دوشنبه , ۱۲ آبان ۱۴۰۴
چرا استارت پورشه در سمت چپ فرمان قرار دارد؟

چرا استارت پورشه در سمت چپ فرمان قرار دارد؟

1404-08-12 زمان مطالعه: 4 دقیقه 2

افسانه سرعت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز

به گزارش مجله ماشین، داستان مشهوری که اغلب توسط خود پورشه نیز روایت می‌شود، به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز (Le Mans) قبل از سال ۱۹۷۰ باز می‌گردد. در آن زمان، مسابقه با یک “استارت لمانز” آغاز می‌شد: رانندگان در یک خط می‌ایستادند، با علامت شروع به سمت خودروهای خود می‌دویدند، سوار می‌شدند، استارت می‌زدند و حرکت می‌کردند.

تئوری رایج این بود که قرار دادن سوئیچ استارت در سمت چپ، به راننده اجازه می‌داد تا با دست راست اهرم تعویض دنده (شیفتر) را بگیرد و با دست چپ به‌طور همزمان استارت بزند. این حرکت دوگانه، طبق ادعا، می‌توانست کسری از ثانیه صرفه‌جویی کند و مزیت رقابتی کوچکی را در لحظه شروع مسابقه فراهم آورد.

این نوع استارت‌زنی در نهایت پس از حوادث و اعتراضاتی (مانند راه رفتن آرام جکی ایکس در سال ۱۹۶۹ که در نهایت برنده شد) منسوخ شد و از سال ۱۹۷۰، رانندگان پیش از شروع در خودرو نشسته بودند.

افسانه سرعت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز
افسانه سرعت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز

حقیقت تاریخی: صرفه‌جویی در سیم‌کشی

با این حال، بررسی شواهد تاریخی و خودروهای مسابقه‌ای قدیمی پورشه، این افسانه را تا حد زیادی رد می‌کند.

  • مدل‌های مسابقه‌ای قدیمی: بررسی کابین مدل‌های اولیه پورشه که در دهه ۱۹۵۰ و اوایل ۱۹۶۰ در لمانز شرکت کردند (مانند ۳۵۶ SL، ۵۵۰ و ۷۱۸)، نشان می‌دهد که سوئیچ استارت آن‌ها در سمت راست، یعنی در همان سمت اهرم دنده قرار داشته است. بنابراین، اگر هدف برتری در لمانز بود، این قانون در خودروهای مسابقه‌ای اولیه اعمال نشده است.
  • واقعیت اقتصادی جنگ جهانی: در واقع، دلیل اصلی طراحی چپ‌سوی استارت، به زمان ساخت اولین پورشه جاده‌ای، یعنی پورشه ۳۵۶-۰۰۱ (Porsche 356-001) در سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد. در آن دوره، پورشه در یک کارگاه کوچک در گموند اتریش فعالیت می‌کرد و منابع پس از جنگ جهانی دوم بسیار محدود و گران‌بها بودند.
  • بنا به گفته موزه‌داران پورشه، قرار دادن استارت در سمت چپ (که نزدیک‌تر به جعبه فیوز و سیم‌کشی اصلی بود)، صرفاً برای صرفه‌جویی در چند گرم سیم مسی صورت گرفت. این اقدام یک صرفه‌جویی اقتصادی واقعی در آن شرایط محسوب می‌شد.

 

حفظ یک سنت هویتی

با وجود این عدم قطعیت تاریخی، پورشه این ویژگی را در اکثر مدل‌های تولیدی خود (مانند ۹۱۱) حفظ کرد. حتی زمانی که مدل‌های جدیدی مانند ۹۲۸ و ۹۴۴ را با موتور جلو و سیستم خنک‌کاری آب به بازار عرضه کرد، سوئیچ استارت را به جایگاه متداول سمت راست فرمان بازگرداند؛ اما در نهایت، این ویژگی در مدل پرچم‌دار ۹۱۱ باقی ماند و به یک سنت طراحی و عنصر هویتی برند پورشه تبدیل شد.

نتیجه‌گیری: در حالی که روایت لمانز جذاب‌تر به نظر می‌رسد، دلیل اصلی و تاریخی قرارگیری سوئیچ استارت پورشه در سمت چپ، نیاز به صرفه‌جویی اقتصادی در سیم‌کشی در دوران پس از جنگ بود. با این حال، حفظ این المان به عنوان یک امضای بصری در طول دهه‌ها، آن را به یکی از سنت‌های دوست‌داشتنی و ماندگار برند پورشه تبدیل کرده است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×