سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۴۰۴
شکایت از تسلا به‌دلیل نقص در طراحی درهای مدل S

شکایت از تسلا به‌دلیل نقص در طراحی درهای مدل S

1404-08-13 زمان مطالعه: 3 دقیقه

خانواده‌ای در آمریکا از تسلا شکایت کرده‌اند و مدعی‌اند نقص در طراحی درهای مدل S مانع خروج سرنشینان از خودرو پس از تصادف و آتش‌سوزی شده است. این حادثه پنج کشته بر جای گذاشت و تحقیقات رسمی درباره سیستم درب‌های تسلا آغاز شده است.

به گزارش مجله ماشین، شرکت تسلا (Tesla) با شکایتی جدید در ایالت ویسکانسین آمریکا روبه‌رو شده است. خانواده‌ای مدعی شده‌اند که نقص در طراحی درهای خودروی تسلا مدل S مانع خروج سرنشینان از خودرو پس از تصادف و آتش‌سوزی شده و باعث مرگ پنج نفر شده است.

این حادثه در اول نوامبر ۲۰۲۴ در شهر ورونا، حومه‌ی مدیسون در ایالت ویسکانسین، رخ داد. خودروی تسلا مدل S از جاده منحرف شده و پس از برخورد با درخت دچار آتش‌سوزی شد.
به گفته‌ی منابع محلی، جفری باور (۵۴ ساله) و میشل باور (۵۵ ساله)، از اهالی کرَندون، در این حادثه جان خود را از دست دادند. چهار فرزند این زوج با طرح شکایت در دادگاه ایالتی شهرستان دین (Dane County) تسلا را مسئول مستقیم مرگ والدین خود معرفی کرده‌اند.

در شکایت مطرح‌شده آمده است که باتری لیتیوم-یونی خودرو در اثر ضربه آتش گرفته و همین موضوع باعث از کار افتادن سیستم الکترونیکی درب‌ها شده است. در نتیجه، سرنشینان نتوانسته‌اند درها را به‌صورت دستی باز کنند.
فرزندان قربانیان ادعا کرده‌اند که تسلا از پیش از خطر چنین وضعیتی اطلاع داشته، اما با «بی‌توجهی آگاهانه» از اجرای استانداردهای ایمنی شناخته‌شده خودداری کرده است.

یکی از همسایگان محل حادثه به نیروهای امداد گزارش داده بود که صدای فریاد از داخل خودروی در حال سوختن شنیده می‌شده است.
در شکایت آمده است: «انتخاب‌های طراحی تسلا موجب شد خطری قابل پیش‌بینی ایجاد شود؛ اینکه سرنشینانی که از تصادف جان سالم به در می‌برند، در خودروی در حال سوختن گرفتار بمانند.»

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) در ماه سپتامبر گذشته تحقیقاتی را درباره احتمال نقص در طراحی دستگیره‌ها و سیستم درهای برخی مدل‌های تسلا آغاز کرد. طبق گزارش‌ها، این دستگیره‌ها در برخی موارد به‌درستی عمل نکرده‌اند.

در شکایت جدید همچنین اشاره شده است که مسافران صندلی عقب مدل S، مانند میشل باور، برای باز کردن در اضطراری باید پوشش کف خودرو را بالا بزنند تا به زبانه فلزی دستی برسند – روشی که در شرایط اضطراری، غیراستاندارد و غیرقابل‌دسترسی تلقی می‌شود.

این نخستین‌بار نیست که تسلا با چنین اتهامی روبه‌رو می‌شود. خانواده‌های دو دانشجوی کالج نیز سال گذشته از تسلا شکایت کرده بودند و مدعی شدند که پس از تصادف مدل Cybertruck، در اثر قفل شدن دستگیره‌ها در داخل خودروی در حال سوختن گرفتار شده‌اند.

شرکت تسلا که دفتر مرکزی آن در آستین تگزاس قرار دارد و ایلان ماسک ریاست آن را بر عهده دارد، تاکنون به درخواست رسانه‌ها برای اظهار نظر درباره این پرونده پاسخ نداده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×