سه شنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۴
رونمایی از نخستین خودرو هیبرید ملی گروه سایپا

آغاز تولید موتورهای جدید سایپا از سال ۱۴۰۵

1404-08-27 زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، در پی تأکید رئیس‌جمهور بر ضرورت کاهش مصرف سوخت و ارتقای کیفیت پیشرانه‌های داخلی، گروه خودروسازی سایپا پروژه توسعه نسل جدید موتورهای ملی را رسماً آغاز کرد.

مهدی رادمنش، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا، اعلام کرد این شرکت وارد مرحله‌ای مستقل در طراحی و تولید موتورهای داخلی شده است. خانواده جدید پیشرانه‌ها با همکاری «مگاموتور» و «مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا» در سه گروه تنفس طبیعی، توربوشارژ و توربوشارژ با تزریق مستقیم (TGDI) توسعه یافته و برای خودروهای اقتصادی، میان‌رده و حتی محصولات هیبریدی قابل استفاده خواهند بود. بیش از ۶۰ درصد قطعات این موتورها داخلی‌سازی شده است.

طبق اعلام سایپا، نسل تازه پیشرانه‌های N20، M15K، N25، ME16 و D20 TGDI به‌زودی وارد خط تولید می‌شود. تمامی این موتورها قابلیت کارکرد کامل با سوخت CNG را دارند؛ موضوعی که می‌تواند به کاهش مصرف بنزین و کنترل آلایندگی کمک کند.

به گفته رادمنش، نخستین نمونه‌های این خانواده از سال ۱۴۰۵ روی محصولات سایپا نصب خواهند شد. ظرفیت تولید سالانه این پیشرانه‌ها بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

وجود حدود ۸ میلیون خودروی فرسوده با مصرف سوخت بالا یکی از دلایل اصلی حرکت به سمت توسعه موتورهای جدید عنوان شده است. رادمنش می‌گوید این پروژه می‌تواند وابستگی صنعت خودرو به قوای محرکه وارداتی را کاهش دهد و سطح کیفیت و بهره‌وری محصولات داخلی را ارتقا دهد.

وی همچنین تأکید کرد افزایش تیراژ با مشارکت سایر خودروسازان و مونتاژکاران می‌تواند هزینه تولید این پیشرانه‌ها را کاهش داده و منافع آن را به کل صنعت خودرو منتقل کند.

قائم‌مقام سایپا با اشاره به محدودیت زیرساخت‌های برق کشور، بهترین گزینه فعلی را توسعه خودروهای هیبریدی مخصوصاً پلاگین‌هیبرید دانست. او از برنامه سایپا برای تولید انبوه آریا پلاگین‌هیبرید با برد ۱۲۰۰ کیلومتر خبر داد و اعلام کرد این خودرو در صورت تبدیل شدن به تاکسی ملی می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا داشته باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×