معرفی فراری F76 کانسپت: سوپراسپرت انحصاری NFT
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت فراری (Ferrari)، در ادامهی موفقیتهای چشمگیر خود در مسابقات استقامت و در سالی که سومین پیروزی متوالی را با مدل ۴۹۹P در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز کسب کرد، از یک کانسپت ویژه رونمایی کرد: فراری F76. این خودرو، اولین محصولی است که منحصراً برای دنیای دیجیتال و در قالب توکن غیرقابل تعویض (NFT) خلق شده است.
نام F76 به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد نخستین پیروزی فراری در مسابقه افسانهای لمانز در سال ۱۹۴۹ انتخاب شده است.

تولد یک ابرپروژه دیجیتال
F76 کانسپت یک خودروی تولید انبوه نیست، بلکه یک پروژه مجازی پیشگامانه است که سنتهای مسابقهای فراری را با نوآوریهای طراحی الگوریتمی و فناوریهای دیجیتال ادغام میکند. این مدل، یکی از داراییهای دیجیتال برنامه انحصاری هایپرکلاب (Hyperclub) فراری است.
باشگاه هایپرکلاب که به منظور همراهی مشتریان بسیار خاص و وفادار با تیم رسمی فراری در مسابقات جهانی استقامت راهاندازی شده است، به اعضای خود اجازه میدهد تا با استفاده از NFTها، تجربه مالکیت دیجیتال و انحصاری را تجربه کنند.
بیشتر بخوانید: فراری به استقبال نسل هوش مصنوعی میرود
مانیفست طراحی آینده فراری
طراحی مولد (Generative Design): F76 توسط مرکز طراحی فراری به رهبری فلاویو مانزونی، به عنوان یک مانیفست طراحی ارائه شده است که شکل و شمایل خودروهای آینده فراری را پیشبینی میکند. در این رویکرد نوآورانه، فرم، عملکرد و آیرودینامیک با استفاده از الگوریتمهای محاسباتی، به صورت یک ارگانیسم واحد و بهینه شده، در هم آمیختهاند.

ویژگیهای برجسته طراحی:
- بدنه دوپوسته (Double Fuselage): این طراحی نتیجه دستیابی به حداکثر خلوص در مدیریت جریان هوا است. جدا شدن محفظه راننده و سرنشین، امکان تعامل جدید بین زیر بدنه و بدنه اصلی را فراهم کرده و کانال مرکزی، کل ساختار خودرو را به یک بال بزرگ تبدیل میکند تا از اثر زمین (Ground Effect) به بهترین شکل بهره ببرد.
- آیرودینامیک هوشمند: جریانهای هوا در جلو تقسیم شده و در عقب، بالای دیفیوزر منحصربهفرد خودرو، به یک بال دوم میپیوندند تا کارایی آیرودینامیکی به حداکثر برسد.
- اشارات کلاسیک: خطوط عمودی روی کنارههای بدنه، یادآور سبک طراحی مدل F80 فراری هستند و چراغهای جلو جمعشونده (Pop-up Headlights) که در زیر یک نوار معلق قرار گرفتهاند، ادای احترامی به فراریهای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی هستند.

تجربه رانندگی مشترک در فضای مجازی
کابین مشترک (Shared Cockpit): فضای داخلی F76 با هدف تقویت تجربه رانندگی مشترک طراحی شده است. دو کابین مجزا، با استفاده از فناوری درایو-بای-وایر (Drive-by-Wire)، تمام اجزای رانندگی از فرمان تا پدالها را همگامسازی میکنند. این ویژگی به هر دو سرنشین اجازه میدهد تا احساسات فنی و هیجان رانندگی را به صورت آنی و مشترک تجربه کنند.
شخصیسازی دیجیتال: پروژه F76 یک سطح بیسابقه از شخصیسازی را به مشتریان ارائه داد. هر خودروی دیجیتال با انتخاب از میان گزینههای طراحی مختلف که در طول سه سال برنامه هایپرکلاب به صورت قطرهای (Drops) منتشر شدند، توسط خود مشتریان خلق و نهایی شد تا آنها به اعضای فعال یک جامعه انحصاری و نوآور تبدیل شوند.


