عرضه شود. برای مقایسه، قیمت هوندا N-Box در بازار ژاپن از ۱,۷۸۲,۰۰۰ ین آغاز میشود.

نگاهی به طراحی K-Car
تصاویر منتشر شده از نمای جانبی این خودرو در حین آمادهسازی برای نمایشگاه، جزئیات طراحی آن را آشکار کردند:
- ظاهر مدرن: بدنه سفید با ستونهای مشکی رنگآمیزی شده که جلوه سقف معلق (Suspended Roof) را ایجاد کرده است.
- درب کشویی: مهمترین ویژگی ظاهری، وجود دو درب کشویی عقب است که دسترسی به کابین را در فضاهای تنگ شهری ژاپن به حداکثر میرساند.
- کابین و ابعاد: K-Car دارای سقف نسبتاً صاف و خط سقف بلند است که فضای داخلی را به حداکثر میرساند. فاصله محوری آن نسبت به طول کلی بدنه، طولانی بوده و اورهنگهای (بخش جلو و عقب آویزان از چرخها) کوتاهی دارد.
- دیگر مشخصات: دستگیرههای درب معمولی، آینههای جانبی مشکی، چراغهای عقب دودی و چراغهای جلوی منحنی، از دیگر جزئیات طراحی این مینیکار برقی هستند.

مشخصات فنی اولیه (غیررسمی)
اگرچه اطلاعات فنی کامل هنوز منتشر نشده، گزارشهای قبلی حاکی از مشخصات زیر است:
- باتری: بسته باتری LFP با ظرفیت حدود ۲۰ کیلووات ساعت.
- بُرد حرکتی: بُرد تخمینی بر اساس استاندارد WLTC، در حدود ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود.
- فضای داخلی: در داخل کابین، یک فرمان سهشاخه و یک نمایشگر لمسی شناور (Floating Touch Screen) پیشبینی شده است.
BYD امیدوار است با قیمتگذاری رقابتی و ارائه یک خودروی برقی مدرن که مطابق با قوانین سختگیرانه “کی-کار” ژاپن است، سهم قابل توجهی از این بازار پرتقاضا را به خود اختصاص دهد.


