سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۴۰۴
تویوتا bZ تایم اتک

معرفی تویوتا bZ تایم اتک: کانسپت الکتریکی

1404-08-11 زمان مطالعه: 4 دقیقه 5

به گزارش مجله ماشین، تویوتا با رونمایی از مدل مفهومی bZ تایم اتک کانسپت (bZ Time Attack Concept) در نمایشگاه سما ۲۰۲۵ (SEMA Show)، اولین خودروی تمام‌برقی (BEV) مسابقه‌ای خود را به جهان معرفی کرد. این خودرو یک ماشین هدفمند و سفارشی است که برای ثبت رکوردهای سریع در پیست‌های “تایم اتک” و مسابقات تپه‌نوردی (Hill Climb) مهندسی شده است.

هدف از ساخت این مدل مفهومی، کشف و به نمایش گذاشتن حداکثر پتانسیل عملکردی فناوری خودروهای تمام‌برقی تویوتا است. این خودرو شامل ارتقاهایی چون آیرودینامیک مسابقه‌ای، سیستم تعلیق در سطح موتورسپرت و افزایش قابل توجه قدرت نسبت به نسخه استاندارد است.

تویوتا bZ تایم اتک
تویوتا bZ تایم اتک

پایه این کانسپت، مدل bZ AWD مدل ۲۰۲۶ است که در حالت استاندارد نیز با ۳۳۸ اسب بخار قدرت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۹ ثانیه عملکرد بسیار خوبی دارد.

تویوتا با مدل bZ جدید در سال ۲۰۲۶، راندمان، قدرت و توانایی شارژ سریع‌تری را به خط تولید تمام‌برقی خود می‌آورد و در همان سال، دو مدل تمام‌برقی جدید دیگر یعنی bZ Woodland و C-HR را نیز عرضه خواهد کرد.

تویوتا bZ تایم اتک
تویوتا bZ تایم اتک

مهم‌ترین چالش تیم مهندسی تویوتا، دستیابی به توازن بین عملکرد باتری و توزیع وزن، و همچنین طراحی یک بادی‌کیت عریض و تهاجمی مناسب برای مسابقات در پلتفرم الکتریکی بود.

  • رویکرد نوین ساخت: تیم با همکاری بخش تحقیق و توسعه (R&D)، TRD و تولیدکنندگان پیشرفته، از ترکیب اسکن لیزری، توسعه CAD و پرینت سه‌بعدی در مقیاس بزرگ استفاده کردند. این روش، زمان نمونه‌سازی را به شدت کاهش داد و امکان تکرار سریع طراحی بادی‌کیت و سیستم آیرودینامیک را فراهم کرد.
  • نتیجه آیرودینامیک: در نهایت، خودرو ۱۵ سانتی‌متر (۶ اینچ) از ارتفاع استاندارد پایین‌تر آمده و ۱۵ سانتی‌متر افزایش عرض محور داشته است. سیستم آیرودینامیک کاملاً یکپارچه شامل بال عقب، رکاب‌های جانبی، اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب است.
معرفی تویوتا bZ تایم اتک: کانسپت الکتریکی
تویوتا bZ تایم اتک

پلتفرم bZ AWD مدل ۲۰۲۶ زیر پوست این خودرو قرار دارد و با تغییرات اساسی قدرت خود را به نمایش می‌گذارد:

  • قدرت: موتورهای الکتریکی تنظیم‌شده توسط R&D تویوتا، توانی بیش از ۳۰۰ کیلووات (بیش از ۴۰۰ اسب بخار) را از طریق کالیبراسیون ویژه ECU به هر چهار چرخ منتقل می‌کنند.
  • سیستم تعلیق و ترمز: از کویل‌اورها و فنرهای TEIN استفاده شده است. ترمزهای قدرتمند آلکن (Alcon) با لنت‌های هاوک (Hawk) (که از خودروهای مسابقه‌ای تویوتا ۸۶ و کرولا TC گرفته شده‌اند) عملکرد ترمز را به شدت بهبود بخشیده‌اند.
  • ایمنی و تقویت شاسی: یک قفس رول‌کِیج (Roll Cage) کامل مطابق با مشخصات FIA، از جنس فولاد ۴۱۳۰ کرومولی، شاسی را تقویت کرده است.
  • داخلی: فضای داخلی مجهز به صندلی‌های مسابقه‌ای OMP HTE-R و کمربندهای ایمنی مخصوص مسابقه است.
  • رینگ و تایر: رینگ‌های ۱۹×۱۱ اینچی BBS Unlimited با تایرهای عظیم ۳۰۵/۳۰ZR19 XL Continental Extreme Contact Sport 02، چسبندگی مکانیکی فوق‌العاده‌ای را به نیروی رو به پایین آیرودینامیک اضافه می‌کنند.
معرفی تویوتا bZ تایم اتک: کانسپت الکتریکی
تویوتا bZ تایم اتک

مایک تریپ، معاون گروه بازاریابی تویوتا، اظهار داشت که با bZ تایم اتک کانسپت، چالش برای تبدیل یک خودروی تمام‌برقی تویوتا به واقعیت موتورسپرت بزرگ‌تر از همیشه بوده است. این خودرو نه تنها یک مدل مفهومی بصری چشمگیر است، بلکه یک مدعی جدی عملکردی و یک تخت آزمون متحرک برای نسل بعدی توسعه موتورسپرت‌های EV تویوتا به شمار می‌رود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×