پنج خودروسازی که بیشترین برندهای جهان را در اختیار دارند
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در دنیای امروز خودرو، رقابت تنها بر سر تولید نیست، بلکه بر سر تعداد برندهای تحت مالکیت نیز شکل گرفته است. هرچه یک شرکت خودروساز برندهای بیشتری داشته باشد، میتواند در بازه گستردهتری از بازار جهانی ( از خودروهای اقتصادی گرفته تا لوکس و اسپرت ) حضور مؤثر داشته باشد. طبق گزارش سال ۲۰۲۵ Consumer Reports، پنج خودروساز بزرگ دنیا بیشترین تعداد برند فعال تولید خودرو را در اختیار دارند.

۱. گروه فولکسواگن (Volkswagen Group)
فولکسواگن آلمان بیتردید بزرگترین مجموعه برند در جهان خودروسازی را دارد. این گروه شامل برندهای Volkswagen، Škoda، SEAT، Cupra، Audi، Porsche، Lamborghini، Bentley، Ducati (موتورسیکلت) و برندهای سنگینوزنی چون MAN و Scania میشود.
در سال ۲۰۲۱، فولکسواگن برند تاریخی بوگاتی (Bugatti) را در قالب سرمایهگذاری مشترک با شرکت کرواسیایی ریماک (Rimac) وارد فصلی جدید کرد؛ جایی که ریماک ۵۵٪ و پورشه ۴۵٪ سهام را در اختیار دارد. این همکاری، ترکیبی از میراث کلاسیک بوگاتی و فناوری پیشرفته خودروهای برقی ریماک است.
در سال ۲۰۲۴، گروه فولکسواگن بیش از ۹ میلیون خودرو در سراسر جهان عرضه کرد و درآمدی معادل ۳۵۱ میلیارد دلار بهدست آورد. راز موفقیت این غول آلمانی در استفاده از پلتفرمهای ماژولار مشترک همچون MEB (ویژه خودروهای برقی) و MQB/MLB (برای مدلهای بنزینی) است؛ راهکاری که هزینهها را کاهش و بهرهوری را افزایش داده است.

۲. استلانتیس (Stellantis)
استلانتیس در سال ۲۰۲۱ از ادغام دو گروه خودروسازی فیاتکرایسلر (FCA) و پژو سیتروئن (PSA) شکل گرفت و اکنون ۱۴ برند فعال را در زیرمجموعه خود دارد؛ از جمله Peugeot، Citroën، DS، Opel، Vauxhall، Fiat، Abarth، Alfa Romeo، Maserati، Jeep، Ram، Dodge و Chrysler.
این شرکت در سال ۲۰۲۴ حدود ۵.۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد و درآمدی معادل ۱۸۰ میلیارد دلار بهدست آورد. استلانتیس چهار پلتفرم اصلی برای خودروهای برقی خود طراحی کرده است: STLA Small، STLA Medium، STLA Large و STLA Frame که هرکدام قابلیت پشتیبانی از موتورهای برقی، هیبریدی و بنزینی را دارند.
با این حال، مدیران شرکت اعلام کردهاند که احتمال دارد تا سال ۲۰۲۶ برخی برندهای کمسود از خط تولید حذف شوند تا تمرکز روی برندهای پرفروشتر مانند جیپ و آلفارومئو بیشتر شود.

۳. جیلی (Geely)
جیلی هولدینگ (Zhejiang Geely Holding Group) یکی از بزرگترین و در عین حال کمحاشیهترین امپراتوریهای خودرویی دنیاست. این گروه مالک برندهای Geely Auto، Lynk & Co، Zeekr، Volvo، Polestar، Lotus، Proton، Radar و Smart (بهصورت مشترک با مرسدسبنز) است.
در سال ۲۰۲۴، مجموع فروش برندهای زیرمجموعه جیلی به ۳.۳ میلیون دستگاه رسید و درآمد گروه به ۳۳.۷ میلیارد دلار بالغ شد. جیلی با حضور در بیش از ۸۰ کشور و تصاحب بازارهایی در خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین، بهسرعت در حال گسترش جهانی است.
در حرکتی استراتژیک، این شرکت برند لوکس برقی Zeekr را بهعنوان برند مادر Lynk & Co معرفی کرد تا تمرکز خود را روی بازار خودروهای الکتریکی و هوشمند افزایش دهد.

۴. جنرال موتورز (General Motors)
جنرال موتورز (GM) اگرچه در دهههای اخیر برندهای خود را کاهش داده، اما هنوز یکی از ساختارمندترین خودروسازان جهان است. برندهای فعال این شرکت شامل Chevrolet، Buick، Cadillac و GMC هستند.
در بازار چین نیز جنرال موتورز با مشارکت شرکت SAIC-GM-Wuling خودروهایی با برندهای Wuling و Baojun تولید میکند. این همکاری در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۸۶ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرد.
پلتفرم اختصاصی باتری Ultium، محور اصلی برنامه الکتریکی جنرال موتورز است و در مدلهایی مانند Cadillac Lyriq و Hummer EV مورد استفاده قرار میگیرد. تمرکز این شرکت بر کاهش برندها و تمرکز بر فناوری مشترک، راهبردی است که آن را برای دوران جدید خودروهای برقی آماده کرده است.

۵. اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی (Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance)
این اتحاد که از سال ۱۹۹۹ شکل گرفته، یکی از قدیمیترین همکاریهای استراتژیک در صنعت خودرو است. در این ساختار، سه شرکت Renault، Nissan و Mitsubishi با حفظ استقلال خود، در زمینه تحقیق و توسعه، پلتفرمهای مشترک و تولید خودروهای برقی همکاری میکنند.
برندهای زیرمجموعه این اتحاد شامل Renault، Dacia، Alpine، Nissan، Infiniti، Mitsubishi و Mobilize هستند. این گروه از پلتفرم CMF-EV (یا Ampere) برای تولید خودروهای برقی مشترک مانند Nissan Micra EV و Mitsubishi Eclipse Cross Electric استفاده میکند.
در سال ۲۰۲۴، درآمد گروه رنو به ۶۴ میلیارد دلار رسید. با وجود اختلافات مدیریتی در سالهای اخیر، این اتحاد همچنان یکی از پایههای اصلی توسعه خودروهای برقی در اروپا و آسیا محسوب میشود.


