شنبه , ۱۷ آبان ۱۴۰۴
رکورد جدید صادرات خودرو چین در سال ۲۰۲۵

رکورد جدید صادرات خودرو چین در سال ۲۰۲۵

1404-08-17 زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، صنعت خودروسازی چین در ده‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ توانست رکورد تازه‌ای در صادرات به ثبت برساند. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی اداره گمرک چین، ارزش صادرات خودروهای این کشور در این بازه به ۷۹۸.۳۹ میلیارد یوان (معادل ۱۱۲.۸ میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۳ درصد افزایش داشته است.

این رشد چشمگیر در حالی رقم خورده که سرعت رشد تجارت جهانی کاهش یافته، اما صادرات خودروهای چینی – به‌ویژه مدل‌های برقی و هیبریدی – همچنان صعودی است و سهم بزرگی در رشد صادرات صنعتی این کشور دارد.

در ده ماه نخست سال، کل صادرات کالاهای چین به ۲۲.۱۲ تریلیون یوان (حدود ۳.۱۲ تریلیون دلار) رسید که ۶.۲ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. در همین مدت، واردات به ۱۵.۱۹ تریلیون یوان (۲.۱۴ تریلیون دلار) رسید که تقریباً بدون تغییر نسبت به سال قبل بود.

محصولات مکانیکی و الکترونیکی بیش از ۶۰ درصد از کل صادرات چین را تشکیل می‌دهند و خودروها در کنار تراشه‌های نیمه‌هادی (چیپ‌ها) نقش اصلی در این رشد را ایفا کرده‌اند.

فقط در ماه اکتبر ۲۰۲۵، صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافت و صادرات مدارهای مجتمع نیز رشد ۲۶.۹ درصدی را تجربه کرد؛ نشانه‌ای از تداوم تقاضا برای محصولات برقی و فناورانه در بازارهای جهانی.

با افزایش محبوبیت خودروهای برقی، خودروسازان چینی مانند BYD، سایک (SAIC) و چری (Chery) توانسته‌اند حضور خود را در بازارهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش دهند. این روند، موقعیت چین را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در جهان بیش از پیش تثبیت کرده است.

اگرچه صادرات کلی چین در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۰.۸ درصد کاهش داشت – نخستین افت ماهانه در چند ماه اخیر – اما بخش خودرو همچنان یکی از پویاترین حوزه‌های صادراتی باقی مانده است. اقتصاددانان علت این افت را پایه مقایسه بالای سال گذشته، تعطیلات طولانی نیمه پاییز و افت تقاضای غرب عنوان کرده‌اند.

در مقابل، شرکت‌های خصوصی چین نقش پررنگ‌تری در تجارت خارجی ایفا کردند و ارزش کل واردات و صادرات آن‌ها با رشد ۷.۲ درصدی به ۲۱.۲۸ تریلیون یوان (حدود ۳ تریلیون دلار) رسید.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند صادرات خودرو چین در پایان سال ۲۰۲۵ همچنان بیش از سطح سال ۲۰۲۴ باقی بماند، هرچند احتمالاً با سرعت رشد کمتر به دلیل کاهش تقاضای جهانی و محدودیت‌های تجاری جدید. با این حال، بخش خودرو همچنان یکی از پیشروترین صنایع صادراتی چین محسوب می‌شود و نشان‌دهنده حرکت این کشور به‌سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و فناوری محور است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×