فناوری YASAموتورهای تسلا را به چالش میکشد
به گزارش مجله ماشین، شرکت بریتانیایی YASA (یاسا) که زیرمجموعه گروه مرسدس بنز محسوب میشود، با رونمایی از یک موتور الکتریکی پروتوتایپ (نمونه اولیه) جدید، تحولی عظیم در آینده خودروهای برقی (EV) ایجاد کرده است. این موتور کوچک نه تنها رکورد جدیدی در زمینه تراکم قدرت و عملکرد ثبت کرده، بلکه موتورهای الکتریکی رایج امروزی را بسیار کمتوان جلوه میدهد.
موتور جدید YASA از نوع شار محوری (Axial Flux) است و تنها ۱۲.۷ کیلوگرم (۲۸ پوند) وزن دارد، یعنی تقریباً هموزن یک سگ کوچک است. با این حال، این موتور به طرز شگفتانگیزی توان تولیدی معادل ۷۵۰ کیلووات (۱۰۰۵ اسب بخار) را ارائه میدهد.

مقایسه شگفتانگیز: این توان برابر با قدرت ترکیبی چهار موتور الکتریکی استاندارد تسلا است. برای درک بهتر، این قدرت معادل توان خروجی دو دستگاه تسلا مدل ۳ پرفورمنس در مجموع است.
- رکورد جدید: موتور جدید YASA با ۷۵۰ کیلووات، ۴۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به رکورددار قبلی که آن هم محصول خود این شرکت بود، ارائه میدهد.
- عملکرد پایدار: این موتور میتواند به صورت پیوسته (Continuous)، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات (۴۶۹ تا ۵۳۶ اسب بخار) قدرت تولید کند. این ویژگی نشان میدهد که موتور تنها برای افزایش قدرت لحظهای (Short Burst) طراحی نشده، بلکه قادر است نیروی زیادی را برای مدت طولانی تأمین کند.
یورگ میسکا، مدیرعامل YASA، اظهار داشت که این دستاورد، قابلیتهای منحصربهفرد فناوری شار محوری را اثبات میکند. او اضافه کرد: “با سه برابر تراکم عملکرد نسبت به موتورهای شار شعاعی متداول، ما در حال تعریف مجدد آن چیزی هستیم که در طراحی موتورهای الکتریکی ممکن است.”

این فناوری اهمیت بالایی برای صنعت خودروهای الکتریکی دارد:
- کاهش وزن: موتور سبکتر، به معنی وزن نهایی کمتر خودرو است.
- بهبود راندمان: وزن کمتر، باعث بهبود کارایی، شتابگیری سریعتر و افزایش برد پیمایش با همان حجم باتری میشود.
- قابلیت تولید انبوه: به گفته YASA، این دستاورد بدون استفاده از مواد گرانقیمت یا عجیب و غریب حاصل شده، بنابراین طراحی آن میتواند در صورت افزایش تقاضا، قابلیت مقیاسپذیری و تولید انبوه داشته باشد.
این شرکت بریتانیایی که کاملاً متعلق به مرسدس بنز است، در حال حاضر موتورهای خود را برای برخی از گرانترین و سریعترین خودروهای جهان، از جمله مرسدس-آامگ جیتی XX کانسپت و فراری ۲۹۶ GTB، تأمین میکند. با کاهش احتمالی هزینههای تولید در آینده، این موتورهای فوقکارآمد ممکن است راه خود را به خودروهای برقی روزمره نیز باز کنند.


