پایان توسعه EQS با موتور بنزینی کمکی
به گزارش مجله ماشین، مرسدس بنز آزمایش نسخه افزایش دهندهی برد EQS با موتور ۱ لیتری را متوقف کرد و دیگر به دنبال توسعهی خودروهای برقی با موتور بنزینی کمکی (افزایش دهندهی برد) نیست.
EQS روی پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی ساخته شده است، اما مرسدس ایده اضافه کردن یک موتور بنزینی را به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری در حال حرکت، در نظر داشت. این موتور بنزینی چرخها را به حرکت در نمیآورد.
بر اساس گزارش جدید، آزمایش نمونه اولیهای با یک موتور کمکی توربوشارژ ۱ لیتری انجام شده است. با این حال، به نظر میرسد آزمایشهای مذکور متوقف شدهاند.
یک منبع داخلی مرسدس گفته است که این برند لوکس آلمانی دیگر به دنبال توسعهی خودروهای برقی با افزایش دهندهی برد نیست. این فناوری به عنوان یک “فناوری گذرا” در نظر گرفته میشود که تولید آن گران است و تنها مزایای اندکی به همراه دارد.
گفته میشود EQS از یک موتور بنزینی دو سیلندر (نسخهای از موتور چهار سیلندر M254) به همراه سیستم اگزوزی در جلوی خودرو استفاده میکرد. نیروی محرکه از یک موتور الکتریکی عقب با قدرت ۲۶۸ اسب بخار تامین میشد که انرژی خود را از یک پک باتری لیتیوم-یونی نصب شده در کف خودرو دریافت میکرد.
قرارگیری موتور بنزینی در جلو احتمالا بر جنبهی کاربردی خودرو تاثیر نمیگذاشت، زیرا EQS به طور کلی محفظه بار جلو ندارد. با این حال، اضافه کردن یک موتور احتراقی و یک باک سوخت کوچک، وزن این خودروی سنگین را بیشتر میکرد. وزن EQS 450+ حدود ۲۵۴۳ کیلوگرم و وزن مدل AMG آن ۲۷۲۶ کیلوگرم است.
قیمتگذاری نیز میتوانست یک مشکل دیگر باشد. منطق به ما میگوید که مدل EQS با افزایش دهندهی برد، به دلیل سختافزار اضافی، گرانتر میشد. قیمت مدل پایه این خودرو هماکنون با احتساب آپشنها و هزینه مقصد، به راحتی شش رقمی میشود (از ۱۰۴,۴۰۰ دلار شروع میشود و تا ۱۴۷,۵۵۰ دلار بالا میرود).
در همین حال، لازم به ذکر است که این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۰ برای کار روی قوای محرکهی هیبریدی با Geely قرارداد امضا کرد. اگرچه به طور خاص به افزایش دهندهی برد اشاره نشده است، اما میدانیم که غول خودروسازی چین این نوع فناوری را در سبد محصولات خود دارد. این مشارکت همچنین شامل استفاده ولوو (از زیرمجموعههای Geely) از این موتورها میشد.
شرکتی که نماد ستارهی سهپر را حمل میکند، در حال حاضر تلاشهای خود را روی خودروهای برقی معمولی متمرکز کرده است. مدل EQS 2025 که به تازگی عرضه شده است، با افزایش ظرفیت باتری از ۱۰۸.۴ به ۱۱۸ کیلووات ساعت، حداکثر برد ۵۱۱ کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP را ارائه میدهد و راهحلی مناسب برای اضطراب مسافت به شمار میرود.
آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) هنوز مدل بهروزرسانی شده را ارزیابی نکرده است، اما مدل قبلی با یک بار شارژ تا ۵۶۶ کیلومتر حرکت میکرد. به طور کلی، استاندارد WLTP نسبت به EPA خوشبینانهتر است.