جمعه , ۲ آذر ۱۴۰۳
آلپاین الپنگلو های۴

آلپاین الپنگلو های۴ / مجهز به موتور احتراق داخلی توربو با سوخت هیدروژن

1403-02-22 زمان مطالعه: 2 دقیقه 11

این خودروی اسپرت آلپاین دارای یک موتور احتراق داخلی توربو با سوخت هیدروژن است. با اینکه فعلا یک نمونه چهار سیلندر است، اما قرار است یک مدل قوی‌تر با موتور V6 هم به آن اضافه شود.

به گزارش مجله ماشین، برخی از خودروسازان همچنان بر این باورند که موتورهای احتراق داخلی ارزش حفظ کردن را دارند.

تویوتا معتقد است با سوزاندن هیدروژن به جای سوخت‌های فسیلی می‌توان به این هدف دست یافت.

پورشه و لامبورگینی فکر می‌کنند سوخت‌های مصنوعی شاید راه‌حل باشند.

برند عملکردی رنو یعنی آلپاین، به تیم هیدروژن پیوسته است و این خودروی الپنگلو های۴ نمونه‌ای مفهومی برای اثبات این موضوع به شمار می‌رود.

های۴ نسخه تکامل‌یافته‌ی مدل مفهومی ساکن الپنگلو در سال ۲۰۲۲ است و حالا یک نمونه اولیه‌ی در حال کار محسوب می‌شود.

این خودرو به یک موتور توربوشارژ ۲.۰ لیتری با قدرت ۳۴۰ اسب بخار مجهز شده است.

این موتور چهار سیلندر تا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخد و نیروی خود را از سه مخزن هیدروژن دریافت می‌کند که هر کدام حاوی ۴.۶ پوند هیدروژن با فشار ۷۰۰ بار هستند. خروجی موتور از طریق یک گیربکس ترتیبی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

آلپاین الپنگلو های۴
آلپاین الپنگلو های۴

مشخصات فنی آلپاین الپنگلو های۴

اگر پیشرانه‌ی چهار سیلندر برای شما ناامیدکننده است، باید بدانید که آلپاین در حال کار روی یک موتور بزرگ‌تر است.

قرار است یک موتور V6 کاملاً جدید که به طور خاص برای استفاده با سوخت هیدروژن توسعه یافته، به زودی معرفی شود.

نسخه‌ی بعدی الپنگلو، که احتمالاً های۶ نام خواهد گرفت، در اواخر سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهد شد. در همین حال، های۴ آماده‌ی رفتن به پیست است.

این خودرو فردا در جریان مسابقه‌ی ۶ ساعته‌ی استقامت در اسپا-فرانکورشان به عنوان بخشی از فصل ۲۰۲۴ مسابقات جهانی استقامت اتومبیل (FIA WEC) برای اولین بار به نمایش عموم درخواهد آمد.

سپس برای شرکت در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز که قرار است در ۱۴ و ۱۵ ژوئن برگزار شود، به فرانسه خواهد رفت.

آلپاین الپنگلو های۴
آلپاین الپنگلو های۴

طراحی آلپاین الپنگلو های۴

های۴ کاملاً شبیه به مدل مفهومی اولیه‌ی الپنگلو نیست، زیرا آلپاین بدنه‌ی آن را کمی تغییر داده است.

این خودرو دارای ساختار ضربه‌گیر اصلاح‌شده‌ای برای جای دادن کابین دو نفره است و مخازن هیدروژن نیز در بخش‌های جانبی بدنه تعبیه شده‌اند.

همچنین های۴ کمی بلندتر از قبل است و از مجموعه‌ی آیرودینامیکی بازطراحی‌شده‌ای بهره می‌برد که با ورودی هوای جدید روی سقف تکمیل می‌شود.

با اینکه های۴ تنها برای پیست ساخته شده است، آلپاین بر این باور است که فناوری قوای محرکه‌ی آن در یک مدل خیابانی قانونی نیز کاربرد دارد.

این برند فرانسوی حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گوید یک موتور احتراق داخلی با سوخت هیدروژن، «راه‌حلی فوق‌العاده امیدوارکننده برای استفاده در جاده» را نشان می‌دهد.

ایده‌ی تغییر موتورهای احتراق داخلی برای استفاده با سوخت هیدروژن، بسیار قدیمی‌تر از آزمایش‌های تویوتا با GR Yaris و GR Corolla است.

ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۵ یک سری ۷ با موتور V12 6.0 لیتری داشت که با سوخت هیدروژن کار می‌کرد. با کمی گشت‌وگذار به عقب‌تر، این برند لوکس آلمانی در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ یک سری ۵ (E12) را برای استفاده با هیدروژن مایع توسعه داد.

این خودرو همان ۵۲۰h است که در ویدیوی زیر از بخش کلاسیک گروه ب‌ام‌و مشاهده می‌کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×