معرفی تویوتا تاکوما اچ ۲ اورلندر: تولید آب هنگام حرکت
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تویوتا امسال با شعار «قدرت در امکانپذیری» در نمایشگاه خودرویی SEMA 2025 حضور پررنگی دارد و مجموعهای از پروژههای خاص خود را معرفی کرده است. یکی از جالبترین این پروژهها، نسخه مفهومی تویوتا تاکوما اچ ۲ اورلندر ست؛ پیکاپی که نهتنها با سوخت هیدروژنی حرکت میکند، بلکه هنگام رانندگی، آب قابل استفاده تولید میکند!

از موتور بنزینی تا سیستم پیل سوختی هیدروژنی
در این طرح، تویوتا موتور ۲.۴ لیتری بنزینی تاکوما را حذف کرده و بهجای آن یک سیستم پیشرانه الکتریکی مبتنی بر پیل سوختی هیدروژنی نصب کرده است. این فناوری همان نسخه نسل دوم است که در خودروی هیدروژنی Toyota Mirai استفاده میشود. سه مخزن هیدروژن درون شاسی تاکوما تعبیه شده که در مجموع حدود ۶ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای میدهند.
توان خروجی این سیستم با کمک دو موتور الکتریکی (در محور جلو و عقب) به عدد قابلتوجه ۵۴۷ اسببخار میرسد. نیروی ذخیره نیز توسط بسته باتری لیتیومیون ۲۴.۹ کیلوواتساعتی تأمین میشود. نتیجهی کار سیستمی است که بهجای آلاینده، تنها آب تولید میکند.

سامانه بازیافت آب خروجی؛ ایدهای هوشمندانه برای ماجراجویان
تویوتا با همکاری بخش TRD (توسعه مسابقهای تویوتا)، سیستمی اختصاصی برای بازیافت آب خروجی از اگزوز طراحی کرده است. این فناوری که هنوز در مرحله ثبت پتنت قرار دارد، بخار آبی را که از واکنش شیمیایی پیل سوختی بهدست میآید، جمعآوری و تصفیه میکند تا برای مصارف کمپینگ و فضای باز قابل استفاده باشد.
البته این آب تقطیرشده و بدون املاح معدنی است، بنابراین برای نوشیدن مناسب نیست؛ اما برای شستوشو، حمام یا نظافت کاملاً کاربردی است. هرچند تویوتا هنوز رقم دقیقی از میزان آب تولیدی اعلام نکرده، اما براساس دادههای خودروی Mirai، این سیستم میتواند حدود ۱۰ لیتر آب در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید کند.

منبع انرژی قابل حمل
تویوتا تاکوما اچ ۲ اورلندر تنها منبع آب نیست؛ بلکه به لطف سیستم تأمین توان ۱۵ کیلوواتی، میتواند برق مورد نیاز دو خودروی الکتریکی دیگر یا حتی یک خانه کامل را نیز تأمین کند. این ویژگی آن را به همراهی ایدهآل برای سفرهای طولانی و مناطق دورافتاده تبدیل کرده است.

تغییرات فنی و ظاهری اختصاصی برای SEMA
بخش TRD برای ارتقای عملکرد آفرود، سیستم تعلیق مخصوص با الهام از تویوتا تاندرا طراحی کرده و از کمکفنرهای قدرتمند Fox 2.5 Performance Elite و ترمزهای سنگینتر استفاده کرده است. تایرهای آفرودی ۳۵ اینچی بر روی رینگهای ۱۷ اینچی نصب شدهاند.
در بخش ظاهری، این نسخه مفهومی با کاپر (کمپر) سقفی سبک از فیبرکربن بازیافتی، سپرهای مقاوم با ونچ و قلابهای نجات در جلو، و سیستم نورپردازی گسترده شامل نوار LED، چراغهای مهشکن و نورهای کمپینگ متمایز شده است. بخش بار عقب نیز دارای محل ذخیره ابزارهای نجات و بستهای ایمنی مخصوص است.

فناوری آیندهنگر، نه محصول تولید انبوه
تویوتا اعلام کرده تبدیل کامل یک تاکوما معمولی به نسخه هیدروژنی تنها طی چند ماه انجام شده است. البته این مدل مفهومی صرفاً برای نمایش در SEMA ساخته شده و فعلاً برنامهای برای تولید انبوه آن وجود ندارد. با این حال، فناوریهایی مانند سامانه بازیافت آب خروجی احتمالاً در محصولات آینده این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


