تغییر سیاست پرداخت BYD برای حمایت از تأمینکنندگان
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی BYD بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی چین، در حال کنار گذاشتن سیستم پرداخت داخلی «دِلیان» و حرکت به سمت استفاده از اوراق تجاری و برات بانکی است. این تصمیم پس از افزایش انتقادها نسبت به فشار واردشده بر قطعهسازان در روش قبلی اتخاذ شده است.
اسناد مالی دِلیان که از سال ۲۰۱۸ بهکار گرفته میشد، به دلیل ریسک بالاتر، دوره بازپرداخت طولانیتر و هزینه بیشتر نقدشوندگی برای تأمینکنندگان، مورد اعتراض قرار داشت. میانگین زمان پرداخت BYD حدود ۱۲۷ روز بود؛ بیشتر از میانگین صنعت.
با تشدید رقابت قیمتی در بازار چین، بسیاری از قطعهسازان با مشکل نقدینگی روبهرو شدند. دولت چین نیز در واکنش، قوانین جدیدی وضع کرد که خودروسازان را ملزم به پرداخت حداکثر ۶۰ روزه کرده و استفاده اجباری از ابزارهای غیرنقدی مانند اسناد داخلی را ممنوع میکند.
این تغییرات در شرایطی رخ میدهد که BYD با افت شاخصهای تجاری روبهرو شده است:
-
کاهش ۱۲ درصدی فروش در ماه اکتبر
-
افت سهم بازار داخلی از ۱۹.۱٪ به ۱۳.۲٪
-
کاهش ۳ درصدی درآمد فصلی
-
افت یکسومی سود فصلی
حرکت BYD به سمت روشهای پرداخت رسمیتر، میتواند فشار روی قطعهسازان را کاهش دهد و شفافیت بیشتری برای زنجیره تأمین ایجاد کند. اما این تغییر همزمان با افت فروش و کاهش سودآوری شرکت، چالشی جدید برای بزرگترین خودروساز برقی چین به همراه خواهد داشت.


