چین الزام فرمان مکانیکی را حذف کرد
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، چین با انتشار یک استاندارد ملی جدید برای سامانههای فرمان خودرو، استفاده از سامانههای فرمان تمامالکترونیکی (Steer-by-Wire) را رسماً مجاز اعلام کرد. در استانداردهای قبلی، وجود یک اتصال مکانیکی میان فرمان و چرخها الزامی بود، اما اکنون این شرط حذف شده و مسیر برای خودروهای پیشرفتهتر باز میشود.
این استاندارد جدید، الزامات دقیق ایمنی و عملکردی را برای انواع سامانههای فرمان الکترونیکی و برقی تعیین میکند.
همکاری گسترده خودروسازان و شرکتهای فناوری
در تدوین این استاندارد، مجموعهای از بزرگترین شرکتهای خودروسازی و فناوری چین مشارکت داشتهاند؛ از جمله:
-
Nio
-
Xpeng
-
BYD
-
BAIC
-
Geely
-
Xiaomi
-
Huawei
همچنین مراکز تحقیقوتوسعه مشترک با خودروسازان جهانی مانند تویوتا و مرسدسبنز نیز نقش داشتهاند. این مشارکت گسترده نشان میدهد استاندارد جدید برای طیف وسیعی از خودروها و معماریهای فرمان قابلاجراست.
خودروهایی که هماکنون از فرمان الکترونیکی استفاده میکنند
چند مدل بازار جهانی پیشتر فناوری Steer-by-Wire را بهکار گرفتهاند:
-
Infiniti Q50 (با اتصال مکانیکی پشتیبان)
-
IM L6
-
Nio ET9 (اولین خودرو چینی با فرمان تمامالکترونیکی بدون اتصال مکانیکی)
-
Tesla Cybertruck
استاندارد جدید چین، علاوه بر سیستمهای سنتی، معیارهای ایمنی و عملکرد کامل برای این نسل از فرمان خودروها را مشخص میکند.
تمرکز بر ایمنی
در بخش ایمنی، استاندارد جدید نکات زیر را الزامآور کرده است:
- تطابق با آخرین اصلاحیههای UN R79 مربوط به سامانه فرمان
- رعایت سطوح ایمنی عملکردی ISO 26262 مخصوص سیستمهای الکترونیکی خودرو
- تعریف الزامات افزونگی (Redundancy) و عملکرد سیستم در شرایط خطا
مدیریت خطاهای احتمالی در:
- منبع تغذیه
- انتقال سیگنال کنترلی
- مدیریت انرژی
سامانه باید هشدارهای لازم را برای مشکلات احتمالی مانند افت ظرفیت باتری یا اختلال در مدیریت انرژی بهطور لحظهای ارائه دهد.


