معرفی مرسدس آ ام گ GT63 PRO: قدرتمندترین نسخه جادهای
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، مرسدس-AMG همزمان با فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ از جدیدترین عضو خانواده GT رونمایی کرد؛ AMG GT63 PRO 4MATIC+ که با هدف ارائه بیشترین توانایی دینامیکی و عملکردی برای علاقهمندان رانندگی اسپرت، خصوصاً در پیست، توسعه یافته است. این نسخه با تقویت قدرت موتور، ارتقای آیرودینامیک و بهبود سیستم خنککاری، زمانهای سریعتری را در مدار ثبت میکند و واکنشپذیری بالاتری دارد.
طراحی
نسل جدید AMG GT علاوه بر پیشرفتهای فنی، فضای کابین بزرگتر، دید بهتر و امکان سفارش صندلیهای ۲+۲ را ارائه میدهد تا در استفاده روزمره نیز کاربردیتر باشد. تجهیزاتی مانند تعلیق فعال AMG ACTIVE RIDE CONTROL با کنترل غلتش بدنه، فرمانپذیری چرخهای عقب و آیرودینامیک فعال، شخصیت دینامیک این کوپه اسپرت را تیزتر کردهاند. سامانه چهارچرخ محرک تماممتغیر AMG Performance 4MATIC+ نیز برای انتقال مؤثر قدرت به سطح جاده بهصورت استاندارد ارائه میشود.

پیشرانه
در نسخه PRO، موتور ۴.۰ لیتری V8 توئینتوربوی AMG اکنون ۶۱۲ اسببخار قدرت و ۸۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ یعنی ۲۷ اسببخار و ۵۰ نیوتنمتر بیشتر از مدل GT63 معمولی. این افزایش فقط با تغییرات نرمافزاری در ECU حاصل شده است.
نتیجه عملکرد بالاتر این است که GT63 PRO تنها در ۱۰.۹ ثانیه از حالت سکون به ۲۰۰ کیلومتر برساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

برای استفاده سنگین در پیست، سیستم خنککننده بهطور گسترده ارتقا یافته است. دو رادیاتور جدید درون گلگیرهای جلو، انتقال حرارت مجموعه محرک را بهتر انجام میدهند.
همچنین رادیاتورهای نصبشده روی دیفرانسیلهای جلو و عقب و سامانه انتقال نیرو، اکنون با پمپهای الکتریکی مستقل خنک میشوند تا در دورهای بالا و فشار زیاد نیز دما ثابت باقی بماند.
ورودیهای هوای زیر بدنه و طراحی جدید صفحههای محافظ ترمز نیز جریان هوای بیشتری را به سمت ترمزها هدایت میکنند و دمای آنها را پایین نگه میدارند.
آیرودینامیک
نسخه PRO مجموعهای از بهبودهای آیرودینامیکی را دریافت کرده که نتیجه همکاری نزدیک مهندسان AMG در زمینه هندلینگ و آیرودینامیک است.
مهمترین تغییرات عبارتاند از:
-
سپر جلوی جدید و بزرگتر با ورودیهای هوای تقویتشده
-
صفحات هدایتکننده فیبرکربنی در کنارهها
-
پروفیل آیرودینامیک فعال در زیر بدنه
-
سامانه کنترل هوای فعال AIRPANEL
-
باله ثابت عقب (Spoiler) که بخشی از پکیج آیرودینامیک استاندارد است

این مجموعه باعث کاهش بیش از ۳۰ کیلوگرم نیروی بالابرنده در محور جلو و حدود ۱۵ کیلوگرم افزایش نیروی رو به پایین در محور عقب میشود؛ نتیجه آن فرمانپذیری دقیقتر و چسبندگی بیشتر در پیچهاست.
ترمز
سیستم ترمز سرامیکی پرفورمنس AMG با کالیپرهای ششپیستونه در جلو و دیسکهای ۴۲۰ میلیمتری – بزرگترین نمونههای سرامیکی استاندارد مرسدس-AMG – روی این مدل نصب شده است.
رینگهای سبکوزن ۲۱ اینچی فورجکاریشده با طرح ضربدری و رنگ خاکستری مات «هیمالیا» بهصورت استاندارد ارائه میشوند. لاستیکهای Michelin Pilot Sport 5 روی این رینگها نصب شدهاند و امکان سفارش Michelin Cup 2R مخصوص پیست نیز با همان قیمت وجود دارد.

کابین و ظاهر
پکیج فیبرکربن بیرونی AMG شامل اسپلیتر جلو، قطعات جانبی رکابها، دیفیوزر و باله عقب بهصورت استاندارد عرضه میشود. کالیپرهای ترمز مشکی، صندلیهای اسپرت AMG Performance با ساپورت جانبی بالا و فرمان AMG با ترکیب چرم ناپا و میکروفایبر نیز در این نسخه وجود دارند.


