آیا خودروی صفرکیلومتر به آببندی موتور نیاز دارد؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، یکی از پرسشهای رایج میان خریداران خودروهای صفر این است که آیا موتور خودروهای امروزی هنوز هم به «دوره آببندی» نیاز دارد یا این موضوع دیگر با پیشرفت فناوری به تاریخ پیوسته است؟ برخلاف تصور برخی، پاسخ کوتاه این است: دوره آببندی موتور هنوز هم اهمیت دارد و یک افسانه نیست.
منظور از دوره آببندی موتور چیست؟
دوره آببندی به بازهای گفته میشود که در آن قطعات داخلی موتور، مانند رینگهای پیستون و دیواره سیلندر، بهتدریج با یکدیگر هماهنگ میشوند. در این مدت، تماس و اصطکاک کنترلشده بین قطعات باعث سایش بسیار جزئی میشود که نتیجه آن ورود ذرات ریز فلزی به روغن موتور است. این فرآیند طبیعی بوده و به همین دلیل برخی تعمیرکاران حرفهای، وضعیت موتور را با آنالیز روغن بررسی میکنند تا از سلامت آن مطمئن شوند.

آیا موتورهای جدید در کارخانه آببندی میشوند؟
اینجا دقیقاً همان نقطهای است که سوءتفاهم شکل میگیرد. درست است که موتور خودروها در کارخانه تست میشوند، اما تست فنی با آببندی کامل تفاوت دارد. تست کارخانهای بیشتر برای شناسایی ایرادات احتمالی است و به معنای طی شدن کامل دوره آببندی نیست. به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان هنوز هم توصیههایی مشخص برای رانندگی در کیلومترهای ابتدایی ارائه میدهند.
نقش علم اصطکاک در آببندی موتور
دانشی به نام «سایششناسی» یا علم بررسی اصطکاک، سایش و روانکاری نشان میدهد که قطعات متحرک موتور در ابتدای کار، بیشترین میزان تطبیق را با هم دارند. بررسیهای علمی و تجربی، از جمله تحلیل روند تعویض روغن، تأیید میکند که موتور در هزار کیلومتر ابتدایی همچنان در حال آببندی است. به همین دلیل، برخی کارشناسان توصیه میکنند تعویض زودهنگام روغن میتواند به افزایش عمر موتور کمک کند.
وضعیت خودروهای هیبریدی و برقی چگونه است؟
-
خودروهای هیبریدی همچنان دارای موتور بنزینی هستند و معمولاً دستورالعمل آببندی مخصوص به خود دارند.
-
خودروهای برقی موتور احتراقی ندارند، اما قطعاتی مانند لاستیکها و سیستم ترمز به زمان نیاز دارند تا به شرایط ایدهآل برسند.
-
لاستیکها معمولاً طی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول، لایههای اولیه و باقیمانده مواد کارخانهای را از دست میدهند.
-
لنتهای ترمز نیز حدود ۵۰۰ کیلومتر زمان نیاز دارند تا کاملاً با دیسکها هماهنگ شوند.
-

نظر خودروسازان درباره آببندی چیست؟
یکی از دلایل شکلگیری این تصور که «آببندی دیگر لازم نیست»، تفاوت دیدگاه خودروسازان است. برخی شرکتها صراحتاً به این موضوع اشاره میکنند و برخی دیگر توضیح مستقیمی ارائه نمیدهند.
-
برخی برندها توصیه میکنند در ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر اول از رانندگی با دور موتور بالا خودداری شود.
-
بعضی خودروهای اسپرت حتی دارای محدودیت دور موتور هستند که پس از پایان دوره آببندی بهصورت نرمافزاری برداشته میشود.
-
در موارد خاص، مانند خودروهای بسیار لوکس، آببندی موتور حتی پیش از تحویل به مشتری انجام میشود.
بهترین کار برای مالکان خودروهای صفر
اگر خودروی صفر خریدهاید، بهترین و مطمئنترین راه این است که:
-
دفترچه راهنمای خودرو را بهدقت مطالعه کنید.
-
در صورت ابهام، از نمایندگی یا فروشنده رسمی سؤال بپرسید.
-
در کیلومترهای ابتدایی، از شتابگیری شدید، دور موتور بالا و رانندگی پرفشار خودداری کنید.
دوره آببندی موتور هنوز هم واقعیتی مهم در خودروهای امروزی است. رعایت این نکته ساده میتواند نقش قابلتوجهی در افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک و حفظ عملکرد بهینه خودرو داشته باشد. پس اگر خودرویی صفر تحویل گرفتهاید، کمی صبر و حوصله در ابتدای کار، سرمایهگذاری هوشمندانهای برای آینده خودرو شما خواهد بود.


