گزارش فرمول یک مکزیک ۲۰۲۵
پیروزی قاطع لاندو نوریس در مکزیکوسیتی؛ راننده مکلارن صدرنشین فرمول یک شد
لاندو نوریس (Lando Norris)، راننده تیم مکلارن (McLaren)، با کسب یک پیروزی مقتدرانه در مسابقه گرندپری مکزیکوسیتی ۲۰۲۵، با فاصله بیش از ۳۰ ثانیه، چارلز لکلرک (Charles Leclerc) از فراری و مکس ورشتپن (Max Verstappen) از ردبول ریسینگ را پشت سر گذاشت. این موفقیت بزرگ، همراه با کسب جایگاه پنجمی همتیمیاش، اسکار پیاستری (Oscar Piastri)، باعث شد تا نوریس با تنها یک امتیاز اختلاف نسبت به پیاستری، به صدر جدول رانندگان فصل ۲۰۲۵ صعود کند.

مسابقه با استارتی قوی از سوی نوریس آغاز شد، اما در مسیر طولانی منتهی به پیچ اول، لکلرک، لوئیس همیلتون و ورشتپن تلاشی نفسگیر برای سبقت داشتند. در حالی که چهار راننده تقریباً همعرض به منطقه ترمزگیری پیچ اول نزدیک میشدند، آشفتگی آغاز شد:
- لکلرک برای جلوگیری از برخورد با همیلتون، مسیر خود را به چپ تغییر داد.
- ورشتپن مجبور شد از مسیر خارج شده و از روی چیکن (Chicane) اولیه عبور کند.
- همزمان لکلرک نیز کمی از مسیر منحرف شد و در نهایت، پس از عبور از این درگیری، لکلرک جلوتر از نوریس، همیلتون و ورشتپن قرار گرفت.
با این حال، لکلرک به زودی موقعیت اول را به نوریس واگذار کرد. اما در پشت سر آنها، نبرد بر سر جایگاه سوم بین ورشتپن و همیلتون ادامه داشت که در پیچ چهارم به برخورد منجر شد. همیلتون از مسیر خارج شد، اما جلوتر از راننده ردبول به مسابقه بازگشت و در پیچ اول دوباره با ورشتپن تماس داشت.
در میان این هرج و مرج، اولی برمن (Ollie Bearman)، راننده تیم هاس (Haas)، با مهارتی عجیب توانست از آشفتگیها استفاده کرده و به طور ناگهانی به رده سوم صعود کند.
تصمیم داوران و جریمه همیلتون
پس از فروکش کردن درگیریها، داوران مسابقه (Steward) فرصت یافتند تا در مورد حوادث رخ داده قضاوت کنند. ورشتپن از هرگونه تقصیر در حادثه پیچ اول تبرئه شد، اما لوئیس همیلتون به دلیل خروج از مسیر و کسب مزیت (Gaining an Advantage) با ۱۰ ثانیه جریمه روبهرو شد.

فرار نوریس و استراتژی پیت استاپ
در جلوی پیست، نوریس بلافاصله فاصلهاش را افزایش داد. تا دور ۲۳، راننده بریتانیایی بیش از ۱۰.۵ ثانیه از لکلرک فاصله گرفت و برمن با فاصله ۱۱ ثانیهای پشت سر او در جایگاه سوم قرار داشت.
با فرسایش لاستیکهای نرم (Soft) رانندگان، پیتاستاپها آغاز شد. نوریس در پایان دور ۳۴ وارد پیت شد و ورشتپن چهار دور بعد توقف کرد. او با لاستیکهای نرم جدید به پیست بازگشت، اما پشت سر همیلتون، در جایگاه هشتم قرار گرفت.
پایان نفسگیر تحت پرچم زرد
در اواخر مسابقه، ورشتپن با سرعتی استثنایی فاصلهاش با لکلرک در رده دوم را کاهش داد. در حالی که ۱۲ دور باقی مانده بود، اختلاف ۱۲ ثانیهای به زیر پنج ثانیه رسید. در دور ۷۰، ورشتپن کاملاً به پشت فراری چسبیده بود و آماده حمله میشد که ناگهان کارلوس ساینز (Carlos Sainz) از تیم ویلیامز در بخش استادیوم متوقف شد. این اتفاق باعث برافراشته شدن پرچمهای زرد و سپس خودروی ایمنی مجازی (VSC) شد.
با بیطرف شدن مسابقه تا لحظات پایانی، لکلرک توانست جایگاه خود را حفظ کند. نوریس با کسب ششمین پیروزی فصل خود، به راحتی از خط پایان گذشت و لکلرک و ورشتپن به ترتیب در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند. وضعیت VSC همچنین به کمک برمن آمد و او توانست با کسب بهترین نتیجه دوران حرفهای خود، در جایگاه چهارم قرار گیرد.
۱۰ راننده برتر گرندپری مکزیکوسیتی ۲۰۲۵:
| جایگاه | راننده | تیم/پیشرانه | اختلاف با نفر اول |
| ۱ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | – |
| ۲ | چارلز لکلرک | فراری | ۳۰.۳۲۴+ |
| ۳ | مکس ورشتپن | ردبول/هوندا | ۳۱.۰۴۹+ |
| ۴ | اولی برمن | هاس/فراری | ۴۰.۹۵۵+ |
| ۵ | اسکار پیاستری | مکلارن/مرسدس | ۴۲.۰۶۵+ |
| ۶ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۴۷.۸۳۷+ |
| ۷ | جورج راسل | مرسدس | ۵۰.۲۸۷+ |
| ۸ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۶.۴۴۶+ |
| ۹ | استبان اوکون | هاس/فراری | ۱’۱۵.۴۶۴+ |
| ۱۰ | گابریل بورتولتو | سائوبر/فراری | ۱’۱۶.۸۶۳+ |


