یکشنبه , ۷ دی ۱۴۰۴
از یک استارتاپ پرریسک تا خودرویی که بازار جهانی را تغییر داد

از یک استارتاپ پرریسک تا خودرویی که بازار جهانی را تغییر داد

1404-10-07 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، تسلا با مدل S جرقه انقلاب خودروهای برقی را زد، اما این Tesla Model 3 بود که تسلا را به یک خودروساز جهانی و جریان‌ساز تبدیل کرد. مدلی که در زمان معرفی، نزدیک بود تسلا را ورشکست کند، اما در نهایت به پرفروش‌ترین سدان برقی تاریخ تبدیل شد

در زمان معرفی مدل ۳، تسلا هنوز یک خودروساز تثبیت‌شده نبود. این خودرو اولین محصول «بازار انبوه» تسلا محسوب می‌شد و قرار بود با قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار عرضه شود. اما مشکلات شدید تولید که بعدها از سوی Elon Musk «جهنم تولید» نام گرفت، شرکت را تا آستانه فروپاشی پیش برد.

تسلا تلاش داشت با خطوط تولید کاملاً رباتیک، انقلابی در صنعت ایجاد کند، اما این تصمیم در ابتدا نتیجه معکوس داد. در نهایت، با بازنگری کامل فرآیند تولید و نقش‌آفرینی مستقیم ماسک در مدیریت کارخانه‌ها، بحران مهار شد.

با وجود تمام چالش‌ها، مدل ۳ به‌تدریج به موفق‌ترین خودروی برقی جهان تبدیل شد. تقاضای بی‌سابقه، صف‌های طولانی رزرو و گسترش فروش در آمریکا، اروپا و چین، مدل ۳ را به ستون اصلی درآمد تسلا بدل کرد. این خودرو حتی از بسیاری از رقبا در زمینه برد حرکتی، شتاب و تجربه کاربری جلوتر بود.

پس از موفقیت مدل ۳، تسلا تمرکز خود را روی کراس‌اوور مدل Y گذاشت؛ خودرویی که به پرفروش‌ترین خودروی سواری جهان تبدیل شد. در این میان، مدل ۳ با وجود فیس‌لیفت ۲۰۲۳ و بهبود کیفیت ساخت، عملاً روی همان پلتفرم قدیمی باقی ماند.

نبود نسل کاملاً جدید، عقب‌ماندن فناوری باتری نسبت به رقبا و تمرکز بیش از حد تسلا روی رانندگی خودکار و روباتاکسی‌ها، باعث شد جذابیت مدل ۳ در برابر رقبای جدید کاهش پیدا کند.

عرضه نسخه ارزان‌تر Model 3 Standard قرار بود فروش را افزایش دهد، اما حذف برخی امکانات مهم در کنار کاهش قیمت نه‌چندان چشمگیر، باعث شد این نسخه بیشتر فروش مدل‌های گران‌تر را تحت تأثیر قرار دهد تا اینکه مشتریان جدیدی جذب کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×