اعزام تانک ۳۰۰ دیزلی به قطب جنوب
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی گریت وال موتور (GWM) چین اعلام کرد که نسخه دیزلی شاسیبلند محبوب خود، تانک ۳۰۰ (Tank 300)، برای خدمت در ناوگان پشتیبانی لجستیک، عازم قطب جنوب خواهد شد. این خودرو قرار است در قالب هفتاد و ششمین سفر اکتشافی علمی چین به قطب جنوب، وظیفه حمل پرسنل، تحویل تجهیزات و پشتیبانی از عملیاتهای میدانی تیم تحقیقاتی را بر عهده بگیرد.
تانک ۳۰۰ دیزلی قرار است در سختترین شرایط قطب جنوب از جمله دمای چندین ده درجه زیر صفر، برف، یخ و شکافهای عمیق (Crevasses) عملیات انجام دهد.
این مدل بدون تغییرات عمده، به عنوان یک خودروی تولید انبوه استاندارد، در ایستگاه دیوار بزرگ چین (Great Wall Station) واقع در جزیره کینگ جورج مستقر خواهد شد.

این اعزام پس از امضای توافقنامه رسمی بین GWM و مرکز تحقیقات قطبی چین (CPRC) صورت میگیرد. بر اساس این همکاری، دو طرف به طور مشترک پروژههای تحقیقاتی و آزمایشی برای وسایل نقلیه اکتشاف قطبی را انجام خواهند داد.
تانک ۳۰۰ دیزلی به دلیل ماندگاری و کارایی بالا در دماهای بسیار پایین، برای این مأموریت انتخاب شده است.
کارشناسان CPRC از تأسیسات آزمایشی GWM، از جمله آزمایشگاه تونل باد محیطی بازدید کردند. در این آزمایشگاه، شرایط سخت قطبی از جمله کولاک شدید و دمای زیر ۳۰- درجه سانتیگراد شبیهسازی شد.
تانک ۳۰۰ با موفقیت توانست در این شرایط شبیهسازی شده، عملیاتهایی نظیر روشن شدن موتور، یخزدایی و گرمایش کابین را انجام دهد.
GWM گزارش داده است که موتور این خودرو بیش از ۱۴,۰۰۰ ساعت تحت تست بنچ (Bench Testing) قرار گرفته و آزمایشهای میدانی چندفصلی را در محیطهای متنوعی از بیابانهای تورپان تا مناطق یخزده هِیهِی پشت سر گذاشته است.

تانک ۳۰۰ دیزلی که برای قطب جنوب انتخاب شده، از یک موتور ۲.۴ لیتری دیزلی توربوشارژ استفاده میکند.
این پیشرانه توانایی تولید ۱۳۵ کیلووات قدرت (معادل ۱۸۱ اسب بخار) و ۴۸۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
هدف از همکاری بین GWM و CPRC، ایجاد سازوکارهای توسعه مشترک برای تقویت توانایی چین در طراحی و تولید وسایل نقلیهای است که برای تحقیقات قطبی و سایر کاربردهای نیازمند عملکرد بالا در شرایط سخت مناسب باشند.
شایان ذکر است که علاوه بر تانک ۳۰۰، سدان برقی آواتر ۱۲ (Avatr 12) نیز در این مأموریت شرکت خواهد کرد. انتظار میرود آواتر ۱۲ اولین خودروی انرژی جدید (NEV) باشد که برای آزمایش و اعتبارسنجی در شرایط شدید محیطی، وارد قاره قطب جنوب میشود.
آیا تمایل دارید درباره عملکرد خودروهای دیزلی در دماهای بسیار پایین یا جزئیات مأموریت آواتر ۱۲ در قطب جنوب بیشتر بدانید؟


