«ایتالیایی تیونآپ» چیست و آیا برای خودروهای امروزی مفید است؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در گذشته، برخی رانندگان با بالا بردن دور موتور خودرو تلاش میکردند تا رسوبات کربنی داخل موتور را بسوزانند؛ روشی که به آن «ایتالیایی تیونآپ» گفته میشد. این کار در دوره خودروهای کاربراتوری، تا حدی مؤثر بود، چرا که سیستم سوخترسانی دقیق نبود و رسوبات بیشتری ایجاد میشد.
اما با پیشرفت فناوری و ورود موتورهای انژکتوری و سیستمهای مدیریت هوشمند، این روش عملاً کارایی خود را از دست داده است. در موتورهای مدرن، ترکیب سوخت و هوا بهطور مداوم تنظیم میشود تا احتراق کامل و بدون رسوب انجام شود.
چرا «ایتالیایی تیونآپ» دیگر توصیه نمیشود؟
در خودروهای امروزی بهویژه با موتورهای تزریق مستقیم (GDI)، رسوبات اغلب روی سوپاپهای ورودی تشکیل میشوند؛ جایی که حتی رانندگی پرگاز هم نمیتواند آنها را پاک کند. همچنین دمای اجزای داخلی موتور معمولاً به حدی نمیرسد که کربن بهطور مؤثر بسوزد.

توصیههای کاربردی برای جلوگیری از رسوب کربن
-
استفاده از سوخت با کیفیت بالا
-
انجام بهموقع سرویسهای دورهای
-
بهرهگیری از روشهای تخصصی پاکسازی در صورت لزوم
آیا رانندگی با دور موتور بالا خطرناک است؟
هرچند خودروهای مدرن به سیستمهای حفاظتی مانند محدودکننده دور موتور مجهز هستند، اما رانندگی طولانی با دور بالا میتواند به قطعات داخلی فشار بیاورد. حتی برخی تحقیقات نشان دادهاند که رانندگی با سرعت ثابت و بالا، ممکن است رسوبگذاری را بیشتر هم بکند.
رانندگی طولانی مفید است، نه پرگاز
اگر بیشتر در مسیرهای شهری کوتاه رانندگی میکنید، گاهی بردن خودرو به جاده و رانندگی در مسیرهای بینشهری میتواند مفید باشد. این کار به گرم شدن کامل موتور، تبخیر رطوبت و گردش بهتر روغن کمک میکند.


